actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2016, 06:56
Yannick.W*uters Yannick.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 33
Peeters wil discriminatie op de arbeidsmarkt aanpakken met mystery calls

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) wil dat de overheid zelf mystery calls kan uitvoeren om discriminatie op de arbeidsmarkt op te sporen, zo schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws vrijdag. N-VA en Open Vld zijn tegen. Zuhal Demir (N-VA) vreest voor een “heksenjacht”.

Minister Peeters laat de arbeidsinspectie onderzoeken - samen met Unia (het Interfederaal Gelijkekansencentrum) en het Instituut voor de Gelijke Behandeling van Man en Vrouw - hoe ze zelf mystery calls kunnen doen.

“Tegelijkertijd werk ik ook aan de uitbreiding van het wettelijke arsenaal waarover de sociale inspectiediensten kunnen beschikken”, aldus Kris Peeters. “Ze moeten de bevoegdheid krijgen om wettelijk omkaderde mystery calls uit te voeren. De stok achter de deur zal dan niet symbolisch zijn.” De arbeidsinspectie zal zelf nooit sanctioneren, maar kan op die manier bewijsmateriaal verzamelen en doorgeven aan het parket.

De coalitiepartners N-VA en Open Vld reageren stomverbaasd. Een jaar geleden ondertekenden ze samen met CD&V de resolutie over discriminatie op de arbeidsmarkt. Die legde de klemtoon op zelfregulering voor de verschillende sectoren. “Peeters moet werk maken van zelfregulering in de sectoren en als die een klacht doorgeven, dan moet de inspectie die kunnen verwerken. Maar ze moeten niet zelf op heksenjacht gaan”, reageert Zuhal Demir (N-VA).

Eigen mening: De mystery calls lijkt mij een heel goed initiatief. Wij leven in een samenleving waar de kloof tussen man en vrouw zou moeten weg gewerkt zijn. Volgens de mensenrechten zijn man en vrouw gelijkwaardig, dit wilt zeggen dat ze op alle vlakken dezelfde rechten moeten hebben. Dit is ook zo op het vlak van werk. Iedereen moet de kans krijgen om een bepaalde job uit te oefenen en dit met het zelfde loon. Je mag een vrouw niet minder loon uitkeren dan de man, want ze moeten allebei hetzelfde werk verrichten. Dat de regering dit fenomeen wilt aanpakken lijkt mij een goed gegeven. Zo hebben zij toch eens een goede beslissing genomen in het voordeel van de mensen, in plaats van altijd beslissingen te nemen in hun eigen voordeel.

Bron: DS 25/11/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161125_02590770
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2016, 08:09
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
In mijn ogen zijn die mystery calls een heel goed idee. Discriminatie van vrouwen blijft dezer dagen een feit, ondanks de heersende mensenrechten. In een maatschappij waar gelijkheid tussen mannen en vrouwen in het vaandel wordt gedragen, moet die gelijkheid er in mijn ogen ook zijn op vlak van werk.
Ik denk persoonlijk ook dat mystery calls een van de weinige manieren zijn waarop de sociale inspectiediensten echt actief opzoek kunnen gaan naar deze ongelijkheid. Wel vind ik dat ze verder moeten gaan dan enkel de ongelijkheid tussen man en vrouw aanpakken. In mijn ogen kan je op die manier ook de discriminatie van buitenlandse werknemers de kop in drukken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.