actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: "Rookverbod in alle cafés", vindt Anciaux...
Niet terecht 22 35.48%
Terecht 40 64.52%
Stemmers: 62. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th January 2007, 11:14
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Citaat:
Orgineel gepost door hans
Weet jij hoeveel tax je betaalt op een pakje sigaretten
Rokende mensen sponsoren de staat geweldig, dus die eventuele subsidies waar jij het over hebt worden door ons grotendeels bekostigt.

Ik vind het persoonlijk maar goed dat de staat zijn geld haalt bij zaken die ongezond zijn en waar mensen de keuze hebben of ze het al dan niet kopen. Ze kiezen dan per slot van rekening zelf om de staat wel of niet te sponsoren.
(Veel beter zo'n manier van geld binnenrijven dan nog hogere kosten voor iets dat iedereen verplicht moet aanschaffen zoals een paspoort.)

En ik vind het heel fijn dat Hans zich zo schikt naar niet-rokende mensen. Het probleem is volgens mij dat niet iedereen zo inschikkelijk is.
Oud 14th January 2007, 12:00
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door hans
Zever in pakjes Wim.

Was ook maar een grapje mijn beste Hans, mind the smiley. Wat weet ik nu van de correlatie tussen roken en gezondheidszorg?

Citaat:
1) Een roker kost helemaal niet meer aan de gezondheidszorg. Hij leeft gemiddeld minder lang --> GEVOLG: minder kosten voor de gezondheiszorg t.o.v. niet-rokende mensen die langer leven, want het is op latere leeftijd dat de mensen vooral gaan wegen op de gezondheidszorg.

Wel het is te zeggen, ik wist niets van die correlatie:
Citaat:
Orgineel gepost door www.rivm.nl
Negatieve gevolgen van roken voor de gezondheid

Roken heeft diverse negatieve gevolgen voor de gezondheid. Zo vergroot roken de kans op longkanker, astma, COPD, coronaire hartziekten en beroerte. Roken is de belangrijkste oorzaak van vroegtijdige sterfte. Zo'n 15% van de totale sterfte in Nederland wordt toegeschreven aan roken (Van Oers, 2002). Meeroken heeft ook negatieve gezondheidsgevolgen. Zo neemt het risico van niet-rokers op longkanker toe met 20% en het risico op hart- en vaatziekten met 20-30% (Gezondheidsraad, 2003c). Daarnaast gaat roken gepaard met een slechtere kwaliteit van leven. Ongeveer eenderde van de Nederlanders rookt.

Zorgkosten te wijten aan roken

In 1999 werd er 508,7 miljoen euro uitgegeven aan zorg in verband met aan roken gerelateerde ziekten (zie tabel 1 ) (Polder et al., 2002).
Bron: www.rivm.nl (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Miliue)

Citaat:
En ik vind het heel fijn dat Hans zich zo schikt naar niet-rokende mensen. Het probleem is volgens mij dat niet iedereen zo inschikkelijk is.

The truth my brother
En waarom is dat zo'n probleem dat niet iedereen zo inschikkelijk is? Zie de 1ste alinea van bovenvermelde quote...

Citaat:
'rechtstaat' = De mensen hadden rechten, en de staat diende om ervoor te zorgen dat die niet werden geschonden of dat de mensen gebruik konden maken van hun rechten.

Vergeet je hier de plichten niet? De mensen hebben rechten én plichten...

Citaat:
Ik drink zelden of nooit alcohol maar ik misgun iemand anders dit niet indien hij daar behoefte aan heeft.

Ook niet als die mensen daar anderen hun leven en gezondheid mee in gevaar brengen?
Ja, er zijn nu wel boetes voor rijden onder invloed, maar wil dat zeggen dat het niet meer gebeurt? Au contraire, het gebeurt precies meer en meer. Ik pleit niet voor ook nog een afschaffing van alcohol (hoewel ik het zelf niet drink), maar ik misgun het mensen die daar behoefte aan hebben wel degelijk als ze daarmee mijn gezondheid in gevaar brengen.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 14th January 2007, 15:44
hans hans is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Ze kiezen dan per slot van rekening zelf om de staat wel of niet te sponsoren.
(Veel beter zo'n manier van geld binnenrijven dan nog hogere kosten voor iets dat iedereen verplicht moet aanschaffen zoals een paspoort.)

