actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2016, 10:52
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
6 op de 10 piloten klagen over vermoeidheid tijdens het werk

Bijna 60 procent van de piloten zegt dat zij en hun collega's vaak vermoeid op hun werk verschijnen. De helft van hen vindt ook niet genoeg gehoor bij hun luchtvaartmaatschappij over het probleem. Dat blijkt uit een studie van de London School of Economics en Eurocontrol.

Het is een bekend gegeven: vermoeidheid bij lijnpiloten. Maar er plakt nu ook een cijfer op dankzij het grootste onderzoek ooit naar de veiligheidscultuur in de commerciële luchtvaart.

Van de 7.239 ondervraagde piloten - onder wie ook 124 Belgen - gaf 58 procent te kennen dat ze denken dat de piloten van hun luchtvaartmaatschappij vaak moe achter de stuurknuppel kruipen. Meer dan de helft vindt ook dat de maatschappij het probleem niet ernstig neemt. "De zorgen van piloten over vermoeidheid, maar ook onderbemanning, suggereren dat velen onder hen zich te veel gebukt voelen gaan onder een zwaar schema", stellen de onderzoekers.

Bij cargo en lagekostmaatschappijen en bij piloten die zonder vast contract vliegen, blijken de problemen een stukje groter dan bij traditionele luchtvaartmaatschappijen. "Onze studie toont dan wel geen causaal verband aan tussen vermoeidheid en ongevallen, maar de potentiële impact op de veiligheid is zeker en vast een bezorgdheid", aldus dr. Anam Parand van de London School of Economics.

Los van de vermoeidheid is een grote meerderheid van de piloten wel positief over de algemen veiligheidscultuur. Het vliegtuig nemen is dan ook nog steeds een van de veiligste transportmiddelen. "Maar het is duidelijk wel moeilijk om de winstgevendheid van de maatschappijen en veiligheid met elkaar in evenwicht te brengen. En met een steeds veeleisender cliënteel, is altijd wel een mogelijkheid dat veiligheid in het gedrang komt", stelt dr. Parand.

Bron: deredactie.be 8-12-2016
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2838682

Eigen mening:
Dit lijkt me een groot probleem. Volgens mij is het een beroep dat weegt op de mensen die het uitoefenen. 58% is zeer veel. Als men dit aangeeft, doe er dan iets aan. Neem bijvoorbeeld meer piloten in dienst zodat elke piloot minder moet vliegen. Als het te zwaar wordt brengt het de veiligheid in gevaar. Ik vind dat ze hun piloten dag na dag moeten opvolgen en steun moeten aanbieden waar nodig. Ik herinner me de crash in Frankrijk met de piloot waarvan gezegd werd dat hij een depressie had. Ik snap niet waarom ze risicogevallen laten vliegen. Er staan levens van mensen op het spel. Moest er in plaats van die piloot een mentaal sterkere piloot gevlogen hebben, was de kans veel kleiner dat er iets gebeurde en hadden die mensen misschien nog geleefd. Zorg ervoor dat de luchtvaartmaatschappijen die taak serieus nemen.

Laatst aangepast door Robbe.V*nweert : 8th December 2016 om 11:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.