Citaat:
Op de autosnelweg 100 km/u ipv 120 geeft een verschil in energieverbruik van 20% ! En qua tijd is dat volledig te verwaarlozen!
|
Zoals ik al zei, voor lange afstanden.. Niet ff erop en een kwartiertje later er terug af.. Dan maakt het een te verwaarlozen verschil.
Het energieverbruik, dat is iets dat mensen voor zichzelf moeten uitmaken. Als je daarom iets trager wil rijden vind ik dat een goede reden. Ik snap ook niet hoe iemand zoveel liters in zijn 4x4 kan blijven tanken, puur ecologisch/economisch gezien.
On the other hand, voor lange afstanden kan ik best aannemen dat iemand de gaspedaal iets zwaarder induwt dan hij normaal doet (kijk naar Duitsland op bepaalde stukken snelweg). In het geval van truckers (zeker als ze internationaal rijden) kunnen we spreken over veel tijdswinst als ze niet gedurende uren moeten blijven plakken achter collega's die veel trager rijden dan hen.
Als een groene jongen uit ecologische overwegingen aan de minimumsnelheid gaat rijden op de autostrada, aan een duizelingwekkende snelheid van 70 per uur, dan vind ik dat iedere andere gebruiker het recht heeft hem voorbij te steken. Net zoals hij het recht heeft om trager te rijden, heeft een ander het recht om aan de maximumsnelheid te rijden.
'k Vond een inhaalverbod tijdens spitsuren veel logischer dan dit. De spits is niet het moment om op een snelweg met 2 rijvakken te gaan voorsteken aan 90 per uur. Maar op een rustig moment, wat is er mis mee? Het milieu / Energie? Vind'k niet meteen een goed argument voor een totaalverbod op iets wat elke autobestuurder doet als hij op de autosnelweg is. Waarom een trucker niet (buiten de spits(!))