Yup, zo is het. Het is inderdaad een vrije keuze van de rokers om de staat al dan niet zo te sponsoren.
Ik vind het gewoon spijtig en misschien ook wel hypocriet van sommigen om het argument dat de rokers zoveel geld kosten aan de ziektezorg zo uit te melken en vooral zo zwart-wit voor te stellen. Terwijl dit een veel complexer gegeven is dat volges mij zich veeleer in de grijze zone bevindt omwille van de 2 redenen die ik reeds gegeven heb.
Oud 14th January 2007, 15:52
hans hans is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Ook niet als die mensen daar anderen hun leven en gezondheid mee in gevaar brengen?
Ja, er zijn nu wel boetes voor rijden onder invloed, maar wil dat zeggen dat het niet meer gebeurt? Au contraire, het gebeurt precies meer en meer. Ik pleit niet voor ook nog een afschaffing van alcohol (hoewel ik het zelf niet drink), maar ik misgun het mensen die daar behoefte aan hebben wel degelijk als ze daarmee mijn gezondheid in gevaar brengen.

Ik denk dat hier een kernprobleem zit van de toekomstige samenleving. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de mensen zowel hun rechten als hun plichten op of over een bepaald punt opnemen.
Met verbieden drijf je volgens mij zo'n twistpunten net op de spits en verhard je de pro - contra houding en tref je ook de mensen die genieten met mate om het zo te zeggen

Moesten we in een ideale wereld leven, waar iedereen begrip toont voor elkaar en voor elkaars noden zouden we dit probleem niet hebben. Helaas is dit een utopie.

Dus denk ik dat een compromis zoals een rokershoek in een cafe en de rest rookvrij nog altijd de beste oplossing is. Dit plus een beetje inschikkelijkheid van beide partijen zorgt voor een optimale en zelfs toffe sfeer tussen niet-rokers en rokers, getuige mijn stamkroeg
Oud 14th January 2007, 22:55
99% leerkracht

1.
Mag ik toch enige nuancering vragen bij het verband alcohol-roken.

Bij alcohol is duidelijk een grens gesteld door de overheid waarbij je vanaf het overschrijden van die grens een reëel gevaar vormt voor anderen. (waarmee ik absoluut niet wil tegenspreken dat ook de eerste druppel alcohol slecht is) Wanneer je die grens overschreidt ben je strafbaar.

Je merkt dat het hier ook vooral toegespitst is op de veiligheid voor anderen. Iedereen behoudt dus wel zijn rechten om te mogen drinken. En dat is ook zo bij roken.

MAAR de realiteit wil dat roken sowieso voor anderen ongezond is. Niet vanaf een bepaald aantal sigaretten.

MAAR je kan bij het roken heel moeilijk elke mens gaan verplichten om NIET te roken. DAN ontneem je mensen hun recht! DUS neemt men hier een maatregel die mensen beschermt, NIET mensen hun rechten ontneemt. Zij mogen wel degelijk nog roken, zij het niet daar waar ze anderen hun gezondheid schaden.

2.
'Een beetje inschikkelijkheid van beide partijen...'
Ja, mensen moeten soms water bij hun wijn doen om met elkaar te kunnen omgaan. Maar ik zou niet weten waarom ik iemand zou toelaten om mijn gezondheid te beschadigen, als ik hem door hem het roken in mijn omgeving te verbieden geen enkele schade toebreng. (integendeel ook zijn gezondheid bescherm)

Als het echter gaat over een aparte rokersruimte, dan heb ik daar geen probleem mee. Het geeft rokers de kans om te kiezen tussen wel of niet roken, zonder de niet-rokers te beschadigen als ze kiezen om het wel te doen. Dus dat is voor mij geen enkel probleem.

(Vanuit Volksgezondheid gezien ben ik wel akkoord met een algemeen rookverbod, dat terzijde.)
Oud 15th January 2007, 10:53
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Hans, hoewel ik volledig akkoord ben met het feit dat we allemaal wat verdraagzamer zouden moeten zijn (dat schrijf je wel niet letterlijk, maar dat is wat mijn bezorgdheid rond dat punt er van maakt) en iedereen af en toe eens wat water bij de wijn zou moeten doen sta ik volledig achter Barts argumenten.
Ik vind ze wel sterk eigenlijk.
Ik zou er (hoewel ik daar totaal geen behoefte toe voel ) niets tegen in kunnen brengen. Benieuwd wie dat wel kan...
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
Met citaat antwoorden
Oud 16th January 2007, 17:41
99% leerkracht

