actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2016, 19:56
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Katholiek onderwijs voert tienerscholen in

In Brussel voert het katholiek onderwijs een opvallend nieuw schoolsysteem in. De klassieke zes jaar in de basisschool of het middelbaar verdwijnen en in de plaats volg je drie keer vier jaar les. Vier jaar in de lagere school, vier jaar in de tienerschool en vier jaar in het middelbaar.

Vier jaar in de lagere school, vier jaar in de tienerschool en vier jaar in het middelbaar, dat nieuwe systeem komt er op vraag van een aantal directeurs. Zij ervaren dat in de praktijk de overgang van de lagere school naar het middelbaar vaak moeilijk is en sommige leerlingen hier problemen mee hebben. Het nieuwe systeem moet ervoor zorgen dat jongeren minder snel schoolmoe worden. In 2018 openen twee tienerscholen in Anderlecht waar jongeren tussen tien en veertien jaar terecht kunnen.


Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vindt het positief dat scholen initiatieven nemen om de overgang van de lagere school naar het middelbaar beter op elkaar af te stemmen. "We zijn met de parlementsleden ook aan het kijken of de einddoelen van de lagere school gelijk zijn aan de verwachtingen die we hebben van kinderen als ze starten in het secundair."

Bron: De Morgen 25-10-2016
http://www.demorgen.be/binnenland/katholiek-onderwijs-voert-tienerscholen-in-bf3e87d7/

Eigen mening:
Ik vind het goed dat men onderzoek doet en projecten opstart om het huidige onderwijssysteem te kunnen verbeteren of aan te passen. Het feit dat ze nadenken over manieren om de overgang van lager onderwijs naar secundair onderwijs te vergemakkelijken moedig ik aan. Die overgang is namelijk voor veel leerlingen best wel zwaar. De klik maken tijdens de overgang is vaak niet vanzelfsprekend. In dit voorstel wordt de loopbaan in het onderwijs anders ingedeeld en worden de leerlingen tijdens de periode in de tienerschool misschien wel beter klaargestoomd voor het middelbaar. De studierichting kiezen gaat volgens mij dan ook gemakkelijker worden. Ik vind het ook goed dat de overheid positief is over het project en dat ze ook intern naar oplossingen zoekt om de overgang te vergemakkelijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.