actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas:
Moet kunnen 65 65.00%
Moet niet kunnen 35 35.00%
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th September 2004, 22:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Frans in de kleuterklas?

Oud 28th September 2004, 20:58
glennjansen glennjansen is offline
Registered User

Ik heb eerst het artikel van "Knack" gelezen, dat hierboven was aangeduid met een link.

Nu zelf ben ik geen voorstander om Frans al vanaf de kleuterklas te geven.

OK, ik ben dan wel aan het studeren voor leerkracht in de lagere school, maar het heeft toch wel invloed op ons, ik vind dus ook dat wij (toekomstige leerkracht) er ook ons zegje in mogen doen!

Wanneer men Frans al aan kinderen gaat geven in de kleuterklas is men bijna verplicht om ook vanaf het eerste leerjaar al Frans te geven,anders gaat het Frans dat gegeven is in de kleuterklas verloren, d.w.z. dat leerlingen meer tijd en energie zullen moeten steken in het leren en verwerken van Frans. Dit komt dan bovenop al hun andere taken en dergelijke.

Dit wil ook zeggen dat andere vakken een deel van hun tijd zullen moeten inleveren, dit zullen dan de vakken worden zoals knutselen, bewegingsopvoeding enz. En dit zijn dan de vakken die de kinderen echt wel leuk vinden!

Kinderen hebben het "spelen" echt wel nodig. Altijd maar leren is zeker voor nog zo'n jonge kinderen echt niet goed! (volgens mij!)

En men kan dan Frans ,zoals men in het artikel van Knack zei , wel op een zeer aangename manier geven, maar men zal altijd iets moeten bijleren, of dit nu op een aangename, speelse manier gebeurt of niet, het doel is hetzelfde: Frans leren.

Ook vind ik niet dat wij (als Vlamingen) ons niet altijd moeten aanpassen. Wanneer kinderen bij ons al Frans krijgen in de lagere school vind ik dat ook de Waalse kinderen ook Nederlands moeten leren in de kleuterschool.

Dit is natuurlijk mijn mening! Andere meningen zijn welkom!
Met citaat antwoorden
Oud 28th September 2004, 22:32
Davy V.H. Davy V.H. is offline
Oud-student

Het kind moet nog kind kunnen zijn vind ik. In de kleuterklas moet een kind nog geen zaken leren die hij waarschijnlijk de komende 10 jaar nog zal leren in zijn verdere schoolcarriëre. Zouden die extra jaren zoveel verschil maken? Hou je eerst bezig met de basics. Het kind kan waarschijnlijk nog niet vlot zijn eigen moedertaal...

Daarmee ook de opmars van die zeer vrije scholen denk ik. Voor sommige mensen is het belangrijker dat het kind andere (kind-)zaken leert. Zoals het bouwen van een fort, een boomhut, zandkasteel, ...

Ga je de kinderen al van jongs af aan bedelven met cognitief leren? Not me !
Met citaat antwoorden
Oud 30th September 2004, 20:38
AnsVerstappen
Gast

Ik geef jullie beide groot gelijk!! Kinderen moeten nog kunnen spelen! Als men kinderen al vanaf de kleuterklas frans gaat geven, zal men meer moeten leren en dat zorgt uiteindelijk voor stress.
LAAT DE KINDEREN KIND ZIJN!!
Met citaat antwoorden
Oud 1st October 2004, 19:15
karolienaerts karolienaerts is offline
Registered User

Ik zie toch ook niet veel voordelen in het reeds aanleren van Frans in de kleuterschool. Oké, ze zullen later misschien wat beter kunnen communiceren in het Frans, maar ik denk niet dat dit kan opwegen tegen de nadelen.
Ik denk ook dat de moedertaal een belangrijk argument is. Bij de meeste kleuters is die moedertaal nog niet voldoende ontwikkeld, komt daar ineens een andere taal bij, waardoor ze die twee talen op den duur denk ik door elkaar gaan. En dat is ook niet de bedoeling.
En inderdaad, deze methode kan pas effectief zijn als in het 1ste, 2de, 3de,...leerjaar ook Frans wordt aangeleerd. En zolang dat geen verplichting is gaan denk ik niet veel leerkrachten zich aangesproken voelen om dit te doen.