Dank je wel, Wim. Ik wacht ook met spanning op gestructureerde tegenargumentatie...
Oud 16th January 2007, 19:41
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Ivm het roken op de speelplaats, misschien de moeite waard om even over door te gaan. Het is op z'n minst vreemd en contradictorisch te noemen dat een school roken toelaat.
Zelf heb ik de overgang meegemaakt van een school met rookverbod tot een school waar een 'designated area' was voor de rokers. Dit ten gevolge van een fusie tussen een BSO en ASO school.
Situatie voorheen: de toiletten waren een echte ramp, hing héél veel rook, vol peuken, as, lege blikjes etc etc.. Om nog van de verstopte pissijnen te zwijgen. Het stond daar ook altijd vol volk, niet om naar het toilet te gaan, maar gewoon om te roken. Het was echte horror, en vooral voor de toiletdames.
Situatie nadien: leerlingen die ouder waren dan 16 & MOCHTEN roken van hun ouders zaten rustig ergens weg in een afgebakend hoekske van het schoolplein. Als je de toiletten binnenging: Hemel en aarde verschil. Er hing geen rook, toiletten in orde, niet vol met rokers, geen peuken. Zoals een toilet hoort te zijn.
Al de strafstudies die uitgegeven werden tegen het roken vielen weg. Er was veel minder rebellie tegen de opvoeders en leerkrachten vanuit deze mannen hun hoek. Ze rookten hun sigaretje en sloegen er een praatje mee.
Als het de keuze is van de ouders om het toe te laten dat hun zoon of dochter rookt, dan zou ik er als leerkracht niets op te zeggen hebben, je weet even goed als mij dat de ideale opvoeding niet bestaat.
Ik zie het nu al voor mij, de strafstudies wegens het betrapt worden op roken worden terug ingevoerd in de scholen waar het nu toegelaten is. Zagende ouders, zagende leerlingen, zagende kuisvrouwen, etc etc.. Het 'en cachette' roken wordt terug cool, de adrenaline-rush om niet gepakt te worden.

Dan is er deze zin die me ook wel in het oog sprong:
Citaat:
Ik vind het persoonlijk maar goed dat de staat zijn geld haalt bij zaken die ongezond zijn en waar mensen de keuze hebben of ze het al dan niet kopen. Ze kiezen dan per slot van rekening zelf om de staat wel of niet te sponsoren.

De drug waarvan beweerd wordt dat ze sterker is dan heroïne, hierop blijft de staat ieder jaar opnieuw acijnzen verhogen. Het is wat men noemt een jaarlijks wederkerende klassieker bij het opstellen van de begroting door iedere regering. Het rare is dat het aantal rokers nog heel hoog blijft als men het gaat vergelijken met de prijstijging tgv accijnzen. De relatie prijs/consumptie is niet rechtlijnig, de roker blijft roken, eender hoeveel je de accijnzen gaat opslaan.
Tabak is een drug, een hoge gewenningsgraad. Beeld je de tabaksproducent in als drugsdealer die 1,5 euro per pakje vraagt. De staat gedoogd het en vraagt er 2,5 euro (!) bovenop. Het is een drug, en uw woordkeuze 'keuze' is niet honderd procent correct, dat wil ik even kwijt.

Dan is er de bewering die altijd terugkomt dat roken handenvol geld kost aan de welzijnszorg. Zoals Hans al zei, tabak is een stille bondgenoot tegen de vergrijzing. De welzijnszorg zit in een malaise door de structuur, bureaucratie en onnodige ingrepen. Wat was dat een aantal dagen geleden over onnodige echo's bij zwangere vrouwen? Veel pseudo-wetenschappelijke rapporten zijn al verschenen over de tabak en ziekenhuisbehandelingen tgv het gebruik ervan, maar die gingen alle kanten uit. Het ene zegt zoveel euro, het andere zegt veel minder.
Veel mensen rondom mij zijn aan het stoppen met roken, en ik ben abnormaal gelukkig voor hen die er al weken vanaf blijfen. Het probleem is, misschien zijn er wel teveel mensen aan het stoppen. De staat heeft het tabaksgeld nodig, bekijk bovengenoemde accijnzenbedrag eens, per pakje.
Vanmorgen na het werk zoals af en toe een pint gaan drinken met enkele collega's in de 'restobel' aan de luchthaven. Vroeger zat het daar vol mensen om 7 uur. Nu zat daar 2-3 man. Was een leuke plaats waar truckers/reizigers/piloten/werknemers 's ochtends een koffietje dronken, krantje lazen en een sigaretje rookten. Daar zat niemand meer, en heb er tot 9 u gezeten.

Ik ben voor een totaalverbod op tabak in het openbaar. Zelf rook ik veel, en dit zou dus goed zijn om te minderen Het is hypocriet, op het perron van het station mag je in de buitenlucht niet roken, maar aan een bushalte dan weer wel. In een café wel, in een eetcafé niet.
Verbied het van vandaag op morgen tout court. Cut the crap, gewoon een totaalverbod in het openbaar, maar wees dan bereid er de gevolgen van te dragen.
Wat was dat van ongezonde keuzes en staat helpen? De McDonald's en Quick zullen lachen. Probleem is, hun product is niet verslavend en de relatie prijs/consumptie ligt helemaal anders. Ook meer btw heffen op televisies, frieten, toiletten, pk's, electriciteit, integrated circuits die vol giftige metalen zitten, etc etc..

