actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2016, 16:55
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
"Brexit zodanig complex dat het zelfs voor politici te ingewikkeld wordt"

De Brexit tot een goed einde brengen wordt een enorm complexe uitdaging voor de Britse premier Theresa May. Zo complex, waarschuwen enkele vooraanstaande Britse academici, dat politici en ambtenaren mogelijk niet tegen de taak opgewassen zijn. Dat schrijft The Guardian.

Theresa May kondigde al aan dat ze ten laatste in maart volgend jaar het beruchte artikel 50 zal inroepen, wat het begin van de twee jaar durende onderhandelingen over de scheiding van de EU inluidt. De Britse regering zal ook alle Europese wetgeving in Britse wetteksten gieten, zodat het Britse parlement kan bepalen hoeveel ze daarvan willen behouden, en hoeveel afdanken.

Een hele klus, en dat zal nog maar het begin zijn, waarschuwt 'The UK in a Changing Europe', een onafhankelijke groep academici, in een rapport. "De Brexit kan de grondwet van het Verenigd Koninkrijk voor een serieuze test plaatsen. En ook de limieten van de andere wetgeving, het politieke proces en de administratieve capaciteiten zullen afgetast worden", zegt professor Anand Menon van King's College in Londen, die de groep aanstuurt.

Kantelende machtsbalans

De experten stellen vast dat het voor het Britse overheidsapparaat een enorm karwei wordt om te achterhalen welke wetgeving een Europese oorsprong kent, die om te zetten naar Britse wetgeving, en vervolgens te bepalen welke van die wetten behouden moet worden, en welke overboord mogen.

Bovendien waarschuwt Menon ervoor dat het onduidelijk blijft of het Verenigd Koninkrijk parallel met de uitvoering van artikel 50 - de scheiding van de EU dus - met diezelfde EU kan onderhandelen over haar toekomstige status.

Nog een bijkomend probleem is dat de overheveling van Europese bevoegdheden naar het Verenigd Koninkrijk - denk aan landbouw, milieu of hoger onderwijs - de machtsbalans tussen het centrale bestuur in Londen en de regionale parlementen weleens zou kunnen doen kantelen.

Zielig argument


Voorstanders van de Brexit, zoals minister van Buitenlandse Zaken Boris Johnson en de bevoegde Brexitminister David Davies, hebben in het verleden steeds de gevaren van een Brexit gerelativeerd. En dat tot frustratie van de academici.

"Een irritant aspect van het huidige debat is dat iedereen die waarschuwt voor potentiële moeilijkheden van de Brexiteers het verwijt krijgt de capaciteiten van het Verenigd Koninkrijk te minimaliseren. Dat klinkt goed, maar is een zielig argument", sneert Menon. "Sinds wanneer is een rationeel debat iets slechts? Een gewaarschuwd man is er twee waard, en dit rapport zal potentiële struikelblokken helpen identificeren."

Bron: De Morgen 02-11-2016
http://www.demorgen.be/buitenland/-brexit-zodanig-complex-dat-het-zelfs-voor-politici-te-ingewikkeld-wordt-bf4bf856/

Eigen mening:
Ik vind dat de Brexit lang op zich laat wachten. Ik vind dat als een land uit de Europese Unie wil stappen dit zo snel en efficiënt mogelijk moet gebeuren. Ik denk dat de Brexit nog voor veel problemen zal zorgen. Voor de EU, maar ook voor het Verenigd Koninkrijk zelf. Het is me zeer duidelijk geworden dat de Brexit een ingewikkeld proces is, aangezien het zelfs voor de politici te complex wordt. Ik denk bijvoorbeeld aan Schotland. Zij willen namelijk wel in de EU blijven. Er zijn ook veel wetten die moeten worden aangepast. De Brexit gaat blijven zorgen voor verdeeldheid, maar ook voor onzekerheid. Ik vind dat men deze beslissing eerst zo goed mogelijk moest analyseren. Wat er beter kan verlopen, maar ook wat er kan verslechteren na een Brexit. Ik vind de Brexit wel een speciaal gegeven, aangezien dit de eerste keer is dat een groot land uit de EU stapt. Het verhaal zelf vind ik negatief. De verschillende lidstaten van de EU moeten meer op een lijn komen te staan. Het is nu aan het VK om aan te tonen dat het zonder de EU goed kan functioneren...

Laatst aangepast door Robbe.V*nweert : 2nd November 2016 om 17:00.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.