Dus zal dit wel zoveel uithalen ???

Maar ik zie hier op deze poll dat de meerderheid er toch "voor" is, misschien kunnen deze mensen hun argumenten ook eens geven zodat ik misschien van gedacht kan veranderen.
Met citaat antwoorden
Oud 2nd October 2004, 15:58
Oud-student

Citaat:
Originally posted by karolienaerts

Maar ik zie hier op deze poll dat de meerderheid er toch "voor" is, misschien kunnen deze mensen hun argumenten ook eens geven zodat ik misschien van gedacht kan veranderen.

Veel mensen hebben er niet echt bij nagedacht denk ik... de niet-akkoord sectie wint zeer snel terrein. Eerst was iedereen akkoord. Maar toen was er nog niet gereageerd op het artikel...
Met citaat antwoorden
Oud 3rd October 2004, 13:16
judithgielens's Avatar
judithgielens judithgielens is offline
auti-juf

contra

als ik mij het goed herinner, dan hebben wij vorig jaar in 1illo geleerd dat het beste moment om te beginnen met Frans aan te leren ongeveer in het 5e en 6e ljr is.
1 vd redenen om niet vroeger daarmee te beginne was dat de lln op jongere leeftijd nog steeds bezig zijn met hun moedertaal te verwerven
(in het geval van het 4e ljr zie ik dat dan eerder als: nog inoefenen en alles goed onder de knie te krijgen)
Ik stem dus tegen, omwille van de didactische principes die wij hierrond gezien hebben vorig jaar: kleuters zijn nog steeds bezig met hun eigen moedertaal te verwerven, als zij opeens 2talen krijgen voorgeschoteld, KAN dat misschien nadelige gevolgen hebben later(het is dus niet zeker!)
Met citaat antwoorden
Oud 4th October 2004, 22:52
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

Ik denk dat het onverantwoord is om kinderen rond die leeftijd frans te leren. Ten eerste is het zeer verwarrend voor de kinderen en ten tweede is het zo al een schande dat we deze opgedrongen tweede taal eigen moeten maken. Dit gewoon omdat we een drietalig land zijn. Zeg nu eerlijk: Wanneer gebruik jij frans? Ze beïnvloed trouwens ook nog eens onze cultuur en taalgrens... Waarom niet ineens teruggaan naar de tijd dat er alleen in het frans werd lesgegeven? Want daar gaan we dan meer en meer op terugkomen. Ik denk dat we het beetje Vlaamse cultuur dat we nog bezitten niet zomaar hoeven te vergooien.
Met citaat antwoorden
Oud 4th October 2004, 23:48
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Radicaal tegen.

Ik aanvaard alleen Engels als tweede taal, de verfransing is al veel te ver gegaan. Tijd dus om ze radicaal tegen te gaan en het aantal uren Frans af te bouwen in het onderwijs.

De enige reden waarom wij nog Frans leren, is omdat die lap grond onder ons dat vereist. Tijd dat wij eens 'NON' zeggen.

Hoe zeg je trouwens 'belgie Barst' in't Frans?
Met citaat antwoorden
Oud 4th October 2004, 23:51
Pieterjan's Avatar
------

Daar hebben de Walen geen woord voor denk ik. Wanneer België barst, barst ook die grote geld-pijpleiding die onder de grond van Noord naar Zuid loopt. Zou dat niet jammer zijn?
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 21:24
EllenAerts EllenAerts is offline
Ellen

Ik persoonlijk vind niet dat men echt Frans moet gaan aanleren in het kleuteronderwijs, maar ik denk toch dat het geen kwaad kan om de kinderen al vertrouwd te laten worden met het Frans. Dit kan bijvoorbeeld door ze een franstalig liedje te laten luisteren,...
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 21:26
EllenAerts EllenAerts is offline
Ellen

Sorry foutje rechtzetten. Het moet beluisteren zijn ipv luisteren
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 22:28
Oud-student

Citaat:
Originally posted by Pieterjan
Daar hebben de Walen geen woord voor denk ik. Wanneer België barst, barst ook die grote geld-pijpleiding die onder de grond van Noord naar Zuid loopt. Zou dat niet jammer zijn?

