actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2013, 18:05
Shana De Laet Shana De Laet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 26
De Lijn past op 1 februari 2014 tarieven aan

Een rit met De Lijn wordt op 1 februari van volgend jaar gemiddeld 1,37 procent duurder. De tarieven van de abonnementen en lange ritten met een Lijnkaart worden aangepast aan de gestegen levensduurte. Korte ritten met een Lijnkaart, biljetten en sms-tickets worden niet duurder. Dat meldt de vervoersmaatschappij vrijdag.

De prijs van de jongerenabonnementen gaat licht omhoog. Een jongerenabonnement voor -25 jaar, de Buzzy Pazz, kost voortaan 183 euro voor een jaar en 67 euro voor drie maanden. Dat is een stijging met 1 euro. Een Buzzy Pazz voor een maand slaat 0,10 euro op tot 23,60 euro.

Een Omnipas (25+) zal 249 euro kosten voor een jaar, 91 euro voor drie maanden en 32 euro voor een maand. De Lijn geeft 20 euro korting op een gecombineerd abonnement NMBS-De Lijn. Daarbij komt de korting van de NMBS.

Voortaan betalen 65-plussers die niet in Vlaanderen wonen en mensen met een sociaal abonnement (Omnio-WIGW-statuut en Vervoersgarantie) 38 euro voor een jaarabonnement.

Een rit van 3 of meer zones met een Lijnkaart kost vanaf februari 1,90 euro en 1,40 euro met een Lijnkaart % (een Lijnkaart tegen verminderd tarief). De laatste aanpassing van de ritprijs voor een rit van 3 zones en meer met een Lijnkaart dateert van 2011.

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20131213_00885922), 13/12/13

Eigen mening: Ik vind het jammer wanneer het openbaar vervoer hun tarieven verhoogd. Het openbaar vervoer zou alleen maar aangemoedigd moeten worden, en door lage prijzen gebeurt dit niet echt. Mensen gaan sneller afhaken, wanneer ze een hogere prijs moeten betalen. Uiteraard begrijp ik dit ook wel. De benzine, de kosten aan de bussen, het personeel,... wordt ook steeds duurder, en zij moeten ook zien dat ze deze kosten kunnen betalen. Toch blijf ik het een jammere zaak vinden...

Laatst aangepast door Shana De Laet : 13th December 2013 om 18:13.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2013, 09:01
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Men zit altijd maar het openbaar vervoer te promoten, maar door duurdere tarieven zal dit niet echt lukken, hierdoor gaan mensen juist afhaken. De prijsstijging is wel niet zo hoog, maar als men dit elk jaar gaat doen, komen we op den duur echt wel aan hoge prijzen. Oké, het is heel begrijpelijk dat ze hun prijzen verhogen door de gestegen levensduurte, zodat De Lijn ook nog alles kan betalen, maar misschien moet de overheid hier meer intussen komen in plaats van te besparen op De Lijn. Er zijn heus wel andere dingen waar er bespaard kan worden om in De Lijn te investeren. Denk maar aan het verwarmingsgeld voor die koning die meer dan genoeg verdient. Voor de 'gewone' mensen is het leven ook duur en voor arme is het nog moeilijker en niet iedereen heeft een wagen, dus zijn ze afhankelijk van het openbaar vervoer dat dan ook weer eens duurder wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2013, 12:49
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik rij zelf zoveel mogelijk met de bus overal naartoe, maar soms heb ik er toch mijn vragen bij. Zoals nu bijvoorbeeld. Het openbaar vervoer duurder maken? Serieus? Ik ben absoluut geen racist en heb ook niets tegen mensen die moeten aankloppen bij het OCMW, maar mensen met een andere huidskleur en kansarme mensen rijden vaak helemaal gratis met het openbaar vervoer. Ik zeg niet dat ze de volle pot zouden moeten betalen, maar door hen ook een (kleine) bijdrage te laten leveren is de prijsstijging misschien helemaal niet nodig.
Bovendien vind ik niet dat dit geld goed besteed wordt. Onze schoolbus 's morgens is een enkele bus die propvol zit. Er hebben al meerdere mensen geklaagd en een dubbele bus gevraagd, maar die komt er niet. Op zondag echter, wanneer er maar 2 of 3 mensen in de bus zitten rijdt er elk uur een dubbele bus. Ik heb dus zo mijn bedenkingen bij de prijsstijging. Men maakt zich hier niet echt geliefder door!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.