actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: "Rookverbod in alle cafés", vindt Anciaux...
Niet terecht 22 35.48%
Terecht 40 64.52%
Stemmers: 62. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #41  
Oud 17th January 2007, 20:13
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
maar stoppen met heroïnegebruik is een heel andere zaak... Dat is gewoon een hel.


't is idd appelen met peren vergelijken, het is maar om te zeggen, onderschat de kracht van de molecule nicotine niet

Citaat:
Ja, maar, frieten


Yep, en Pizza Hut, Burger King, All-you-can-eat, Kebab/Pita, any fast food. "Het kost teveel aan onze gezondheidszorg". Waar of niet? Men zegt toch net hetzelfde over tabak.
Andere goede melkkoeien zijn Benzine en Alcohol, wegentaks, en inderdaad, een belasting op het aantal toiletten in je huis
Citaat:
Ik had het over roken Wouter, niet over speed
Het gevoel dat je krijgt bij speed is wederom niet te vergelijken met roken...

Tuurlijk, elke drug is anders in samenstelling en effect. Uppers, downers. Hallucinogeen of niet, metamfetamine of opiaat.
Maar elke molecule heeft zijn specifieke afhankelijkheids/gewenningsfactor. Die ligt bij nicotine heel hoog, net zoals bij heroïne en meth -speed dus-. Bij LSD bv. ligt die laag, ondanks het feit dat het effect ervan héél hoog ligt. Heb je trouwens ook niet veel van nodig, paar milligram. De ontdekker ervan, Professor Hoffman 'tript' nog regelmatig als hij er zin in heeft. Kan zijn dat hij intussen dood is, weet het niet, laatst dat ik hoorde was hij 80 of 90 geworden. Maar dus 'een gebruiker'. Duidelijk recreatief. Hier zie je hoe een zware drug, wat LSD is, niet leidt tot verslaving. LSD-verslaving is veel geringer dan bv. cocaïne/heroïne.
Als je de chart verslaving/effect van nicotine gaat bekijken, ligt verslaving héél hoog, onderschat het niet. Effect is laag, maar toch voelbaar en aangenaam, anders zouden er niet zoveel mensen roken. Er bestaat écht zoiets als de perfecte sigaret.
Met citaat antwoorden
  #42  
Oud 17th January 2007, 20:40
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
't is idd appelen met peren vergelijken, het is maar om te zeggen, onderschat de kracht van de molecule nicotine niet

Doe ik ook niet, ik reken het nog steeds tot de drugs of op zijn minst tot softdrugs. Ik wilde maar aantonen dat... Ja, wat wilde ik nu weer aantonen

Citaat:
Als je de chart verslaving/effect van nicotine gaat bekijken, ligt verslaving héél hoog, onderschat het niet. Effect is laag, maar toch voelbaar en aangenaam, anders zouden er niet zoveel mensen roken. Er bestaat écht zoiets als de perfecte sigaret.

Ja, maar de afkickverschijnselen blijven toch verwaarloosbaar?
Ik zeg niet dat het zo gemakkelijk is om te stoppen (hoewel ik me dat moeilijk kan voorstellen eigenlijk, maar de realiteit wijst anders uit), maar wel mogelijk aangezien je alvast geen last hebt van pijnlijke en erge afkickverschijnselen.
In ieder geval: ik ben voorstander van een totaalverbod
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #43  
Oud 17th January 2007, 21:01
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
Er bestaat écht zoiets als de perfecte sigaret.

Weet ik... snif!
Citaat:
Orgineel gepost door Wim
...maar de afkickverschijnselen blijven toch verwaarloosbaar?

Benieuwd of mijn studenten er ook zo over zullen denken wanneer ze in het tweede semester tot de conclusie zijn gekomen dat mijn humeur er precies wat 'grilliger' op geworden is... Maar daar zal jij niet veel meer om malen hé Wim?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #44  
Oud 17th January 2007, 21:23
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Maar daar zal jij niet veel meer om malen hé Wim?

