actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2007, 21:06
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Jongeren op de weg

Aan de ene kant kan je zeggen 'geef ze nog wat respijt, ze rijden juist'. Aan de andere kant gaan ze zich extra concentreren op de weg, want ik denk niet dat iemand graag die twee examens terug aflegt!
(dat laatste heeft bij mij de overhand)
---------------------------------------------------
Moeten jongeren na zware overtreding rijbewijs inleveren?
In de Kamer wordt er een wetsvoorstel gestemd over het intrekken van het rijbewijs van jongeren die een zware verkeersovertreding begaan.

De maatregel zou enkel betrekking hebben op jongeren die tijdens hun eerste jaar op de baan zwaar in de fout gaan (meer dan 30km/u te hard rijden, vluchtmisdrijf plegen, rijden onder invloed ...). Zij zouden zowel hun theoretisch als hun praktisch rijexamen opnieuw moeten afleggen.

Bron: www.gva.be ; donderdag 8 februari 2007.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th February 2007, 21:59
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
belachelijk

Ik vind persoonlijk toch goed voorstel. Jongeren gaan misschien dan meer de gevaren inzien op de baan. Gaan voorzichtiger rijden en de weekendongevallen zullen ook wel slinken zeker?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th February 2007, 11:59
Dennis Broos's Avatar
Dennis Broos Dennis Broos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 140
Ik heb daar nu niet veel meet op tegen want ik heb ondertussen mijn rijbewijs langer dan 1 jaar. Maar ik weet nog dat ik net 11 maanden mijn rijbewijs had en ik een boete van (laten we zegen te veel geld naar mijn goesting) moest betalen voor te hard rijden en ik dacht van.... Is er in het kort geen regel ingetreden dat je het rijbewijs opnieuw moet halen als je een zware overtreding begaan hebt? en toen was ik blij dat ik er naast zat, ik had echt geen goesting om mijn rijbewijs terug opnieuw te behalen ik had het juist!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th February 2007, 08:55
AnsWi AnsWi is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 52
Het is zeker geen slecht idee vind ik. Jongeren zullen zich inderdaad bewust worden van hun gedrag in het verkeer; en de regels beter (strikter) naleven.
Maar hoe zit het dan na dat jaar? Iemand die een jaar en 2 maanden zijn rijbewijs heeft, hoeft zijn examen niet meer opnieuw te doen, terwijl hij amper beter/langer rijdt dan een collega die zijn rijbewijs maar 11 maanden heeft.

Waarom zouden enkel jongeren (of eender wie) die nog geen jaar hun rijbewijs hebben hun rijexamen opnieuw moeten doen na zo’n zware overtredingen?

Ik heb absoluut niets tegen deze regel, maar laat ons eerlijk zijn... moet die dan niet voor iedereen gelden?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th February 2007, 17:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Dodelijke weekends volgen elkaar op

Dodelijke weekends volgen elkaar op


Het zijn vooral dertigers en motorrijders die het leven laten in het weekendverkeer.


Het wordt een droevige traditie in de maandagkrant: de melding van de verkeersdoden die in het weekend gevallen zijn.

Ook dit keer is de opsomming onthutsend. In Tienen kwam in de nacht van zaterdag op zondag een passagier om het leven nadat een wagen in een sloot terechtgekomen was.

In Faimes (Luik) overleefde een 38-jarige bestuurder een klap op een rotonde niet. In Schaarbeek is zaterdagnacht een 37-jarige man omgekomen nadat hij gevallen was met zijn motor.

Een 33-jarige autobestuurder uit Heer verloor zaterdagnacht het leven bij een ongeval in Hastière-Lavaux (Namen). De bestuurder miste een bocht en de wagen ging over de kop.

Een 37-jarige motorrijder is om het leven gekomen toen hij in Sint-Amandsberg (Gent) met hoge snelheid tegen een geparkeerde wagen botste. Zijn veertienjarige passagier liep meerderebreuken op.

Een dertigjarige motorrijder uit Buggenhout reed vrijdagavond in Puurs in de flank van een afdraaiende auto en kwam om.

Een 28-jarige motorrijder uit Bellegem (Kortrijk) raakte zaterdag van de weg in Tielt en sloeg tegen een boom te pletter.

Twee dingen vallen op. Het zijn vooral dertigers die het leven laten, en het aandeel motorrijders is opvallend hoog. Jonge leeftijd speelt niet zo'n grote rol in weekendongevallen als het vooroordeel wil.

De algemene trend is dat het aantal dodelijke ongevallen afneemt, maar de weekends blijven een negatieve uitschieter. Een op de drie letselongevallen gebeurt in het weekend, en bijna de helft van alle dodelijke slachtoffers valt in die periode.

Alcohol speelt een doorslaggevende rol. 8,5 procent van de bestuurders die betrokken raken in een ernstig weekendongeval, heeft te veel alcohol in het bloed.

De jongste Bob-campagne bracht aan het licht dat het alcoholgebruik in stijgende lijn gaat. 5,5 procent van de gecontroleerde bestuurders bleek te diep in het glas gekeken te hebben. De jaren voordien was dat onder de vijf procent gedaald.

Andere oorzaken die worden genoemd zijn nonchalance, de duisternis van weekendnachten, vermoeidheid, overdreven snelheid en niet-vertrouwdheid met de wegen.

Weekendongevallen maakten het onderwerp uit van een campagne van het BIVV vorig jaar. Zij zijn ook een hoofdpunt op de tweede Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid die op 12 maart plaatsheeft, kondigde minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) aan.

De eerste Staten-Generaal van 2002 vormde de aanzet voor het verstrakte verkeersbeleid de jongste jaren.

www.ikbenvoor.be


DS, 19-02-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.