actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2018, 21:51
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Lenteschoonmaak op het strand: tonnen zwerfvuil opgehaald

De negende editie van de Eneco Clean Beach Cup had dit jaar als uitvalbasis Blankenberge, maar op zestien andere locaties werd ook strandafval en zwerfvuil opgeruimd. Vrijwilligers haalden zo bijna 5,5 ton afval op.

Zo'n 3.750 vrijwilligers haalden vooral plastic als flessen, zakjes en allerhande verpakkingen op, maar er werd ook materiaal uit de visserij, sigarettenpeuken, piepschuim en blikjes gevonden. In iedere kilo zand zitten 150 plasticdeeltjes en per kilometer liggen er 3.000 items op het strand. En als het zo verder gaat dan zit er binnenkort meer plastic dan vis in de zee.

’Door een strandwandeling met een lenteschoonmaak te combineren, kunnen we op een aangename manier mensen op het groeiend probleem wijzen van afval dat op strand slingert en hoofdzakelijk uit zee aanspoelt’, zegt organisator Sven Fransen.

Fransen wil iedereen op zijn verantwoordelijkheid wijzen, en sporen kustgemeentes aan het goede voorbeeld te geven en actie te ondernemen.

Tussen de vele helpende handen ook staatssecretaris Philippe De Backer. ‘Iedereen moet de knop omdraaien richting minder plastic en opruimacties helpen daarbij’, aldus De Backer.

De Haan en Bredene kregen elk 10.000 euro van een vakjury, voor hun initiatieven tegen zwerfvuil en sluikstort. Het doel van die initiatieven is om na de grote lenteschoonmaak ook doorheen het jaar het strand proper houden.

Bron: De Standaard (25/03/2018)
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180325_03428278

Eigen mening:
Ik vind het goed dat er jaarlijks zo'n initiatieven worden georganiseerd waarbij de gewone burger een steentje bijdraagt. Zo staan we beter stil bij het feit dat er zeer veel afval op het strand ligt. Niet alleen daar, maar ook in zee. Zwerfvuil in de natuur is in het algemeen een groot werkpunt. Ik vind het goed dat er via deze weg weer enige aandacht aan wordt besteed, maar dat mag nog meer gebeuren. Door een keer het strand op te ruimen is het probleem helemaal niet opgelost. We moeten er blijven voor zorgen dat gebieden er netjes bijliggen en dit doen we in de eerste plaats door de vuilbakken, die hier speciaal voor geplaatst worden, te gebruiken. Soms word ik zelfs slechtgezind als ik op een plaats kom waar veel afval ligt. Ik snap niet waarom mensen sluikstorten en vind het een logische stap dat dit meer gesanctioneerd moet worden. Ik vind wel dat er meer borden en acties in het straatbeeld verschijnen om het zwerfvuil in de buurt aan te pakken. In andere delen van de wereld zie je dit probleem in het extreme. Stranden vol kilo's afval waardoor je het strand niet meer ziet, afval in het water waardoor er geen vissen meer leven... Het blijft een groot probleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.