Toch, toch, als dat zijn neerslag heeft op je reacties op het forum, die van daarstraks klonk namelijk al lichtjes geprikkeld
Ik zoek dit forum overigens niet de rug toe te keren na mijn studies, het is mijn enige bron voor de actualiteit
Trouwens, het is nog niet zeker dat ik er door ga zijn hé. Om te beginnen moet de langdurige stage nog komen en de helft van mijn blokperiode besteed ik aan discussies over het rookverbod
Dus wie weet onderga ik de kwelling van jouw afkickverschijnselen ook nog wel
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #45  
Oud 17th January 2007, 22:00
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Dank voor de interessante uitleg over verslavend effect van verschillende drugs en zo. Ik weet er zelf niet veel van, maar ik begin te begrijpen waar je naar toe wil.

Nu vind ik dat het maar eens aan de gestopten/stoppers/mislukte gestopten moet zijn om te vertellen hoe dat dan zit met 'afkickverschijnselen'. Werkt het echt zo sterk op je humeur?

En nee, het rookverbod opvolgen in een school is geen strenge school. Een school die z'n reglement niet opvolgt dat is een slechte school, dat is heel wat anders.

Goed, voor de rest zwijg ik en laat ik het woord aan deskundigen, want meermaals is gebleken dat ik er niet zo in thuis ben eh! (bah, ik zou nie willen eigenlijk )
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #46  
Oud 17th January 2007, 22:02
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Ah ja, en kijk eens naar de reacties op de poll => 10 tegen 20.
is er toevallig een tweederde meerderheid nodig om zoiets te stemmen?
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #47  
Oud 17th January 2007, 22:18
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Goed, voor de rest zwijg ik en laat ik het woord aan deskundigen, want meermaals is gebleken dat ik er niet zo in thuis ben eh! (bah, ik zou nie willen eigenlijk )

Wat Wouter betreft weet ik niet, maar deskundig zou ik mezelf niet noemen, maar het is wel leuk als je de leerlingen met die kennis om de oren kan slaan
Ik vind gewoon dat als je ergens tegen bent, je ook moet weten wáár je nu eigenlijk tegen bent. Wat ik weet, weet ik trouwens vnl. omdat ik er al eens les over heb moeten geven
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #48  
Oud 18th January 2007, 18:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Hoeveelheid nicotine in sigaretten is toegenomen

Hoeveelheid nicotine in sigaretten is toegenomen


BOSTON - Onderzoekers van de Harvard School of Public Health hebben bevestigd dat de hoeveelheid nicotine in sigaretten tussen 1997 en 2005 is toegenomen.


In de afgelopen zeven jaar is het percentage nicotine in een sigaret met elf procent toegenomen. De wetenschappers baseren hun onderzoek op gegevens die door sigarettenfabrikanten beschikbaar zijn gesteld aan het ministerie van volksgezondheid van de staat Massachusetts. Dit departement kwam in oktober vorig jaar met een vergelijkbare conclusie.

Sigarettenfabrikanten verwerpen de uitkomst van beide studies. Zo zegt fabrikant Philip Morris dat uit data die het bedrijf heeft geleverd aan de staat blijkt dat het bestanddeel nicotine in Marlboro sigaretten hetzelfde was in 2006 en 1997. Ook stelt het bedrijf dat de samenstelling per sigaret varieert.

Het onderzoek werd gesteund door de anti-rookorganisatie The American Legacy Foundation en The National Cancer Institute.


