actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > P.A.V. > PAV2 - ACTUA
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2017, 03:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Richtwijzer PAV-Actua 2016-2017

Richtwijzer PAV-Actua 2016-2017

Om de zaken netjes - én schriftelijk! - op een rijtje te zetten, hieronder de 'instructies' zoals meegegeven bij de eerste PAV-actuasessies van 14 februari 2017. Aangezien de PAV-Actualessen elkaar vanaf nu in sneltreinvaart zullen opvolgen, verwacht ik van iedereen dat vanaf nu begonnen wordt met de uitvoering van volgende punten:

*Eigen actualiteitsquiz op datum (af te spreken, zie overzichtsdocument in bijlage)
-Jullie maken elk een actualiteitsquiz met tien vragen over de afgelopen week. Het gaat telkens om open vragen met een redelijk kort antwoord (of klein zinsdeel, probeer in het geheel alles op één enkel blad te krijgen!). Je kopieert de zaak in 8 exemplaren voor de betreffende PAV-les van die week, zodat we samen in de les de quiz kunnen invullen. Je probeert uiteraard actuavragen te selecteren die de nodige nieuwswaarde(!) hebben, en je vermijdt 'Dag-Allemaal-stuff'. Na de quiz verbeteren we collectief, en de scores worden meegedeeld en bijgehouden zodat we middels het totaalgemiddelde zicht krijgen op de progressiemarge op vlak van actuakennis bij iedereen.
Voorbereide quiz graag 24u voor aanvang van de quiztest doormailen naar Barst (bart.staes@thomasmore.be), zodat ik evt. nog correcties kan aanbrengen. Volgende dag zoals gezegd kopiëren voor de klasgroep, én nabespreking van de quiz in de les noteren en doorsturen naar Barst.
-Op het schriftelijk examen krijg je een actuaquiz voorgeschoteld, maar dan over de actualiteit vanaf één week tot de dag voorafgaand aan het examen. Deze quiz telt dan mee voor het schriftelijk deel van je examen (verhouding EXA/P.E.: 60-40)...

*Woordenlijst
-Een ander deel van het schriftelijk deel van het examen zal betrekking hebben op begripsverklaringen (minstens tien) genomen uit de publicatie van Marc Hendrickx & Werner Goossens, “500 Woorden die iedereen moet kennen om de actualiteit te begrijpen”, Tielt: LannooCampus, 2013. Graag zo snel mogelijk aankopen en niet onderschatten! De Engelstalige woorden uit het boek moet je dit jaar alvast niet kennen, en evenmin het item ‘sport’. We evalueren dit tussentijds, van de woordjes tussen pagina 12 & 62 op 31/3, en van 64 tot 131 op 23/5 (telt mee voor P.E.!).