Ben echt benieuwd hoe ze het zouden redden zonder het tabaksgeld
Met citaat antwoorden
Oud 16th January 2007, 20:43
hans hans is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
Ik zie het nu al voor mij, de strafstudies wegens het betrapt worden op roken worden terug ingevoerd in de scholen waar het nu toegelaten is. Zagende ouders, zagende leerlingen, zagende kuisvrouwen, etc etc.. Het 'en cachette' roken wordt terug cool, de adrenaline-rush om niet gepakt te worden.

Ik stel mij hier inderdaad ook de bedenking of het verbod niet voor een tegengstelde tendens gaat leiden. Want zoals Wouter zegt: 'het etiket van stoer zijn omdat je iets doet wat niet mag'; heef toch een grote invloed op de schoolgaande jeugd vermoed ik.

Citaat:
Vanmorgen na het werk zoals af en toe een pint gaan drinken met enkele collega's in de 'restobel' aan de luchthaven. Vroeger zat het daar vol mensen om 7 uur. Nu zat daar 2-3 man. Was een leuke plaats waar truckers/reizigers/piloten/werknemers 's ochtends een koffietje dronken, krantje lazen en een sigaretje rookten. Daar zat niemand meer, en heb er tot 9 u gezeten.

Ik las zopas in de krant een artikel over de zogenaamde eetcafe's. Titel kopte: 'Rookverbod kost ons derde van omzet'. In het artikel gelijkaardige vastellingen die Wouter beschrijft. Vroeger 70 mensen die 's ochtends iets kwamen drinken en sigaretje roken, nu nog 10 mensen. En de mensen gaan nu verderop naar het gewone cafe omdat het daar nog wel kan. Dan heb ik ook zoiets van tja, dan kun je zoals Wouter het voorstelt ineens beter een totaal verbod in stellen ofwel laat je de keus aan de eigenaars van het cafe of ze al dan niet het roken verbieden. Tenslotte is het hun zaak, niet? Het staat iedereen vrij om met zijn eigendom te doen wat hij wilt, zonder in extremen te vervallen natuurlijk.

Ach ja, ik ben al blij dat in mijn stamkroeg er een compromis is dat voor beide partijen bevredigend is en de sfeer er nog net zoals voorheen optimaal is.

Al wordt het misschien stilletjes aan tijd om toch ook eens definitief vaarwel te zeggen tegen het 'stinkstokje'.
Oud 16th January 2007, 22:01
99% leerkracht

Citaat:
Het rare is dat het aantal rokers nog heel hoog blijft als men het gaat vergelijken met de prijstijging tgv accijnzen. De relatie prijs/consumptie is niet rechtlijnig, de roker blijft roken, eender hoeveel je de accijnzen gaat opslaan.

En toch blijkt geld de enige manier om rokers tot besluit te laten komen te stoppen. (een slechte gezondheid buiten beschouwing gelaten) De campagnes met vieze stickers op de pakjes hebben geen effect, maar worden collectorsitems. Reclame op tv heeft geen effect. Enkel prijsstijgingen lokken een daling uit.

Citaat:
Tabak is een drug, een hoge gewenningsgraad. Beeld je de tabaksproducent in als drugsdealer die 1,5 euro per pakje vraagt. De staat gedoogd het en vraagt er 2,5 euro (!) bovenop. Het is een drug, en uw woordkeuze 'keuze' is niet honderd procent correct, dat wil ik even kwijt.

Waarom beweren rokers dan zo vaak dat ze niet roken omdat ze verslaafd zijn,maar omdat ze het lekker vinden. Ik hoor zo vaak van rokers: "Ik zou zo kunnen stoppen als ik wil, maar ik vind het gewoon lekker." Ja en zelf ben ik dan ook wel iemand die zoiets heeft van: Ge kunt echt wel stoppen met roken als ge da wilt. Dit is niet de verslaving zoals ge ziet bij cocaine.

Citaat:
leerlingen die ouder waren dan 16 & MOCHTEN roken van hun ouders zaten rustig ergens weg in een afgebakend hoekske van het schoolplein.

Als voormalig leerlingenrader zou mijn eerste reactie zijn: Waarom dan geen alcoholhoek? Als je 16 bent ...
Ik bedoel gewoon dat als je roken toelaat in school, je geen enkel been hebt om op te staan om bepaalde andere zaken te verbieden waaronder alcohol in school.

En dan de hoofdzaak waar we het toch over eens zijn. Om inderdaad terug naar een eerlijke concurrentie te kunnen in de horecasector moet er misschien wel een algemeen rookverbod komen.

