|
Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas: | |||
Moet kunnen | 65 | 65.00% | |
Moet niet kunnen | 35 | 35.00% | |
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#81
|
|||
|
|||
Frans in de kleuterklas vind ik een heel goed initiatief. Met het aanleren van talen kan je niet vroeg genoeg beginnen.
Natuurlijk komt het spreken en schrijven van de moedertaal op de eerste plaats, maar dat neemt niet weg dat de andere landstaal niet gekend moet zijn. Kinderen zijn op zeer jonge leeftijd al taalgevoelig, dus het ideale moment om er mee te starten. Het is wel belangrijk dat het kind een onderscheid kan maken tussen de verschillende talen. Het gevaar bestaat erin dat een kind op de duur geen enkele taal nog fatsoenlijk kent en alles door elkaar haalt. Dit mag ook niet de bedoeling zijn. Op die manier geeft dit later in de lagere school meer problemen bij het spreken en schrijven. Dit is ook dikwijls de problematiek bij kinderen die tweetalig worden opgevoed. Daarom zou ik Frans in de kleuterklas echt als aparte les zien, waarin woordjes geleerd worden en bijvoorbeeld tot tien wordt geteld. Het is ook voor zo'n jonge kinderen belangrijk dat ze van jongs af structuur zien in de verschillende activiteiten. Ze moeten door het bos de bomen nog kunnen zien. |
#82
|
|||
|
|||
Dit moet zeker kunnen. De leerlingen kunnnen best een taal leren voor hun elf jaar, dus waarom zouden het niet doen?
Ik ben er helemaal akkoord mee, als dit voorstel wordt gedaan. |
#83
|
|||
|
|||
Belachelijk
Ik vind dit 100% belachelijk , een peuter moet kunnen spelen en niets anders.
Als een peuter al een tekening kan maken is het al heel wat. Maar Frans ... Het is misschien wel zo dat het makkelijker is om te leren op jonge leeftijd. Maar is dit niet belachelijk? En als je dan toch over Frans begint waarom dan ook niet ineens Duits en Engels. Het zijn kinderen, die moeten kunnen spelen en ontspannen, veel energie opdoen (buiten rondlopen enz.). Je moet ze niet volproppen met informatie. Als ze hier in het lager onderwijs mee starten zal het wel goed zijn zeker. Vele van jullie meningen zijn gelijk als die van in China enz. Daar maken de kleuters rekensommen voor hun plezier, zou je echt op zo'n systeem willen overschakelen??? Kom, hoe naïef kan je zijn ... |
#84
|
|||
|
|||
Frans in de kleuterklas moet kunnen, maar ik denk dat er veel ouders zijn die dit nogal vroeg vinden. Kleuters moeten van hun 'kleutertijd' kunnen genieten en spelen. Frans kunnen ze wel aanleren al spelenderwijs, maar ik denk niet dat als je zo vroeg al frans krijgt dat je daarom ook later goed frans gaat kunnen. Je hebt voeling voor talen of niet.
|
#85
|
|||
|
|||
Moet kunnen. Maar enkel spreken! Met schrijven en grammatica moeten deze peuters hun nog niet bezig houden. Hoe vroeger je een kind de taal aanleerd, hoe minder problemen men er later bij heeft. Het breekt misschien het beeld van de spelende kleuter maar ik denk dat het kind hier later alleen maar voordelen van kan ondervinden.
|
#86
|
|||
|
|||
ja, Frans in de kleuterklas
Ik vind dat Frans alreeds in de kleuterklas moet kunnen, omdat kinderen nu eenmaal makkelijker talen aanleren.
Had ik al van in de kleuterklas Frans horen praten of zelf moeten praten, dan had ik het nu waarschijnlijk kúnnen spreken. Spijtig genoeg ben ik enkele generaties te oud om hiervan mee te genieten, maar ik denk dat er meer voor- dan nadelen zijn. |
#87
|
|||
|
|||
Gebeurt al!
Mijn moeder geeft les in het laatste kleuterklasje en hier wordt er reeds aandacht geschonken aan vreemde talen. Zo hebben de leerlingen pas in het Engels en het Frans tot tien leren tellen. Als de leerlingen bepaalde tekeningen maken leren ze deze woorden uiteraard eerst in het Nederlands uit te spreken, maar daarna leren ze ook bepaalde woorden in het Frans.
