actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2016, 09:46
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Trump gaat Trans-Pacifisch Partnerschap (TPP) opzeggen op eerste dag als president

Op zijn eerste dag als Amerikaans president zal Donald Trump de terugtrekking van de VS uit het Trans-Pacifisch Partnerschap in gang zetten. Dat is het vrijhandelsverdrag dat in 2015 werd ondertekend door 12 landen uit het gebied rond de Stille Oceaan. Volgens Trump is het verdrag "een potentiële ramp" voor de Amerikaanse werkgelegenheid.

Donald Trump heeft in een videoboodschap een update gegeven over de machtsoverdracht in het Witte Huis én over de beleidsplannen die hij in de eerste 100 dagen van zijn presidentschap op zijn agenda heeft staan.

Onder het motto "putting America first" of "Amerika eerst" wil hij op 20 januari - zijn eerste dag als president - meteen de intentie bekendmaken om zich terug te trekken uit het vrijhandelsakkoord. In de plaats van het handelsverdrag wil Trump bilaterale afspraken maken, die opnieuw jobs naar het Amerikaanse vasteland kunnen brengen. "In zijn videoboodschap gaat het de hele tijd over het creëren van jobs en rijkdom in Amerika", legt correspondent Michiel Vos uit in "De ochtend" op Radio 1. "Hij wil zich terugtrekken uit de wereld, en zich terugplooien op het thuisland."

De Japanse premier Abe heeft al gezegd dat het handelsakkoord zonder de VS geen zin heeft.

Energieproductie

In de video zei de Republikein ook dat de voorbereidingen op het Witte Huis vlot verlopen, en dat zijn team heel "efficiënt en effectief" werkt. "Getalenteerde mannen en vrouwen, patriotten inderdaad, worden binnengebracht", vertelt hij. "En velen zullen binnenkort deel uitmaken van onze regering en ons helpen Amerika weer groot te maken."

Voorts zei Trump dat zijn administratie meteen werk zal maken van het afschaffen van de beperkingen op energieproductie, inclusief de beperkingen op de productie van schaliegas en steenkool. Het ministerie van Defensie zal hij opdragen een strategie tegen cyberaanvallen te ontwikkelen, en ook het misbruik van visaprogramma's zal worden onderzocht.

Opvallend is wel dat er in de videoboodschap niets werd gezegd over de befaamde muur die Trump op de Mexicaanse grens wil neerplanten. Ook over het het afschaffen van Obamacare bleef het verrassend stil. "Hij heeft zich beperkt tot enkele kleinere, meer puntig geformuleerde aandachtspunten", legt Vos uit. "Dingen waar hij het Congres niet voor nodig heeft, en die hij zelf vanuit het Witte Huis kan doen."

De presidentiële Trump

Volgens Michiel Vos is het nog nooit eerder gebeurd dat een pas verkozen president tijdens de transitieperiode in een videoboodschap over zijn beleidsvoorstellen communiceert. "Traditioneel gebeurt dat via een persconferentie", legt de correspondent uit. "Trump daarentegen maakt volop gebruik van nieuwe vormen van communicatie en loopt zo volledig langs de pers heen."

Trump gedraagt zich in de video wel opvallend keurig en presidentieel. "Trump I maakt graag ruzie met mensen en Twittert erop los", besluit Vos. "Dit is Trump II, de saaie versie die gewoon een tekstje opleest voor een keurige achtergrond. Het lijkt wel alsof hij zich de hele boodschap moet inhouden."

Bron: deredactie.be 22-11-2016
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/2.47545?eid=1.2824700

Eigen mening:
Ik geloof niet dat het mogelijk zou zijn om Amerika zo veel mogelijk af te schermen van de rest van de wereld. Er wonen zo veel mensen in Amerika dat het zeer moeilijk wordt om alles zelf te produceren. Ik geloof niet dat hij zomaar stopt met de invoer van schaarse goederen en de export van producten die ze zelf produceren. Die exportgoederen leveren namelijk geld op. Een goede band met de rest van de wereld is cruciaal om een groot land te zijn, vind ik. Dat er (voorlopig) niets over de muur tussen Amerika en Mexico en over de afschaffing van de Obamacare werd gezegd, vind ik wel goed. Trump wil het maximale uit het land zelf halen. Op zich vind ik het goed dat hij veel meer jobs wil creëren. Amerika zo veel mogelijk afzonderen vind ik geen goed idee. Ik blijf erbij dat een sterk land ook zijn relaties met andere landen moet behouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.