actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Vluchtelingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2016, 10:18
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
‘Ik wil in rust leven. Waar maakt me niet uit’

ONTRUIMING ‘JUNGLE’ VAN CALAIS GAAT VAN START

De ontruiming het vluchtelingenkamp in het Noord-Franse Calais is maandagmorgen begonnen. Bij een registratiecentrum in de buurt van de ‘jungle’ stonden ‘s ochtends al honderden migranten te wachten. Sinds 8 uur kunnen zij daar terecht, waarna ze met bussen worden overgebracht naar opvangcentra doorheen het land. Onze reporter ter plaatse zoekt verhalen.


‘Ik wil in rust leven’

De vluchtelingen staan te wachten tot de poort opengaat om verder geholpen te worden. Er worden vier rijen gevormd: volwassenen, minderjarigen, families en kwetsbaren worden elk apart behandeld.

Mohammad (18) uit Chad staat achteraan bedeesd te wachten in de rij. Hij bevindt zich al een maand lang in het kamp in Calais. Zijn reis vanuit Chad zou drie maanden geduurd hebben. Toen hij aankwam in Parijs-Orly, wist hij niet waar naartoe. Na een tijdje op straat te slapen in Straatsburg, maakte Mohammad de oversteek naar Calais omdat hij geen andere oplossing zag.

‘Mijn droom is niet om naar Groot-Brittanië te gaan, maar ergens een plaatsje vinden om te beginnen studeren. Ik wil in rust leven, waar dat is maakt me niet uit.’

Mohammad kijkt naar de massa, en reageert ongerust: ‘Zoveel volk, gaat dit wel lukken?’

‘Het is hier toch geen zoo?’


Pierre Henry is president van de Franse NGO France Terre D’asile, een organisatie die zich bekommert om het lot van de minderjarigen. Henry is vandaag vooral aanwezig om mee de verplaatsing van minderjarigen vlot te laten verlopen. Hij heeft zijn bedenkingen over de media-aandacht. ‘Er zijn meer dan 700 accreditaties uitgedeeld voor de pers... Het is hier toch geen zoo?’

Henry is tevreden over de organisatie van de Franse overheid. Het is wachten om te zien hoe het in de praktijk zal verlopen. De komende drie dagen moeten zo’n 1.300 minderjarigen geïdentificeerd worden. De minderjarigen die niet in Frankrijk willen blijven, maar naar Engeland willen trekken, worden teruggestuurd naar het observatiecentrum in het kamp in Calais.

‘Situatie voor minderjarigen is schokkerend’

Shaifta Ahmad Sheehan, actief bij Care for Calais en Care for Refugees, noemt de situatie voor minderjarigen ‘schokkend’. ‘De jongste en de meest kwetsbaren, dat was zo afgesproken, moesten voor deze situatie uit het kamp gehaald worden. nu moeten ze hier allemaal aanschuiven en dat vind ik echt schandalig.’

Veel minderjarigen beseffen niet goed wat er vandaag staat te gebeuren, weet Sheehan. Aangezien de plaatsen doorheen Frankrijk vooral voor volwassenen bedoeld zijn, is de kans groot dat de kinderen nog een tijdje moeten blijven. ‘Ik denk dat ze heel verrast gaan zijn dat ze niet mogen vertrekken,’ aldus Sheehan.

Sheehan is teleurgesteld in de Britse overheid. Die heeft volgens haar te lang gewacht om de minderjarigen te identificeren, zodat bepaalde kinderen herenigd konden worden met hun familie. ‘Het was pas met de media-aandacht en de druk van buitenuit dat ze in actie zijn geschoten.’

Over de organisatie heeft Sheehan ook niet veel positiefs te vertellen. ‘De informatiecampagne is hier niet goed gebeurd. Zondag gingen ze iedereen op de hoogte brengen, maar dat is mislukt. Er zijn veel mensen die tegenstrijdige verhalen horen.’ Verder zorgt het gebrek aan vertalers ervoor dat het proces nog langer kan duren dan voorzien.

Het tentenkamp in Calais ontstond anderhalf jaar geleden en herbergt momenteel nog 6.000 tot 8.000 migranten. Het gaat vooral om Afghanen, Soedanezen en Eritreeërs die illegaal naar Groot-Brittannië willen doorreizen. De ontruiming van de ‘jungle’ zal een week in beslag nemen. Om alles in goede banen te leiden, zijn zowat 1.250 agenten gemobiliseerd.

Bron: De Standaard 24-10-2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161024_02535890

Eigen mening:
Er is het voorbije jaar heel wat commotie geweest omtrent de 'jungle' van Calais. Ik vind dat het veel te lang heeft geduurd alvorens ze de jungle ontruimden. Waarom moesten deze mensen zo lang wachten in die slechte omstandigheden? Wanneer de plaats in het nieuws verscheen, schrok ik steeds van hoe het eraan toe gaat. Al die modder en dat afval. Al goed dat de Franse overheid er nu wel iets aan doet. Het gegeven dat de volwassenen zullen worden verspreid in opvangplaatsen in de rest van Frankrijk en dat de minderjarigen nog moeten wachten, vind ik een beetje raar. Kinderen hebben nu net meer het gevoel van stabiliteit, veiligheid,...nodig.
Het feit dat bepaalde mensen en overheden slechts in actie schieten door druk van buitenaf of door de persaandacht, vind ik laag-bij-de-gronds. Het wordt tijd dat deze mensen weer een leven kunnen opbouwen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.