Bij mijn moeder op school heeft dit: vreemde talen initiatie. De ouders van de leerlingen zijn hier meestal heel tevreden over! |
#88
|
||||
|
||||
Engels voor kleuters: dat is geen charmant idee
Engels voor kleuters: dat is geen charmant idee (opinie)
Het hoofd van een kind is geen hol vat waar je elk moment mee kunt doen wat je wilt. Het idee van de Onderwijsraad om kleuters Engelse les te geven noemde Trouw deze week ’charmant’. Het zou alleen ’op een slecht moment komen’. Engels voor kleuters is echter geen charmant idee. Het is juist dat kleuters van gemiddeld 4,5 tot 6,5 jaar ’ideale taalleerders’ zijn. Hun taalverwerving geschiedt in een omgeving waarin de te verwerven taal actief wordt gesproken. Tot 11-13 jaar pikken kinderen dan twee of meer ’moedertalen’ op. Dat is zo bij kinderen van welgestelden met een Franse en een Engelse gouvernante, in tweetalige delen van Friesland en Brussel en op Papoea-Nieuw-Guinea waar de meeste volwassenen vier-, vijf- of nog meertalig zijn. Nederland is echter niet tweetalig en dus zit er niets anders op dan kinderen en jongeren op schoolse wijze in het Engels te onderrichten. Tenzij we honderdduizenden Engelstalige leerkrachten hierheen halen om een Engelstalige omgeving te scheppen. Bij het schoolse leren van Engels wijst de commentator van Trouw er terecht op dat er een probleem is in het basisonderwijs want de meeste leerkrachten spreken onvoldoende Engels en de pabo’s hebben voorlopig genoeg andere zorgen aan hun hoofd, zoals de doceervaardigheden in de basisvakken lezen, schrijven en rekenen. Uit de suggestie van de Onderwijsraad om gym en tekenen in het Engels te laten geven, blijkt mijns inziens dat men deze vakken niet belangrijk vindt. Om twee hoofdredenen is dit zeer ten onrechte. De psychologische ontwikkeling van kleuters draait goeddeels om lichamelijke vaardigheden: fietsen zonder steunwielen, zwemmen zonder drijfmiddelen, tekenen en knippen. Vooral tekenen is belangrijk voor het leren schrijven. Bovendien is het niet redelijk van gym- en tekenleraren te verwachten dat ze Engels op hoog niveau beheersen. En slecht of verkeerd begrepen gyminstructies in het Engels vergroten de kans op ongelukken en het gevaar is groot dat kinderen de Nederlandse woordenschat over tekengerei, gymtoestellen, lichaamsdelen, bewegingen enzovoort zich niet meer eigen zullen maken. De grondgedachte achter dit alles is dat kleuters neurologisch en psychologisch niet toe zijn aan schools onderricht in een vreemde taal. Bovendien steken ze vanaf 11-13 jaar in drie maanden op, waar ze als kleuter twee jaar over doen. Onze voorouders, die onderricht in vreemde talen vanaf 11-13 jaar lieten beginnen, hadden het bij het juiste eind! Het argument van de Onderwijsraad dat er in het voortgezet onderwijs tijd vrijkomt als kinderen eerder met Engels beginnen, is dus niet steekhoudend. Elk uur dat kleuters Engels doen, kunnen ze niet tekenen, rijmen in het Nederlands, knippen, plakken, tellen, met zandvormen en in de waterbak spelen, enzovoort. De Onderwijsraad hanteert al vele decennia een onhoudbare kijk op het kinderbrein. De hoofdstroom in de Nederlandse didactiek ziet het kinderhoofd als een hol vat. Men zou er op elk moment in kunnen doen wat men wil. Het holle vat zit ook achter het Nieuwe Leren, het Competentiegerichte Leren en andere zogenaamde vernieuwingen waar de Onderwijsraad vóór was en die ons onderwijspeil hebben verlaagd. Een kinderhoofd is geen hol vat, maar het bevat een brein dat zich neurologisch en psychologisch ontwikkelt. Het gezegde ’jong geleerd, oud gedaan’ geldt alleen als het kind ergens aan toe is. Ewald Vervaet, ontwikkelingspsycholoog gespecialiseerd in 0-8 jaar Trouw, 28-06-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#89
|
|||
|
|||
Dit is een zeer goed idee, leer ze in de kleuterklas reeds de basis woordjes en tot 10 tellen bevoorbeeld. De leerlingen zullen in hun latere schoolcarriere hier de vruchten van plukken.
|
#90
|
|||
|
|||
Goed idee! In een schooltje in Geel loopt reeds een project, en het schijnt goed te werken. Het is bewezen dat kinderen voor hun 7 jaar vlot meerdere talen kunnen leren. Het is wel belangrijk dat je de kinderen goed opvolgt want anders kunnen de zwakkere kinderen taalproblemen krijgen! Kortom ik denk dat het kind hier veel voordelen zal uithalen en vind het dus een heel goed idee!
|
#91
|
|||
|
|||
Engels mag zeker, frans is er al in de lagere school
Ik vind persoonlijk dat engels in het kleuteronderwijs zeer goed voor die kinderen is want dan leer je engels wat hier in deze wereld 1 van de meest gesproken talen is, frans daarentegen vind ik zeker niet kunnen in het kleuteronderwijs, Ok we leven in een tweetalig land maar frans leer je al in de lagere school en engels wat je bijna overal hoort leer je pas in het middelbaar dus ze zouden eigelijk engels ook al in de lagere school moeten geven zodat je in beide talen je mannetje kan staan.
|
#92
|
|||
|
|||
Ja waarom zouden ze Frans aan kleuters beginnen leren?