Blog DS, 18-01-2007 (avb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #49  
Oud 19th January 2007, 08:54
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
hm, dat zijn inderdaad abnormaal rijke machtige multibillion multinationals. Het zou me niet verbazen moesten ze bij hun jaarlijkse miljoenen-onderzoeken op zoek gaan naar een teelt van tabaksplanten die genetisch bepaald meer nicotine bevatten. Maar niet per sé genetisch gemanipuleerd.... yet
Met citaat antwoorden
  #50  
Oud 19th January 2007, 09:22
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart

Nu vind ik dat het maar eens aan de gestopten/stoppers/mislukte gestopten moet zijn om te vertellen hoe dat dan zit met 'afkickverschijnselen'. Werkt het echt zo sterk op je humeur?


Het is echt niet te doen. Ik rook nog maar 11 jaar en zit nu aan 1 pakje per dag. toen ik 2 jaar geleden probeerde te stoppen met roken (lol was nog in Vorselaar) was ik echt aan het zweten en aan het nerveus zijn tijdens de les van Leo Jaspers. Dat was niet te doen. Ik heb het een dag uitgehouden denk ik. Die verlichting van die ene saf was, I don't know, doe me lachen nu, maar ja, is zwak zoals reeds gezegd, is echt zo, maar ik trok het me niet aan





Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart

Goed, voor de rest zwijg ik en laat ik het woord aan deskundigen, want meermaals is gebleken dat ik er niet zo in thuis ben eh! (bah, ik zou nie willen eigenlijk )

ah da weet ik zo nog niet Je hebt over veel dingen overschot van gelijk. Die zin tussen haakjes in de quote bijvoorbeeld
Een van dees stop'k Pakje per dag, dus reken maar uit he vadertje staat
Met citaat antwoorden
  #51  
Oud 19th January 2007, 12:01
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Mag ik eens een mooi verhaaltje toevoegen?

Bij mij in de wijk woont er iemand. Haar papa rookte enkele jaren geleden nog vrij veel. Na lang zagen hebben zij, haar zusje en haar mama hem kunnen vertuigen om te stoppen. Een jaar later is het gezin met het uitgespaarde geld een prachtige skireis gaan maken.

(waarom heb ik geen ouders die roken )
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #52  
Oud 19th January 2007, 12:56
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Mag ik er dan een minder mooi vertellen?
Mijn grootvader rookte vroeger erg veel pijp tot mijn vader hem voor de keuze stelde tussen hen en zijn pijp. Hij heeft dan (uiteraard) voor hen gekozen en is 20 jaar geleden gestopt.
2 weken terug moest hij in allerijl naar het ziekenhuis wegens zware ademhalingsmoeilijkheden (waar hij al erg lang last van heeft, maar nu was het echt erg) conclusie: de helft van zijn longblaasjes was gewoon 'verteerd' bij wijze van spreken. Hij was al 20 jaar gestopt hé...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #53  
Oud 19th January 2007, 19:32
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Heb het ook al uitgeerekend, roken kost keiveel geld en een skireisje, hah, ik zou verder kunne gaan met wat ik zou uitsparen per jaar

Maar wat je daar zegt van kiezen tussen dit of dat, 't zijn m'n zaken iet, maar het is iemand z'n eigen keuze om zichzelf kapot te maken, is dé levenskeuze der levenskeuzes. We zijn het enigste dier dat het kunnen, we weten dat het slecht is, maar toch doen we het, kijk naar voorbeeld van slecht eten.

Om zoiets stopm als een tabaksverslavign tussen mij en m'n vader te laten komen moet het al heel ver gaan. Hij rookt veel, zal niet lang leven hierdoor (of misschien wel, is geen constante, verschilende rokers worden ouder dan niet-rokers), maar dat is zijn zaak en keuze, not mine.
Met citaat antwoorden
  #54  
Oud 19th January 2007, 19:43
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
Om zoiets stopm als een tabaksverslavign tussen mij en m'n vader te laten komen moet het al heel ver gaan. Hij rookt veel, zal niet lang leven hierdoor (of misschien wel, is geen constante, verschilende rokers worden ouder dan niet-rokers), maar dat is zijn zaak en keuze, not mine.

