actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2016, 15:49
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Geens lanceert 'most wanted'-lijst: 'We vergeten criminelen zomaar niet'

Federaal minister van Justitie Koen Geens (CD&V) heeft vrijdag de website 'Belgium's Most Wanted' gelanceerd. Het Fugitive Active Search Team (FAST) van de federale politie hoopt de twintig veroordeelde voortvluchtigen die erop staan zo sneller te vatten.

De lancering van de website www.mostwanted.federalepolitie.be is een primeur voor België. Het hoofddoel is om tips te krijgen over de gezochte criminelen. Daarnaast is het een signaal naar de slachtoffers en hun familie, waarmee de politie toont dat ze deze gevaarlijke misdadigers niet vergeet en hen 24/7 actief opspoort.

Op de website staat een selectie van de twintig meeste gezochte voortvluchtige veroordeelden. De twintig namen zijn voor minstens 3 jaar veroordeeld en er loopt een internationaal aanhoudingsbevel tegen hen. Wie doorklikt op de foto van een voortvluchtige krijgt meer informatie te zien over zijn of haar veroordeling en kan een anonieme tip doorgeven.

'Het is een mijlpaal op vlak van opsporingsmethodes. We willen hiermee bovendien duidelijk maken dat we de criminelen niet zomaar vergeten en dat straffen uitgezeten moeten worden', aldus minister Geens.

FAST is met de website niet aan zijn proefstuk toe. In 2010 lag het al aan de basis van ENFAST, een Europees Netwerk van FAST-teams. Daarbinnen lanceerde het met de steun van Europol op 29 januari 2016 'Europe's Most Wanted'. (BELGA/JVL)

Bron: Knack.be 04-11-2016
http://www.knack.be/nieuws/belgie/geens-lanceert-most-wanted-lijst-we-vergeten-criminelen-zomaar-niet/article-normal-772801.html

Eigen mening:
Ik vind het uitbrengen van zo'n lijst een heel goed idee. De overheid geeft hiermee volgens mij aan dat ze echt wel bezig zijn om criminelen zo snel mogelijk te kunnen vatten. Het feit dat de twintig meest gezochte criminelen in België nu herkenbaar zijn geworden voor iedereen, kan volgens mij bijdragen tot het vinden van de criminelen. Het is goed dat de overheid nieuwe dingen probeert of invoert om iets te kunnen bereiken. Mensen kunnen misschien een persoon van op de lijst herkennen of gezien hebben. Ze kunnen dit dan ook melden, al dan niet anoniem. De slachtoffers van de criminelen kunnen door deze lijst ook het gevoel hebben dat de politie en het gerecht hen niet in de steek laten. Ik vind dat de overheid de bevolking meer betrekt bij bepaalde zaken, waarvan dit een voorbeeld is. Dat vind ik een goede evolutie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.