actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2018, 16:00
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Bijna alle Ryanair-toestellen sneller de lucht in op Zaventem

Op Brussels Airport stijgen de toestellen van de Ierse luchtvaartmaatschappij op van het begin van de startbaan, in de plaats van wat verderop. Door sneller de lucht in te zijn wil Ryanair Brusselse geluidsboetes vermijden.

Vorig jaar bleek het fenomeen al uit interne Ryanair-documenten. Maar nu zijn er voor het eerst cijfers.

Tussen 1 januari 2017 en 30 september 2017 stegen 98 procent van de Ryanair-vluchten op vanaf de baandrempel. Dat is de locatie op de startbaan waar het vliegtuig normaal zijn aanloop neemt om op te stijgen. Die aanloop gebeurt in dat geval dus zover mogelijk tegen het echte begin van de startbaan, die het verst verwijderd is van het Brussels gewest. In dezelfde periode in 2016 ging het slechts om 13 procent. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een schriftelijke vraag van Tim Vandenput (Open VLD).

De piloten van Ryanair vragen de luchtverkeersleiding sinds enkele maanden om sneller de lucht in te gaan, zo blijkt. In functie van de vertrekterminal kan er op baan 25R vanaf drie verschillende plaatsen worden opgestegen.

Boetes vermijden
Ryanair wil met de recente vertrekprocedure de vliegtuigen eerder de lucht in krijgen, zodat ze het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (en de geluidsmeters) op grotere hoogte overvliegen om boetes wegens geluidsoverlast te vermijden.

'Indien de luchtverkeersleider van Belgocontrol daar geen probleem in ziet, gaat hij in op een dergelijk verzoek van de piloot. Een dergelijk verzoek mag niet om veiligheidsredenen worden geweigerd door de luchtverkeersleider, want de piloot is de enige die kan bepalen welke afstand nodig is om op te stijgen in functie van het gewicht en de prestaties van zijn toestel en van de weersomtandigheden', aldus Bellot.

Uit de interne brief bleek ook dat de piloten van hun chef de raad krijgen de motoren ook harder te laten draaien om sneller hoogte te winnen. Die vertrekken kosten dan wel meer aan kerosine, maar dat blijkt niet op te wegen tegen de torenhoge boetes die de luchtvaartmaatschappijen riskeren.

Dossier vast
De discussie over de Brusselse geluidsnormen ettert al maanden in de Wetstraat. Brussel verstrengde de geluidsnormen, schrijft boetes uit (maar int ze voorlopig niet) en eist dat de routes worden aangepast. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil de impact van het vliegtuiglawaai onderzoeken, maar dat laat op zich wachten.

Bron: De Tijd.be (05/04/2018)
Link: https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/bijna-alle-ryanair-toestellen-sneller-de-lucht-in-op-zaventem/9999119.html

Eigen mening:
Ik heb dit zien aankomen. Enkele maanden terug heb ik een artikel gelezen over de nieuwe sancties van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest om de geluidshinder van Zaventem tegen te gaan. Ik wist dat hier aanpassingen voor gingen gebeuren. Ik vind het een bizarre zaak, omdat Zaventem de grootste luchthaven in België is. Hoe kan het nu dat er hier geen geluidshinder ontstaat? Economisch gezien zou je toch denken: hoe meer vliegtuigen, hoe beter de situatie, maar in dit geval ligt dat anders. Ik begrijp de argumenten van de geluidshinder wel, maar sancties uitschrijven vind ik minder in orde. De luchthaven kan niet zomaar verplaatst worden. Alle partijen moeten bij elkaar gaan zitten om een situatie te creëren die voor alle partijen beter zou zijn. Het is goed dat luchtvaartmaatschappijen zoeken naar mogelijkheden om boetes te omzeilen, maar het moet kost wat kost wel een veilige situatie blijven. Met deze oplossing is er dan weer het probleem dat er meer kerosine verbruikt wordt en dat is slecht voor het milieu.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.