En zelf maak ik me toch niet veel zorgen over geld dat de overheid niet zou krijgen of wel zou besparen. Er zal heus wel geld genoeg zijn altijd. Daar vindt de overheid wel oplossingen voor. ( wegenvignetten enzo )

En een kleine bijzaak: Man ik stoor me toch aan rokers op het perron. Maar ik stoor me nog meer aan het feit dat ik al rijk was geweest had ik aan al die mensen de wettige 50 euro boete mogen vragen. Er is geen enkele controle op die wet, geen enkele!
Dus ja, als je een rookverbod algemeen wil uitvoeren ... dan moet daar ook controle op zijn. Voornamelijk de eerste tiental jaren gaat dat nodig zijn, daarna kan je dat afbouwen want dan wordt de waarde genormaliseerd binnen onze samenleving.
Oud 16th January 2007, 22:24
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Citaat:
En toch blijkt geld de enige manier om rokers tot besluit te laten komen te stoppen. (een slechte gezondheid buiten beschouwing gelaten) De campagnes met vieze stickers op de pakjes hebben geen effect, maar worden collectorsitems. Reclame op tv heeft geen effect. Enkel prijsstijgingen lokken een daling uit.

Ik kan u als roker zeggenr dat dit niet de enige factor is die telt wanneer je probeert te stoppen. Natuurlijk telt het mee, maar hoofdzakelijk andere oorzaken liggen aan de basis. De gezondheid en de nadelige effecten van het roken (zoals buiten moeten roken in eetcafés, kleren die naar tabak rieken, slechtere conditie, you name it, slechte adem, gele tanden, etc). Het is niet enkel geld, zo simpel is het echt niet, anders zouden er al veel meer mensen gestopt zijn.

Citaat:

Waarom beweren rokers dan zo vaak dat ze niet roken omdat ze verslaafd zijn,maar omdat ze het lekker vinden. Ik hoor zo vaak van rokers: "Ik zou zo kunnen stoppen als ik wil, maar ik vind het gewoon lekker." Ja en zelf ben ik dan ook wel iemand die zoiets heeft van: Ge kunt echt wel stoppen met roken als ge da wilt. Dit is niet de verslaving zoals ge ziet bij cocaine.

Leg mij dan eens het verschil uit. Is cocaïne niet leuk dan? Who knows, heb het nooit geprobeerd, maar ik kan be best wel inbeelden dat ik het lekker zou vinden. That's the point of being a drug zou ik zeggen. En daar gaat het hier toch over? Natuurlijk is het lekker, en combineer dat met gewenning en afhankelijkheid. Ze kunnen niet stoppen omdat ze niet écht willen, het is te lekker, de drug is te goed. It's a rush.

Citaat:
Als voormalig leerlingenrader zou mijn eerste reactie zijn: Waarom dan geen alcoholhoek? Als je 16 bent ...

Een beetje appelen met peren vergelijken hier maar ja, omdat alcohol invloed heeft op de geestestoestand van een leerling in een veel zwaardere mate dan dit bij nicotine het geval is. Er is geen straf voor het rijden onder invloed van nicotine, wel op het rijden onder invloed van alcohol, om maar een stom voorbeeld te geven. Een leerling moet 'nuchter' in de klas zitten, net zoals een arbeider misschien wel mag roken hier en daar op de werkplek, maar zeker niet gedronken mag hebben. Dat is helemaal niet hetzelfde.
In Sint-Lucas in Brussel zat er trouwens Jupiler in de automaten, dus pas op, zo gek is je idee nog niet.

Citaat:
Ik bedoel gewoon dat als je roken toelaat in school, je geen enkel been hebt om op te staan om bepaalde andere zaken te verbieden waaronder alcohol in school.

^

Citaat:
En een kleine bijzaak: Man ik stoor me toch aan rokers op het perron. Maar ik stoor me nog meer aan het feit dat ik al rijk was geweest had ik aan al die mensen de wettige 50 euro boete mogen vragen. Er is geen enkele controle op die wet, geen enkele!
Dus ja, als je een rookverbod algemeen wil uitvoeren ... dan moet daar ook controle op zijn. Voornamelijk de eerste tiental jaren gaat dat nodig zijn, daarna kan je dat afbouwen want dan wordt de waarde genormaliseerd binnen onze samenleving.

Slechts één oplossing, zeer streng optreden! Welkom in politiestaat België!
Met citaat antwoorden
Oud 16th January 2007, 22:34
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Reclame op tv heeft geen effect. Enkel prijsstijgingen lokken een daling uit.

Dat eerste klopt, dat tweede minder. Een tijd geleden stond in HLN dat sinds de laatste accijnsverhoging er 550 miljoen sigaretten minder verkocht waren in België. In Luxemburg stelde men dan wel een verkoopsstijging van 600 miljoen sigaretten vast.

Citaat:

Zeggen en doen zijn twee verschillende dingen. Hoeveel rokers proberen te stoppen en hervallen bijna meteen?