*'Internationale Politiek'. In functie van dit onderwerp presenteren jullie een actua-artikel uit KNACK voor de klas en modereren jullie het debat dat erop volgt...
-Vanaf 28 februari zorgen jullie voor een actualiteitsbijdrage in de les van een 10 à 15-tal minuten (zonder de discussietijd) over een recent INTERNATIONAAL-POLITIEK hoofdartikel uit het weekblad KNACK (recent = van de laatst twee maanden voorafgaandelijk aan je presentatie). Jullie selecteren zelf op voorhand het artikel, en je stuurt de referentie ervan drie dagen tevoren door naar mijn mailadres zodat ik het zo snel mogelijk kan publiceren als bijlage onder de 'Richtwijzer': ik wil nl.vooral NIET dat jullie aan eenzelfde artikel zouden zitten werken!. Je zorgt hierbij:
+voor een verzorgde ppt die de zaak kan visualiseren, verlevendigen. Dit houdt onder meer in het voorzien van kaarten, tabellen, korte(!) relevante videofragmenten, schema’s, ondersteuning voor het breder kader en de ruimere context van het betreffende artikel. Het beoordelingscriterium bij dit alles zal liggen bij het gegeven of jullie visualisering een meerwaarde betekent voor een concrete PAV-les ten aanzien van leerlingen uit de tweede graad!
Concreet koppel ik aan deze visualisering de verwachting dat je de achtergronden en diepgang van het artikel een 'vertaalslag' kan meegeven naar een PAV-publiek! M.a.w.: wetenschappelijke inzichten die theoretisch veel te moeilijk zijn voor beroepsleerlingen uit de tweede graad, toch kunnen 'opnemen' in een PAV-les over jullie respectievelijke onderwerpen op een aanschouwelijke en bevattelijke manier. Dat wil niet zeggen dat je presentatie voor de klas een 'PAV-lesje' moet worden, maar wel dat het bij de collega's de bedenking kan ontlokken: 'Tiens, dat zou ik ook wel kunnen gebruiken om mijn eigen thema bevattelijk, inzichtelijk én toepasbaar te maken voor mijn PAV-klas'!
+voor een heldere structuur en dito uitleg bij het aangekaarte topic! Wat zeker strekt tot aanbeveling is het gebruik van alternatief bronnenmateriaal dat je tegelijk ook vermeldt onderaan je presentatie.
+voor één relevante discussiestelling die je eveneens drie dagen voor de presentatie doormailt naar bart.staes@thomasmore.be ter goedkeuring, samen uiteraard met vermelding van het betreffend Knack-artikel. Deze stelling, samen met een MOGELIJKE stelling die ikzelf zal doorgeven, leggen jullie voor aan de klasgroep en je treedt hierbij zelf op als correct(!) moderator. De discussiestelling in kwestie moet een statement zijn dat controversieel is, dat m.a.w. aanleiding kan zijn tot het voeren van een klasdiscussie in termen van pro's en contra's. Ik hoef niet te zeggen dat het een serieuze meerwaarde zou zijn indien deze stelling 'zo kort mogelijk op het vel van de leerlingen/studenten zit', anders gezegd: aanleiding zou kunnen zijn om voor zichzelf de vraag te stellen: wat zou MIJN ROL in heel deze problematiek kunnen zijn, ben ik (eventueel) bereid om hier een steentje toe bij te dragen, en wat mag dat voor mij 'kosten'? En hoe zou 'de politiek' hiertoe volgens mij kunnen bijdragen...?
Belangrijk: het zullen deze stellingen zijn die als mogelijke vragen zullen gebruikt worden tijdens het examen!

*PAV-Actuasessies: jullie maken zélf uit of je al dan niet aanwezig dient te zijn bij de lessen (ik neem standaard geen absenties af); maar aangezien 40% van de punten voor dit OPO gereserveerd is voor ‘Permanente Evaluatie’, stel ik toch voor dat jullie het aantal ongewettigde afwezigheden (=zonder doktersbriefje) zoveel mogelijk beperken. Niet alleen uit respect voor de moeite die jullie collega’s hebben gestoken in hun presentatie, maar ook omdat ik hierdoor zelf een zicht probeer te krijgen op jullie voortgang qua kennis en inzicht van/op de actualiteit!

*Uitdiepingartikels:
Tijdens de lessen zullen minstens twee en waarschijnlijk drie 'uitdiepingsartikels' de revue passeren... Onnodig te zeggen dat ook deze bijdragen voorwerp zullen uitmaken van het examen. Hieronder alvast de referenties van de eerste twee topics:
+Uitdieping 1: Jihad vs. McWorld - http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=65708
+Uitdieping 2: Is Europa klaar voor Trumps nieuwe wereldorde? - http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=65688
+Uitdieping 3: ???

*Actualiteit.org:
Indien meer dan twee gemiste quizzen: min. 10 posts op actualiteit.org met een origineel artikel in verband met internationale politiek. Relevant, gespreid, en ten laatste tegen 23/5.

*Thema's en artikels:
1. Energie (Melissa): http://actualiteit.org/forums/showt...8459#post108459
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: xls PAV2 ACTUA 2017.xls (34.5 KB, 14x gelezen)
Bestandstype: docx Herexa PAV-Actua 08-2017.docx (14.7 KB, 6x gelezen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 29th June 2017 om 02:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.