Wel een egoïstische keuze in mijn ogen als je kinderen daardoor hun vader eerder verliezen en je kleinkinderen hun grootvader, je vrouw haar partner, je vrienden een vriend, enz... Ik betwijfel overigens of hij dat meende, het ging hem meer om de statement. Toch kan ik hem geen ongelijk geven, ik vind dat je als kind het recht hebt om te eisen dat je vader niet alleen jou verzorgt maar ook zichzelf.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #55  
Oud 19th January 2007, 19:47
hans hans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Geel
Posts: 151
Ook restaurants lijden onder rookverbod

De nieuwe regeling inzake roken in horecazaken gaat gepaard met omzetverlies. Negenenveertig procent van de restaurants en eetgelegenheden met een omzet van meer dan een derde uit voeding, beweren omzetverlies te lijden of vrezen dit. Bij de cafés bedraagt dit 21 procent. Dat blijkt uit een recente rondvraag die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) dinsdag bekend maakte.

De zelfstandigenorganisatie peilde in december een eerste keer naar reacties over het rookverbod. Toen bleek dat 48 pct van de horeca-uitbaters meende dat de nieuwe regeling gepaard zou gaan met omzetverlies. Vooral restaurants of eetgelegenheden met meer dan een derde omzet uit voeding, vreesden voor omzetverlies (64 pct). In cafés waar afhankelijk van de zaak roken nog wel kan, vreesde slechts 27 pct voor omzetverlies.

Geconfronteerd met de praktijk, blijkt de vrees in januari iets gemilderd, maar toch klagen uitbaters over omzetverlies: 49 pct van de restaurants en eetgelegenheden met een omzet van meer dan een derde uit voeding, pretenderen omzetverlies te lijden of vrezen dit. Bij cafés is dat 21 pct.

Om horeca-uitbaters te informeren over de regeling, riep het NSZ het gratis infonummmer (0800-97.644) in het leven. Hiervoor werden 12 adviseurs opgeleid. In twee maanden tijd kreeg dit nummer meer dan 2.500 oproepen te verwerken. Vooral in de eerste twee weken van 2007 stond de telefoon roodgloeiend.

Het NSZ is tevreden dat de controleurs van Volksgezondheid en het Federaal Voedselagentschap tot dusver geen pv's opmaakten, maar enkel waarschuwend en zelfs adviserend optreden. "Tot op heden duiken feitelijke interpretatieproblemen op over onder meer de grootte van de verbruiksruimte, het mogen verkopen van sigaretten in plaatsen waar niet gerookt mag worden, enz. Alles blijft voorlopig in de rede. Bovendien kunnen na contact met de controleurs de meeste zaken uitgepraat worden", aldus het NSZ. (belga/dm)

--------------------------------------------------------------------------
UNIZO en NSZ willen dat roken in cafés zonder alcoholvergunning mag

(Belga) UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, en het NSZ, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, vragen de minister van Volksgezondheid, Rudy Demotte, roken in cafés zonder vergunning voor sterke drank toe te laten.

Volgens de uitvoeringsbesluiten van de wet op het rookverbod mag er in cafés die geen vergunning voor sterke dranken hebben, niet gerookt worden, aldus Unizo. Eén van de criteria om als café erkend te worden is namelijk een vergunning "sterke dranken". "Veel kleine cafés kiezen er echter bewust voor geen sterke drank te schenken en kunnen die vergunning dus niet voorleggen", zo luidt het bij UNIZO, die minister Demotte vraagt "die onhandige regel snel te veranderen", voor de tabakscontroleurs horeca-uitbaters effectief beginnen te verbaliseren.
__________________
"All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)

Laatst aangepast door hans : 19th January 2007 om 20:01.
Met citaat antwoorden
  #56  
Oud 19th January 2007, 19:52
hans hans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Geel
Posts: 151
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Toch kan ik hem geen ongelijk geven, ik vind dat je als kind het recht hebt om te eisen dat je vader niet alleen jou verzorgt maar ook zichzelf.