Citaat:

Omdat alcohol de concentratie vermindert en sigaretten niet.

Citaat:

Het punt is dat als je ziet dat er een probleem met rokers is op de school, (zoals Wouter al zei verstopte pissijnen, as, peuken, vieze vloer, veel rookhinder,...) je dat probleem moet aanpakken. Ofwel verbied je dat roken en zorg je dat er constant iemand aan de toiletten staat die dat zeer strikt opvolgt zodat roken volkomen onmogelijk wordt. Ofwel laat je het roken toe op de manier die Wouter voorstelde.

Beide manieren zullen leiden tot een oplossing van het probleem, alleen is het laatste haalbaar en het eerste voor de meeste scholen niet.

Dat is nu net wat bedoeld wordt met het utopische en dat in theorie alles inderdaad veel beter kan... maar je zit met een realiteit en die realiteit moet _altijd_ het uitgangspunt zijn.
Oud 17th January 2007, 10:53
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Citaat:
Ook meer btw heffen op televisies, frieten, toiletten, pk's, electriciteit, integrated circuits die vol giftige metalen zitten, etc etc..

Oh jawel! Oké, toiletten en frieten zie ik het nut niet echt van in, maar pk's, electriciteit en die integrated circuits die je daar noemt (wat dat ook moge zijn ) zijn allemaal milieuvervuilend en mogen dus allemaal wel een prijsstijging ondergaan. Electriciteit moet je wel mee oppasssen natuurlijk, als je ziet dat er kansarmen zijn die nu al heel hun 'maandloon' besteden aan de electriciteitsrekening...

Citaat:
Leg mij dan eens het verschil uit. Is cocaïne niet leuk dan? Who knows, heb het nooit geprobeerd, maar ik kan be best wel inbeelden dat ik het lekker zou vinden. That's the point of being a drug zou ik zeggen. En daar gaat het hier toch over? Natuurlijk is het lekker, en combineer dat met gewenning en afhankelijkheid. Ze kunnen niet stoppen omdat ze niet écht willen, het is te lekker, de drug is te goed. It's a rush.

Cocaïne is qua geestelijke afhankelijkheid natuurlijk nog wel een stukje verslavender dan sigaretten. Het is mogelijk om te zeggen 'vandaag stop ik ermee', voor een cocaïnegebruiker is dit érg moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, zonder professionele begeleiding.
Misschien was cocaïne het verkeerde voorbeeld, omdat de lichamelijke afhankelijkheid daarbij niet erg hoog is, maar neem nu Heroïne. Dát is een drug. Daartegen is nicotine kattepis en een makkie om op te geven. Dus ik beschouw roken echt wel als een keuze. Niet kunnen stoppen getuigt in mijn ogen - om het cru te zeggen - van een gebrek aan karakter...

Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Ofwel verbied je dat roken en zorg je dat er constant iemand aan de toiletten staat die dat zeer strikt opvolgt zodat roken volkomen onmogelijk wordt.

Wat is daar zo onmogelijk aan?
In mijn oude school werd dit zo gedaan. Tijdens elke pauze lopen er toch sowieso leerkrachten rond op de speelplaats? Die kunnen controleren of er in de hoekjes niet stiekem gerookt worden. Bij de wc's stond bij ons altijd één leerkracht daar te 'bewaken', waardoor roken in de wc's onmogelijk was. Tijdens de les was naar het wc gaan niet toegestaan, behalve voor meisjes (menstruatie), maar die moesten naar het toilet aan het secretariaat gaan dan, de gewone wc's waren tijdens de lessen op slot.
Toch perfect haalbaar?
Ik blijf erbij dat roken toestaan op school uit den boze is. De ideale opvoeding bestaat idd niet, maar je kan toch op zijn minst een beetje moeite doen?

Citaat:
Het 'en cachette' roken wordt terug cool, de adrenaline-rush om niet gepakt te worden.

Het enige argument dat voor het toestaan van roken kan pleiten.
Hoewel je dit ook niet mag overdrijven. Om te beginnen was het zoals het in onze school gedaan werd redelijk onmogelijk om stiekem te roken en als ze het dan wel deden was het één sigaret per 5 man ofzo op één speeltijd. Niet echt de moeite dus. Als je ze gewoon vrij laat zal het al minstens één sigaret per man zijn en wss nog wel wat meer ook...
Met citaat antwoorden
Oud 17th January 2007, 13:57
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Wat is daar zo onmogelijk aan?
[...]
Ik blijf erbij dat roken toestaan op school uit den boze is. De ideale opvoeding bestaat idd niet, maar je kan toch op zijn minst een beetje moeite doen?

Het is niet onmogelijk, het is voor sommige scholen soms moeilijk. De vaste speelplaatsbewaking volstaat niet om pakweg ook 4 of 5 toiletruimtes te bewaken.

