actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #3  
Oud 2nd November 2012, 18:25
Sam.Goris Sam.Goris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 11
Dit vind ik ronduit belachelijk! Het is als zeggen dat geweldadige videogames spelen zich ook effectief uit in geweld. Dit wordt vaak aangehaald in studies dat dit zeer moeilijk aan te tonen is. Er is slechts één studie geweest die dit vooroordeel bevestigt. Deze studie is vaag en gebruikt een zeer indirecte onderzoeksmethode waarbij veel wetenschappers zich ook vragen stellen.
Daar bovenop zijn de criminalitei- en geweldcijfers de voorbije jaren sterk gedaald zijn terwijl zulke games een stuk populairder geworden zijn.

Citaat:
1.
Intussen verwijst gaminglobby Gamepolitics naar een paper van de universiteit van Texas. Hierin beweren twee onderzoekers dat de studie van Anderson veel ongepubliceerde en ongerelateerde onderzoeken bevat.

Ook zeggen de Texaanse onderzoekers dat Anderson een belangrijk feit negeert. Zo zijn gewelddadige videogames alleen maar populairder geworden wereldwijd. Dat terwijl de criminaliteits- en geweldcijfers in de meeste geïndustrialiseerde landen gezakt zijn tot het niveau van de jaren zestig.
Anderson is degene die beweert dat er een rechtstreeks gevolg is

Citaat:
2.
De auteurs van het onderzoek hopen dat komende studies ook rekening houden met de manier van spelen. “De manier waarop men zich gedraagt in het echte leven heeft al snel de prioriteit over wat er in een spel gebeurt. Videogames beheersen niet wie we zijn”, concludeert Ewoldson.

Wat mij ook lichtjes stoort is het feit dat Charlotte (Meeus) bijna onmiddellijk redeneert dat deze apps aanzetten tot roken in 'real-life', terwijl in studie enkel sprake is van reclame eigenlijk. Er is geen onderzoek gedaan naar de gevolgen van 'pro-smoking apps' en een eventuele stijging van het aantal minderjarige rokers. Daarbij is het nog steeds je eigen keus om te roken.
Stel: jij ziet over een mooi kledingstuk. Al heb je die reclamespot 1000x gezien, dan sprint je tenslotte toch ook niet onmiddelijk naar de winkel om dit te kopen...

Om tevens ook even citaat aan te halen uit het artikel van BMJ:
Citaat:
3.
“App stores have a moral (and arguably) a legal responsibility to ensure they have the infrastructure to comply with WHO FCTC and other laws restricting advertising of tobacco to minors.”
Het zou waar kunnen zijn, maar hier is geen onderzoek naar gedaan en dus kan je hier geen degelijk onderbouwd oordeel over vellen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat dit wettelijk gezien gereguleerd moet worden. Een moeilijke opgave weliswaar. Tabakproducenten hebben nu eenmaal de gewoonte om achterpoortjes in regelgevingen te vinden...

1. Artikel over studie Anderson

3. Artikel over onderzoek dat aantoont dat sommige vormen van spelen andere effecten hebben

3. artikel op BMJ...
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.