actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th January 2011, 23:45
Georges Georges is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 31
Amerikaans Congreslid neergeschoten in Tucson (AZ)

Amerikaans Congreslid neergeschoten

Belga

za 08/01/2011 - 20:11 Update: za 08/01/2011 - 20:51

In de Amerikaanse staat Arizona is het Democratisch congreslid Gabrielle Giffords van dichtbij neergeschoten. Giffords werd in een kritieke toestand naar een ziekenhuis gebracht waar ze geopereerd wordt. Er zijn ook zeker negen gewonden.



Het parlementslid was in een winkelcentrum aan het praten met kiezers toen een man op haar afstormde en begon te schieten. Giffords werd in het hoofd geraakt en is in kritieke toestand overgebracht naar een ziekenhuis.

AP
Ook verschillende andere mensen werden geraakt. Volgens de eerste berichten zou er een dode zijn gevallen en in het ziekenhuis zijn nog zeker negen ander mensen met ernstige verwondingen opgenomen.

De dader is door omstaanders overmeesterd, en daarna gearresteerd. Het zou een man zijn van een jaar of twintig.

De Amerikaanse president Barack Obama heeft bevestigd dat Giffords zwaargewond is en dat er verschillende doden zijn. Hij veroordeeld de aanslag en zei dat deze " zinloze en verschrikkelijke daad geen plaats heeft in een vrije maatschappij".

John Boehner, die woensdag tot nieuwe voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden werd gekozen, zei dat het een trieste dag is voor de Verenigde Staten. "Een aanval op iemand die in publieke dienst is, is een aanval op iedereen in overheidsdienst."

Schietschijf
Giffords is 40 en is bezig aan haar derde termijn in het Huis van Afgevaardigden. Ze werd in 2006 voor de eerste keer verkozen en versloeg bij de laatste verkiezingen een favoriet van de tea party.

Het parlementslid stond bekend als een gematigde Democraat. Nadat ze voor de nieuwe en omstreden ziekteverzekeringswet van president Obama had gestemd, werd haar kantoor in Tucson vernield.

Giffords stond ook op de spreekwoordelijke "hit list" van Sarah Palin, een boegbeeld van de tea party. Zij publiceerde eerder dit jaar een lijst met de namen van 20 Democraten die voor de ziekteverzekeringswet hadden gestemd en die zij liever niet herkozen zag. Op een kaart van de VS werden de 20 aangeduid met schietschijven. Via facebook heeft Palin intussen haar medeleven betuigd aan de familie van de slachtoffers.


REACTIE: Dit hoorde ik net op weg naar huis in de auto op nieuws, en het deed me sterk denken aan de reportage 'Outfoxed'.

Ik had dit artikel ook onder de categorie 'Cultureel-maatschappelijk' kunnen posten, maar naar mijn mening is dit niet enkel een maatschappelijk drama, maar een politieke aanslag.
De vrouw is zoals het artikel verduidelijkt een democratisch opkomend politicus (als 'a rising star' omschrijft men haar) die in 2008, net als 19 andere democraten voor de 'health-care bill' stemde. Het is dan -zoals men op het nieuws terecht opmerkte- een pittig detail te weten dat uitgerekend het boegbeeld van de republikeinen (ofte de tea party) Sarah Palin, de kaart met schietschijven ontworp, waarop Grifford ook op staat.
Ik beweer natuurlijk niet dat Palin verantwoordelijk is voor deze laffe en primitieve daad, maar ik verwed er mijn muts en sjaal om dat de republikeinen hier achter zitten, en dat de dader niet de één of andere doorgedraaide gek is (tenzij in opdracht van). En vandaar dat ik dit relateer met de reportage 'Outfoxed' waarin de republikeinen ook duidelijk 'by all means necessary' de touwtjes in handen willen houden.

Hitlist: http://www.huffingtonpost.com/2010/03/24/sarah-palins-pac-puts-gun_n_511433.html

Over de aanslag zelf: Een vreselijke tragedie, alle online kranten melden voorlopig een verschillend aantal doden en gewonden, al spreekt CNN van 6 doden en 12 gewonden. Gelukkig heeft Grifford het overleefd, hier kan ze alleen maar als sterker mens én kandidaat uitkomen, goed voor haar dus. Hartverscheurend wel dat onder de dode slachtoffers (ook volgens CNN) zich een jongetje van 9 bevind, ook een federale rechter overleefde de aanslag niet.

Laten we hopen dat dit voor zoveel mogelijk 'domme' Amerikanen licht kan bieden in hun donkere hoofd en dat ze hun verstand bij de volgende verkiezingen wat beter gebruiken. Want bewezen of niet, dit zaakje stinkt als de pest naar een aanval van de republikeinen in hun onmacht tijdens het beleid van Obama.

Zoek trouwens de joekel van een dt-fout in het artikel, have fun
Bronnen: www.deredactie.be www.edition.ccn.com www.bbc.co.uk www.hln.be

Laatst aangepast door Georges : 8th January 2011 om 23:53. Reden: Link kaart met '20 democraten die Palin liever niet herkozen ziet'
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th January 2011, 00:04
Georges Georges is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 31
Titel?

Ik bedenk me net enigszins: Misschien was het wel een of andere gek, maar dan is die zo fanatiek republikeins dat hij geïnspireerd werd door de 'hitlist' van Palin om haar 'te joinen in the fight', zoals ze op de kaart uitnodigt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th January 2011, 14:30
Georges Georges is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 31
Edit

De Tea Party zijn blijkbaar niet de republikeinen, het is een onafhankelijke protest-beweging
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.