Toiletten in de gebouwen zijn meestal wel proper, daar heb je gelijk in, maar over die daarbuiten... daar heb ik toch al andere plaatjes van gezien. Ik ken de redenen ook niet. Speelplaatsbewaking onderbemand? Geen interesse van de leerkrachten? Leerlingen die het zich niet aantrokken en per se een sigaret nodig hadden? Geen idee, maar het was er wel een smeerboel.
Oud 17th January 2007, 14:18
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Het is niet onmogelijk, het is voor sommige scholen soms moeilijk. De vaste speelplaatsbewaking volstaat niet om pakweg ook 4 of 5 toiletruimtes te bewaken.

Ik weet niet hoe het zit met de wettelijke verplichtingen ivm takenpakket enz, maar 2 man extra voor speelplaatsbewaking kan toch niet zo'n probleem zijn?
Als 2 leerkrachten 1 dag in de week 1 pauze die bewaking op zich nemen, is het probleem al opgelost. 3 pauzes per dag, 5 dagen per week maakt 30 leerkrachten die daar 1 pauze per week aan moeten besteden. Wie gaat daar een probleem van maken?
Met citaat antwoorden
Oud 17th January 2007, 16:52
99% leerkracht

Bij ons in school heb ik daar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Er waren graadspeelplaatsen en dat is dan ook weer een pluspunt.
Ik herinner mij wel dat er in samenwerking met de leerlingenraad bij ons ooit een project is geweest rond roken op de toiletten en dat heeft er toen voor gezorgd dat de toiletten sindsdien 'clean' zijn.
Er staat een leerkracht aan de toiletten, dus dat zal er zeker mee te maken hebben. Ik denk persoonlijk dat zo'n toezicht wel moet kunnen. Misschien hoef je daar ook geen extra personeel voor in te zetten. In mijn geval kon een leerkracht aan de toiletten perfect de ganse speelplaats bekijken.
Dus ja, dan is het toch geen probleem.

Misschien een leuk aspect hier omtrent. Als ik mensen zou weten die zo verborgen rookten in mijn school, dan zou ik daar gerust voor naar de directie durven gaan. 'klikken' noemen ze het dan Misschien ook iets voor dat nieuwe fenomeen 'vertrouwensleerlingen'?

p.s.: Ja, ik ken niks van cocaïne- heroïne, maar Wim verwoordt dus perfect wat ik bedoelde. Ik ben ook leek als het op sigaretten aankomt, hoor, dus ik ben misschien niet geschikt om te oordelen over de mogelijkheid tot afkicken maar ik sluit me aan bij Wim zijn 'gebrek aan karakter'.
Oud 17th January 2007, 17:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Ambiance... straks is de remedie nog erger dan de kwaal. Ik zie de discussie hier stîlaan verglijden naar de "ideale (dus) rookvrije school" die niet alleen betuttelt, maar die ook aanzienlijk strenger is en waar lln elkaar nog gaan verklikken ook... Toffe school!
Oud 17th January 2007, 19:15
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Ik zie de discussie hier stîlaan verglijden naar de "ideale (dus) rookvrije school"

Er beweert toch niemand dat die de ideale school zou zijn?
Het is toch correct om te verwachten van een school dat ze tegen roken optreedt? Als je het gedoogt kunnen de (rokende) leerlingen hun verslaving nog sneller opbouwen en is de kans groter dat ze de rest van hun leven blijven roken . Als ik me niet vergis is de schooltijd de periode waarin de meeste rokers zijn begonnen. Als je roken in de school verbiedt, verkleint volgens mij de kans op roken als gewoonte (tijdens de pauze) of erger nog als verslaving.

Citaat:
en waar lln elkaar nog gaan verklikken ook... Toffe school!

Persoonlijk zou ik daar niet over gaan klikken (hoewel ik me nog wel iets kan voorstellen bij een waarschuwende blik naar de bewakende leerkracht toe), maar het is toch voor hun eigen goed dat dat gedaan wordt?
Als ik lees hoe blij Wouter is voor mensen uit zijn omgeving die zijn gestopt met roken en hoe graag hij zelf zou stoppen (ook Hans komt stilaan tot bezinning lees ik ), lijkt het me eerder iets waar de rokende leerling dankbaar voor mag zijn...
Een school is toch niet 'aanzienlijk strenger' als er verwacht wordt dat de regels die er zijn, opgevolgd worden en dat ook controleert?
Voor mij is een strenge school een school waar je muisstil moet zijn in de gang, waar je bij het belsignaal in perfecte rijen van 2 moet gaan staan, waar je (God beware) niet tegen de muur mag leunen, waar je hemd niet uit je broek mag hangen, enz...
Een school met een (streng) anti-rookbeleid is volgens mij gewoonweg begaan met de leerlingen hun gezondheid (1 van de VOET overigens...).
Met citaat antwoorden
Oud 17th January 2007, 19:33
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Citaat:
Cocaïne is qua geestelijke afhankelijkheid natuurlijk nog wel een stukje verslavender dan sigaretten. Het is mogelijk om te zeggen 'vandaag stop ik ermee', voor een cocaïnegebruiker is dit érg moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk, zonder professionele begeleiding.