Wat heeft roken te maken met zichzelf verzorgen? Het is toch niet omdat je rookt dat je jezelf niet verzorgt of omgekeerd.

Je mag gerust eisen dat je 'vader' in dit geval niet rookt in jouw bijzijn. Maar het roken op zich is en blijft zijn eigen vrije keuze. Dus ik vind niet dat je hierin moet EISEN dat hij stopt. Je kan hem proberen te overtuigen maar de uiteindelijke beslissing ligt bij hem en niet bij jouw.
__________________
"All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)
Met citaat antwoorden
  #57  
Oud 20th January 2007, 10:51
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door hans
Wat heeft roken te maken met zichzelf verzorgen? Het is toch niet omdat je rookt dat je jezelf niet verzorgt of omgekeerd.

Ik had het niet over hygiëne Hans (zie je mij echt in staat om zoiets te beweren ), ik had het over verzorgen in de zin van 'gezond houden'. Dat is toch één van de taken van een ouder in mijn ogen, om ervoor te zorgen dat je kind niets tekort komt op het gebied van verzorging (op het gebied van gezondheid dus. Uiteraard ook op andere gebieden, maar dat is een andere discussie)? Ik vind dat ouders ook de plicht hebben om zichzelf te verzorgen, 'ten dienste' van de kinderen. Zoals ik al zei sterf je eerder als je rookt waardoor je kinderen sneller hun ouders verliezen en je kleinkinderen hun grootouders. Dat wil/kan je hen als 'caring (grand)parent' toch niet aan doen?

Citaat:
Geconfronteerd met de praktijk, blijkt de vrees in januari iets gemilderd, maar toch klagen uitbaters over omzetverlies: 49 pct van de restaurants en eetgelegenheden met een omzet van meer dan een derde uit voeding, pretenderen omzetverlies te lijden of vrezen dit. Bij cafés is dat 21 pct.

Dat is dan toch echt maar alleen in ons landje ofwel zal dat na de 'overgangsperiode' nog wel wijzigen, getuige volgend artikel:

Van rookvrije horeca wordt iedereen beter (opinie)
Tweederde van alle Nederlanders is de tabakswalmen in de horeca beu. De nieuwe Tweede Kamer moet nog in 2007 de horeca rookvrij maken.

Uit een enquête van de TNS Nipo blijkt dat 65 procent van de Nederlanders de tabakswalmen in cafés, restaurants en discotheken niet meer tolereert, en 59 procent wil dat er zo snel mogelijk een verbod komt. De stichting Clean Air Nederland (CAN) is een grote campagne begonnen om de horeca nog in 2007 rookvrij te maken. Mensen die voor een rookvrije horeca kiezen kunnen deze weken een digitale kaart opsturen en al deze kaarten zullen aan de formateur gegeven worden.

Er zijn inmiddels al ruim 53.000 kaarten verzonden. Ik vind dit een goede actie en het streven om nog in 2007 de horeca in Nederland rookvrij te maken verdient ondersteuning . De Tweede Kamer in de nieuwe samenstelling is nu aan zet om zo snel mogelijk aan te dringen op goede wetgeving.

Uit het onderzoek waarop ik onlangs gepromoveerd ben, blijkt dat het roken door bezoekers van horecagelegenheden jongeren aanzet tot het blijven doorroken. We hebben gebruik gemaakt van een nagebootst café om het rookgedrag van jongvolwassenen te bestuderen. De resultaten die hieruit voortkomen tonen aan waarom het zo belangrijk is om de horeca rookvrij te maken. Daarnaast zijn er nog andere redenen waarom ik pleit voor een rookvrije horeca.

