actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2018, 19:00
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Premier Michel: "Parlement krijgt inzage in studie over kernuitstap, energiepact nog

De federale regering zal de nieuwe studie over de kernuitstap overmaken aan het parlement en aan de deelstaten. Dat heeft premier Charles Michel vandaag gezegd in de Kamer. De premier herhaalde dat de regering dit jaar nog beslist over het energiepact.

De regering bestelde de bewuste studie nadat N-VA op de rem ging staan in de discussie over het energiepact. De Vlaams-nationalisten vrezen voor de bevoorradingszekerheid en de energieprijs als de kerncentrales daadwerkelijk in 2025 sluiten.

15 euro per gezin
In een interview zei minister van Energie Marie Christine Marghem deze week dat de kernuitstap elk gezin 15 euro per jaar zou kosten, zonder btw. Ze baseerde zich daarvoor op de nieuwe studie. Elke fractie in het parlement, op de MR van Marghem na, wilde inzage in die studie, maar de minister wou woensdag het rapport pas vrijgeven als het debat binnen de regering was afgerond.

Verdere analyse
Die inzage komt er nu toch. De studie lag samen met andere studies (van PWC en van het Planbureau) vandaag op de tafel van het kernkabinet. De komende weken zal de regering alle gegevens verder analyseren. De premier heeft alvast gevraagd om alle gegevens over te maken aan het parlement en aan de deelstaten.

Michel wil zo snel mogelijk een beslissing over een energiepact, in elk geval nog dit jaar, zei hij na vragen van Karin Temmerman (sp.a), Kristof Calvo (Groen) en Karine Lalieux (PS).

Tommelein positief
Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) reageert positief op het feit dat iedereen inzage krijgt in de nieuwe studie over de kernuitstap. Volgens de Open Vld-minister liggen de resultaten van die studie "in lijn met eerdere studies" en is het nu aan de federale regering om "de nodige stappen te zetten". "Ik moedig hen aan om niet te treuzelen, we moeten vooruit met het energiepact", aldus Tommelein.

Volgens Tommelein staat Vlaanderen zeker klaar om haar deel te doen en te zorgen voor voldoende hernieuwbare energie. "De prognoses van het Vlaams Energie Agentschap (VEA), die ik ook bezorgd heb aan minister Marghem, tonen aan dat de doelstellingen uit het energiepact zeker haalbaar zijn tegen 2030", aldus Tommelein.

Zo wijzen de prognoses voor Vlaanderen alleen op 6,7 GW aan geïnstalleerd vermogen zonne-energie tegen 2030, terwijl in het energiepact sprake is van een doelstelling van 8GW. En op het vlak van windenergie tonen de prognoses voor Vlaanderen 2,5 GW geïnstalleerd vermogen tegen 2030, terwijl het energiepact 4,2 GW vooropstelt.

Bron: De Morgen (22/02/2018)
Link: https://www.demorgen.be/politiek/premier-michel-parlement-krijgt-inzage-in-studie-over-kernuitstap-energiepact-nog-dit-jaar-bcd77ab7/

Eigen mening:
Ik vind dat er dringend werk gemaakt moet worden van de kernuitstap. Deze zal wellicht nog voor de verre toekomst bestemd zijn. We hebben nog te hard de kerncentrales nodig om ons energieverbruik op te vangen. Er moet meer geïnvesteerd worden in alternatieve en hernieuwbare energiebronnen. Dit wordt volgens mij wel gedaan, maar zeker nog niet genoeg. Mensen zouden meer na moeten denken over zonnepanelen e.a. De overheid moet dit meer ondersteunen. Er moet elk jaar voldoende progressie worden gemaakt om de vooropgestelde deadlines te kunnen halen. Volgens mij zijn deze moeilijk haalbaar. We moeten vooral realistisch zijn, want er is nog een lange weg te gaan. Het is goed dat meer mensen inzage hebben in het dossier. Ik vind het goed dat de regering er transparant over is. Het zal een heel moeilijke zaak worden waar iedereen aan zal moeten bijdragen, alsook de burgers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.