Zit waarheid in, maar kijk verder dan je neus lang is. Nog geen honderd jaar geleden was de situatie omgekeerd. Toen zat de zware industrie in Wallonië en was hier op enkele plaatsen na enkel landwou en bijna geen industrie.

Hadden zij op dat moment ook de geldkraan dichtgedraaid zou de huidige situatie er heel anders hebben uigezien dan nu.

Ik wil maar zeggen dat binnen 20 jaar Wallonië waarschijnlijk Vlaanderen op economisch vlak wel zak bijgebeend hebben. En wie weet draaien de rollen weer om binnen 100 jaar.

Denk eraan dat de huidige voorraad fossiele brandstoffen binnen 40-50 jaar zeker zal opgebruikt zijn. We zullen de grondstoffen uit het zuiden nog hard gaan nodig hebben denk ik. Al is het maar voor watervoorziening. Electriciteitopwekking door stuwdammen, houtwinning ,...

Dit is puur economisch gezien natuurlijk. Maar dat was dan jouw opmerking ook...
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 22:50
Pieterjan's Avatar
------

De tijd dat ze ons moesten verderhelpen is er nooit geweest. Wij waren maar de arme Vlaamse boeren die niets waard waren. Misschien dat je kennis zover niet rijkt, maar er in die periode die jij vermeld (eerste wereldoorlog) duizenden vlamingen de dood ingejaagd gewoon omdat ze de orders in het frans niet konden verstaan. Daarbij, een splitsing van belgië heeft niet alleen daarmee te maken. Het hoeft ook niet persé negatief te zijn voor de Walen. Zij krijgen immers ook meer bevoegdheden om zo hun eigen stuk land te kunnen besturen, zonder dat daar een vlaamse of belgische tussenkomst is. Onze wensen zijn anders, onze cultuur is anders, onze visie op dingen is anders... waarom dan niet splitsen? Maar goed, als je hierover wil discussieren start je maar een: Vlaanderen onafhankelijk topic, ik zal met plezier reageren dan.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 22:56
Oud-student

Citaat:
Originally posted by Pieterjan
De tijd dat ze ons moesten verderhelpen is er nooit geweest. Wij waren maar de arme Vlaamse boeren die niets waard waren. Misschien dat je kennis zover niet rijkt, maar er zijn duizenden vlamingen de dood ingejaagd gewoon omdat ze de orders in het frans niet konden verstaan. Daarbij, een splitsing van belgië heeft niet alleen daarmee te maken. Het hoeft ook niet persé negatief te zijn voor de Walen. Zij krijgen immers ook meer bevoegdheden om zo hun eigen stuk land te kunnen besturen, zonder dat daar een vlaamse of belgische tussenkomst is. Onze wensen zijn anders, onze cultuur is anders, onze visie op dingen is anders... waarom dan niet splitsen? Maar goed, als je hierover wil discussieren start je maar een: Vlaanderen onafhankelijk topic, ik zal met plezier reageren dan.

ja tuurlijk, ik weet heel wat over de Belgische geschiedenis...

Toegegeven, ze hebben ons slecht behandeld vroeger. Zeer slecht zelfs. Maar moeten wij daarom de rollen omdraaien?

Het enige dat ons nu "anders" maakt is dat we een andere taal spreken en dat de economische situatie niet dezelfde is. Maar... de economische situatie als standpunt gebruiken is fout. We wteen allemaal hoe fragiel een economie kan zijn na 9/11...

Het taalverschil? Zal er nog lang zijn. Twijfel ik niet aan. Maar er moet toenadering zijn. Wij leren frans? Awel zij nederlands dan ! Zou geen probleem mogen zijn voor diegene die het kunnen en willen...
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 23:02
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Originally posted by Davy V.H.

Toegegeven, ze hebben ons slecht behandeld vroeger. Zeer slecht zelfs. Maar moeten wij daarom de rollen omdraaien?

