actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2016, 13:06
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Bernard Wesphael kondigt comeback aan

Bernard Wesphael gaat weer de politiek in, al laat hij nog in het midden op wat voor manier. "Er is mij de voorbije drie jaar zoveel warmte gegeven dat ik geen andere optie heb dan iets proberen terug te doen."

De Waalse oud-politicus kondigde zijn comeback vrijdagavond in Luik aan in een toespraak voor zo'n 200 mensen die hem de voorbije drie jaar zijn blijven steunen. "Ik besef heel goed dat ik hier zonder de steun van zoveel mensen niet zou staan", zei hij. "Ik had het geluk vrienden en familie te hebben, een geluk dat veel mensen in de gevangenis niet hadden. Ik ben al deze mensen, en dus de samenleving, iets verschuldigd."

Bernard Wesphael (58) werd drie jaar geleden aangehouden op betichting van moord op zijn echtgenote Véronique Pirotton in een hotelkamer in Oostende. Hij zat tien maanden in de gevangenis. Op zijn assisenproces, vorige maand in Bergen, werd duidelijk dat de dame leed onder psychische stoornissen en een alcoholprobleem. In haar lichaam werd 3,0 promille alcohol aangetroffen in combinatie met toxische doses benzodiazepine en citalopram. Pirotton ondernam kort voor haar dood al acht zelfmoordpogingen. De jury sprak Wesphael vrij met twaalf stemmen tegen nul.

"Ik kan niet anders dan iets positiefs trachten te doen met wat mij is overkomen", zei Wesphael. "Wij hebben het slechtste gevangenissysteem van de ons omringende landen. We hebben een recidivecijfer van 70 procent. In de Scandinavië en in Nederland kiezen ze voor een andere aanpak en hebben ze zopas tien gevangenissen gesloten. Wat doen wij? We spenderen 1 miljard euro aan de bouw van vier nieuwe."

Mouvement de Gauche

Wesphael was in 1980 medestichter van Ecolo, hij zetelde van 1999 tot 2014 in het Waals Parlement, tot zijn exit bij Ecolo als fractieleider. In 2012 stichtte hij zijn eigen Mouvement de Gauche, maar na zijn arrestatie ging die partij snel ten onder.

Onder welke vorm Wesphael zijn politieke terugkeer zelf ziet, daar zegt hij nog niet over uit te zijn.

Bron: De Morgen 14-11-2016
http://www.demorgen.be/politiek/bernard-wesphael-kondigt-comeback-aan-bfb7dae5/

Eigen mening:
Deze man is vrijgesproken tijdens zijn proces. Het gerecht heeft beslist over zijn lot aan de hand van bewijzen en grondige redenen. Ik vind het logisch en een goede ingesteldheid van deze (ex-) politicus om de draad weer op te nemen, ongeacht de reacties van andere mensen. Ik vind dat iedereen een tweede kans kan krijgen. Dit zal niet bij iedereen het geval zijn. Hij was de medeoprichter van Ecolo en zetelde in het Waals Parlement. De man heeft zichzelf lang voor de politiek ingezet. De reacties vanuit de politieke omgeving zullen zeer uiteenlopend zijn. Ik snap de mensen die tegen een terugkeer in de politiek zijn aangezien het hele gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.