Zowel geestelijk als lichamelijk is nicotine vééééél verslavender.Hoeveel MILLIgram nicotine steekt er in een sigaret? Echt niet veel, 10 milligram geloof ik. en die paar milligram staat gelijk aan een gram cocaïne voor een junk om z'n rush te hebben. Is toch duidelijk als er in quantiteit al zo'n groot verschil is. Ik geloof dat als je drie gram nicotine in je bloed krijgt je gewoon doodvalt, zo giftig is het. Zelfs heoïne haalt dat niveau niet. Het is niet voor niets dat men zegt 'sterker dan heroïne', misschien zit er wel een kern van waarheid in?
Citaat:
Oké, toiletten en frieten zie ik het nut niet echt van in

Mestoverschot he Wim slecht voor klimaat En de frieten, zet dat op dezelfde lijn als McDonald's. Obesitas is een van de ziektes die onze economie dreigt te verstoren en nu al handenvol geld kost, net zoals in de VS al lang het geval is. Onze kinderen worden dikker en dikker en hun hart ligt in het vet.
Als belastingsbetaler vind ik dat dit een te grote hap uit het gezondheidsbudget neemt. Deze mensen proppen zich vol, weten dat het ongezond is, en toch doen ze het.. Laat hen de staat helpen bij de keuze die ze maken, zoals iemand in vorige post zei. Verdubbel daar de prijzen.

Citaat:
Dus ik beschouw roken echt wel als een keuze. Niet kunnen stoppen getuigt in mijn ogen - om het cru te zeggen - van een gebrek aan karakter...

Natuurlijk is het een keuze, en je kan het zien als een teken van zwakte, maar het is meer dan een keuze, want hij wordt ingegeven door een verslaving die door de regering gedoogd wordt. Een verslaving is meer dan een simpele 'keuze', anders zouden jongeren niet van hun ouders stelen voor speed etc.. Het is niet daarvoor dat ze kiezen hoor.
Met citaat antwoorden
Oud 17th January 2007, 19:59
wim leenaerts's Avatar
Prime Integrator

Citaat:
Zowel geestelijk als lichamelijk is nicotine vééééél verslavender.Hoeveel MILLIgram nicotine steekt er in een sigaret? Echt niet veel, 10 milligram geloof ik. en die paar milligram staat gelijk aan een gram cocaïne voor een junk om z'n rush te hebben. Is toch duidelijk als er in quantiteit al zo'n groot verschil is. Ik geloof dat als je drie gram nicotine in je bloed krijgt je gewoon doodvalt, zo giftig is het. Zelfs heoïne haalt dat niveau niet. Het is niet voor niets dat men zegt 'sterker dan heroïne', misschien zit er wel een kern van waarheid in?

Dat nicotine in dezelfde hoeveelheid giftiger is, wil ik wel geloven, maar lichamelijk (en geestelijk ook, de rush is gewoon te sterk) is heroïne toch echt wel verslavender. De afkickverschijnselen bij heroïne zijn ondraaglijk en erg hevig, terwijl dat bij nicotine al bij al nog meevalt (slijmen ophoesten is zo volgens mij wel het ergste, hoewel ik er geen ervaring mee heb). Met roken stoppen is moeilijk omdat het een gewoonte is en omdat het zo lekker is (voor zover de rook van verbrande tabaksbladeren lekker kan zijn natuurlijk ), maar stoppen met heroïnegebruik is een heel andere zaak... Dat is gewoon een hel.

Citaat:
Mestoverschot he Wim slecht voor klimaat

You've got a point

Citaat:
En de frieten, zet dat op dezelfde lijn als McDonald's. Obesitas is een van de ziektes die onze economie dreigt te verstoren en nu al handenvol geld kost, net zoals in de VS al lang het geval is. Onze kinderen worden dikker en dikker en hun hart ligt in het vet.
Als belastingsbetaler vind ik dat dit een te grote hap uit het gezondheidsbudget neemt.

Ja, maar, frieten

Citaat:
Een verslaving is meer dan een simpele 'keuze', anders zouden jongeren niet van hun ouders stelen voor speed etc.. Het is niet daarvoor dat ze kiezen hoor.

Ik had het over roken Wouter, niet over speed
Het gevoel dat je krijgt bij speed is wederom niet te vergelijken met roken...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:24.