Ja.

Citaat:
Het taalverschil? Zal er nog lang zijn. Twijfel ik niet aan. Maar er moet toenadering zijn. Wij leren frans? Awel zij nederlands dan ! Zou geen probleem mogen zijn voor diegene die het kunnen en willen...

Ze kunnen al beginnen met het respecteren van de taalwetten in dit land. Daarna hun arrogantie op een lager pitje zetten en aanvaarden dat wij hun enige garantie op voortbestaan zijn. En daar dus ook naar handelen...

En daarna akkoord gaan met een onvoorwaardelijke opsplitsing. :P

^ Hoeft niet bepaald in die volgorde te zijn
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 23:07
Oud-student

Citaat:
Originally posted by Kenny
Ja.

Ze kunnen al beginnen met het respecteren van de taalwetten in dit land. Daarna hun arrogantie op een lager pitje zetten en aanvaarden dat wij hun enige garantie op voortbestaan zijn. En daar dus ook naar handelen...

En daarna akkoord gaan met een onvoorwaardelijke opsplitsing. :P

^ Hoeft niet bepaald in die volgorde te zijn

En jij sprak over arrogantie? Ik denk dat jij blij zal zijn dat er binnen enkele jaren kolonies op de maan en mars zullen zijn. Ver weg van andere mensen die anders zijn...
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 23:30
Pieterjan's Avatar
------

Het grote probleem is dat de Walen nog steeds de baas spelen over ons, terwijl ze het recht niet hebben aangezien hun economische toestand. Een goed voorbeeldje hiervan is de franstalige christen democratische partij CDH die samen met Ecolo de DHL crisis in stand aan het houden is...

Hetgeen wat picque enkele weken geleden vertelde over de begroting is ronduit schandalig, Zelfs het unionistische hart van Frieda van Wijck (Conincks en van Wijck) sloeg een slag over toen ze hoorde wat deze man over de vlamingen te vertellen had. Ik kan hier gerust nog wat citaten bovenhalen van vooraanstaande walen en politiekers die tegen het hoofd zouden kunnen stoten.
Met citaat antwoorden
Oud 5th October 2004, 23:50
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Originally posted by Davy V.H.
En jij sprak over arrogantie?

Heeft weinig met arrogantie te maken, meer met terechte eisen. Ik denk echt niet dat je mij arrogant kan noemen omdat ik vind dat de Walen wel een heel pak minder noten op hun zang moeten hebben, zeker als je weet dat WIJ ervoor zorgen dat zij de stempel "3e wereld land" niet krijgen opgedrukt.

De Walen zijn arrogant. Ze zeggen radicaal 'NON' op zowat elke communautaire eis, en als ze dan toegeven dan krijgen ze nog enkele miljarden EXTRA bovenop wat ze al krijgen. Als jij je daar geen vragen bij stelt, mij goed. Maar als je vind dat ik arrogant ben omdat ik dat wel doe, dan denk ik dat het probleem bij jou ligt.

Citaat:
Ik denk dat jij blij zal zijn dat er binnen enkele jaren kolonies op de maan en mars zullen zijn. Ver weg van andere mensen die anders zijn...

Mmmh... nah, toch maar niet... afsplitsen zou al voldoende zijn.

Toch maar even vermelden dat ik absoluut niks heb tegen mensen die anders zijn of anders denken, als dat wel zo was dan zou ik mijn tijd niet in deze discussie steken. Het verschil met de Walen ligt 'm in z'n cultuur. Wij hebben al evenveel gemeen met hen dan met de inwoners van Burkina Faso.
Met citaat antwoorden
Oud 6th October 2004, 19:55
Tinneke Tinneke is offline
Registered User

Stuur een bericht via AIM naar Tinneke Stuur een bericht via Yahoo naar Tinneke
Ik vind dat Frans kan, maar met mate. Men kan alles wat men leert voor zijn 8 jaar immers beter onthouden, men leert het meeste als kind. Als ze dan al de basis leren, zullen ze later minder problemen hebben. Ik vind dat het kan, maar men moet de kinderen niet te hard "pushen".

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:49.