Jongeren op de weg
Aan de ene kant kan je zeggen 'geef ze nog wat respijt, ze rijden juist'. Aan de andere kant gaan ze zich extra concentreren op de weg, want ik denk niet dat iemand graag die twee examens terug aflegt!
(dat laatste heeft bij mij de overhand) --------------------------------------------------- Moeten jongeren na zware overtreding rijbewijs inleveren? In de Kamer wordt er een wetsvoorstel gestemd over het intrekken van het rijbewijs van jongeren die een zware verkeersovertreding begaan. De maatregel zou enkel betrekking hebben op jongeren die tijdens hun eerste jaar op de baan zwaar in de fout gaan (meer dan 30km/u te hard rijden, vluchtmisdrijf plegen, rijden onder invloed ...). Zij zouden zowel hun theoretisch als hun praktisch rijexamen opnieuw moeten afleggen. Bron: www.gva.be ; donderdag 8 februari 2007. |
belachelijk
Ik vind persoonlijk toch goed voorstel. Jongeren gaan misschien dan meer de gevaren inzien op de baan. Gaan voorzichtiger rijden en de weekendongevallen zullen ook wel slinken zeker?
|
Ik heb daar nu niet veel meet op tegen want ik heb ondertussen mijn rijbewijs langer dan 1 jaar. Maar ik weet nog dat ik net 11 maanden mijn rijbewijs had en ik een boete van (laten we zegen te veel geld naar mijn goesting) moest betalen voor te hard rijden en ik dacht van.... Is er in het kort geen regel ingetreden dat je het rijbewijs opnieuw moet halen als je een zware overtreding begaan hebt? en toen was ik blij dat ik er naast zat, ik had echt geen goesting om mijn rijbewijs terug opnieuw te behalen ik had het juist!
|
Het is zeker geen slecht idee vind ik. Jongeren zullen zich inderdaad bewust worden van hun gedrag in het verkeer; en de regels beter (strikter) naleven.
Maar hoe zit het dan na dat jaar? Iemand die een jaar en 2 maanden zijn rijbewijs heeft, hoeft zijn examen niet meer opnieuw te doen, terwijl hij amper beter/langer rijdt dan een collega die zijn rijbewijs maar 11 maanden heeft. Waarom zouden enkel jongeren (of eender wie) die nog geen jaar hun rijbewijs hebben hun rijexamen opnieuw moeten doen na zo’n zware overtredingen? Ik heb absoluut niets tegen deze regel, maar laat ons eerlijk zijn... moet die dan niet voor iedereen gelden? |
Dodelijke weekends volgen elkaar op
Dodelijke weekends volgen elkaar op
Het zijn vooral dertigers en motorrijders die het leven laten in het weekendverkeer. Het wordt een droevige traditie in de maandagkrant: de melding van de verkeersdoden die in het weekend gevallen zijn. Ook dit keer is de opsomming onthutsend. In Tienen kwam in de nacht van zaterdag op zondag een passagier om het leven nadat een wagen in een sloot terechtgekomen was. In Faimes (Luik) overleefde een 38-jarige bestuurder een klap op een rotonde niet. In Schaarbeek is zaterdagnacht een 37-jarige man omgekomen nadat hij gevallen was met zijn motor. Een 33-jarige autobestuurder uit Heer verloor zaterdagnacht het leven bij een ongeval in Hastière-Lavaux (Namen). De bestuurder miste een bocht en de wagen ging over de kop. Een 37-jarige motorrijder is om het leven gekomen toen hij in Sint-Amandsberg (Gent) met hoge snelheid tegen een geparkeerde wagen botste. Zijn veertienjarige passagier liep meerderebreuken op. Een dertigjarige motorrijder uit Buggenhout reed vrijdagavond in Puurs in de flank van een afdraaiende auto en kwam om. Een 28-jarige motorrijder uit Bellegem (Kortrijk) raakte zaterdag van de weg in Tielt en sloeg tegen een boom te pletter. Twee dingen vallen op. Het zijn vooral dertigers die het leven laten, en het aandeel motorrijders is opvallend hoog. Jonge leeftijd speelt niet zo'n grote rol in weekendongevallen als het vooroordeel wil. De algemene trend is dat het aantal dodelijke ongevallen afneemt, maar de weekends blijven een negatieve uitschieter. Een op de drie letselongevallen gebeurt in het weekend, en bijna de helft van alle dodelijke slachtoffers valt in die periode. Alcohol speelt een doorslaggevende rol. 8,5 procent van de bestuurders die betrokken raken in een ernstig weekendongeval, heeft te veel alcohol in het bloed. De jongste Bob-campagne bracht aan het licht dat het alcoholgebruik in stijgende lijn gaat. 5,5 procent van de gecontroleerde bestuurders bleek te diep in het glas gekeken te hebben. De jaren voordien was dat onder de vijf procent gedaald. Andere oorzaken die worden genoemd zijn nonchalance, de duisternis van weekendnachten, vermoeidheid, overdreven snelheid en niet-vertrouwdheid met de wegen. Weekendongevallen maakten het onderwerp uit van een campagne van het BIVV vorig jaar. Zij zijn ook een hoofdpunt op de tweede Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid die op 12 maart plaatsheeft, kondigde minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) aan. De eerste Staten-Generaal van 2002 vormde de aanzet voor het verstrakte verkeersbeleid de jongste jaren. www.ikbenvoor.be DS, 19-02-2007 |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:35. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.