Toen ik voor het eerst franse les had vond ik het leuk totdat ik er achter kwam dat je frans tot het 6 de middelbaar kreeg!! Ik kon ook geen frans en daardoor heb ik heel veel bijles moeten volgen en daardoor miste ik veel speeltijden of toch stukken ervan en ik kan het nog steeds niet. Daardoor heb ik nu een hekel aan Frans en dus vind ik niet dat ze nu ook de kleuters met die taal gaan opzadelen, Engels daarintegen hoor je al vanaf dat je de TV opzet dus ik ben wel voorstander van Engels in het kleuteronderwijs. Engels is trouwens een wereldtaal die je bijna overal kan gebruiken en die je wil gebruiken omdat al de liedjes die je hoort meestal engelstalig zijn. |
#93
|
|||
|
|||
Ik vind het wel kunnen dat kinderen in de kleuterklas al een vreemde taal zouden aangeleerd krijgen.
Iedereen weet dat, hoe kleiner een kind is, hoe meer het kan leren en opnemen. Dus als men vanaf de 2de of 3de kleuterklas al spelenderwijs een uurtje per dag met een vreemde taal bezig is, het wel zou kunnen blijven hangen bij de kinderen. Schrijven zal nog wel iets anders zijn, maar als ze de taal al een beetje kunnen spreken zijn ze al een eind op weg. Natuurlijk moet men dan vanaf de lagere school in het 1ste leerjaar al beginnen met ook een vreemde taal aan te leren, want anders gaat de moeite die men in de kleuterklas deed om de taal aan te leren in een wip verloren. |
#94
|
|||
|
|||
Waarom niet?
Waarom niet? Uit studies blijkt dat kinderen een groot studievermogen hebben wanneer ze de leeftijd van 3-7 jaar hebben. Ze kunnen veel leren en een taal zou dus niet slecht zijn. In de maatschappij van vandaag zijn talen héél belangrijk. Zelfs in ons eigen Belgiëlandje is een taal zoals Frans heel nuttig net omdat het hier ook gesproken word. Later gaan ze er blij mee zijn dat ze zo vroeg kennis hebben leren met een taal want deze kan ook voor hun beroep later van pas komen!
|
#95
|
|||
|
|||
.
Als leerkracht Frans in wording ben ik uiteraard voor Frans vanaf de kleuterklas. Tijdens deze vakantie heb ik Frans gegeven aan kleuters van 4 en 5 jaar en deze waren super enthousiast over de FRanse lesjes.
Samen met Pistache, de handpop, leerden we tellen tot twintig, de kleuren, de familie en nog enkele andere dingen. De A3 prentboeken en de CDrom zorgden ervoor dat je weinig moest voorbereiden en ze zorgden ook voor de visualisatie van de nieuwe woordjes. Mits voldoende herhaling, konden de kindjes aan het einde van de week zichzelf voorstellen (je m'appelle, j'habite à , j'ai ... ans) en konden ze tellen. Of men nu Engels of Frans geeft in de kleuterklas maakt niet zoveel uit, het is belangrijk dat de leerkrachten het didactisch goed aanpakken en dat ze de talen niet gaan mengen. Hiermee bedoel ik dat ze bijvoorbeeld een pop moeten kiezen en deze Frans laten spreken. Wanneer de leerkracht FRans en Nederlands door elkaar gaat spreken, wordt het immers verwarrend en is de kans op fundamenteel leren (bedankt Kaatje voor deze term) kleiner. |
#96
|
||||
|
||||
Op zich is het niet zo’n slecht idee, tenminste als men Frans gaat integreren in recreatieve kaders.
Ik zie niet in waarom een woordje Frans tijdens een tof spelletje sommigen tegen de schenen trapt. Het is niet zo dat men kinderen op 3-jarige leeftijd tweetalig wil maken ofzo. Het gaat meer om een kennismaking met, wat op zich niet slecht is. Wanneer men het tegenovergestelde wil proberen : peuters een lexicon van Franse woorden wil AANLEREN dan ben ik zeker niet akkoord. Tijdens onze lessen Engels kwam er zoiets soortgelijks aan bod; peuters in China leerden al van in de kleuterklas hoe ze breuken moesten oplossen. Dat is natuurlijk niet meer normaal. |
#97
|
|||
|
|||
Ik vind het ook een goed idee om frans al spelenderwijs aan te leren in de kleuterklas. Rond deze periode zijn de kinderen immers enorm taalgevoelig. Het is trouwens algemeen bekend dat hoe later men een taal aanleert, hoe moeilijker het wordt om de taal helemaal onder de knie te krijgen.
Misschien heb ik wel één bedenking; Gaan kinderen naarmate ze het frans toch al redelijk goed beheersen niet de neiging krijgen om Nederlandse en Franse woorden door elkaar halen? |