Het café nodigt jongeren uit om te roken. Jongeren roken in een café meer dan ze gewoonlijk zouden doen. We hebben onderzocht waarom jongvolwassenen gaan roken en blijven roken wanneer ze in een café zijn. De jongeren die meededen aan het onderzoek waren 18 tot en met 33 jaar en studeerden aan de hogeschool of universiteit. Wat blijkt: jongeren imiteren het rookgedrag van een wildvreemd persoon. De eerste sigaret steken jongeren op vanwege de nicotinebehoefte. Echter, de volgende en de daaropvolgende worden opgestoken vanwege de omgevingsfactoren. Een gezellige sfeer en het rookgedrag van andere personen zet de jongere aan om flink door te paffen. Daarom zullen ook vooral mensen die aan het minderen zijn of willen stoppen met roken meer risico lopen om in horecagelegenheden waar nog gerookt wordt terug te vallen in hun oude rookgewoontes.

Bovendien heeft het roken in de horeca natuurlijk zeer nadelige effecten voor niet-rokers. Passief roken is zeer schadelijk, en zorgt ervoor dat je vatbaarder bent voor rookgerelateerde ziektes zoals kanker en hart- en vaatziekten. Bovendien moet je de mensen beschermen die bewust hebben gekozen om niet te roken. Waarom? Deze niet-rokers mogen niet blootgesteld worden aan sigarettenrook van anderen in openbare situaties. Door de horeca rookvrij te maken wordt zij toegankelijk voor iedereen en het bezoek kan dan geen nadelige gevolgen hebben voor de niet-rokers.

In andere EU-landen zoals Ierland, Schotland, Zweden, Spanje, Portugal en Italië is de horeca al rookvrij. Engeland en Frankrijk volgen zeer binnenkort.

De vrees voor omzetdaling na een rookverbod is ongegrond. In Italië blijkt zelfs dat de omzet van de horeca juist stijgt en ook in de Verenigde Staten is de omzet gestegen. Ook is het argument dat de horeca rookvrij maken zal leiden tot banenverlies ongegrond. In New York bijvoorbeeld is sinds het rookverbod het aantal banen in de horeca juist toegenomen. Rokende mensen zullen blijven komen naar cafés en restaurants. Niet-rokers, die eerst deze horecagelegenheden meden vanwege de rokerige ruimtes, zullen ook weer vaker een café of discotheek bezoeken.

Kortom, het wordt tijd dat in Nederland de politiek wakker wordt geschud en dat de nieuwe Tweede Kamer nog in 2007 de horeca rookvrij maakt.

Op basis van zelfregulering van de branche zal er weinig veranderen en komen horecagelegenheden afspraken met de overheid niet na.

Een minderheid kan de meerderheid niet langer dwingen om in vervuilde lucht te verkeren. Op allerlei plaatsen is roken inmiddels verboden. Op het werk, in de trein en in het vliegtuig wordt al lang niet meer gerookt. Nu de horeca nog.

Dr. Zeena Harakeh is onderzoekster en universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Bron: www.trouw.nl
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #58  
Oud 20th January 2007, 11:31
hans hans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Geel
Posts: 151
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Ik had het niet over hygiëne Hans (zie je mij echt in staat om zoiets te beweren ), ik had het over verzorgen in de zin van 'gezond houden'.


Hehe, dat weet ik wel Wim. Had enkel zin om je even uit je tent te lokken

Maar als je het interpreteert in de zin van 'gezond houden' kan je wel over heel veel zaken beginnen vitten. Dan kan een kind evengoed tegen zijn vader zeggen dat hij moet stoppen met al dat fast food en vettig eten want dat is ongezond, enz. En dat gaat me net iets te ver.
__________________
"All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)
Met citaat antwoorden
  #59  
Oud 20th January 2007, 11:38
hans hans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Geel
Posts: 151
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Het café nodigt jongeren uit om te roken. Jongeren roken in een café meer dan ze gewoonlijk zouden doen. We hebben onderzocht waarom jongvolwassenen gaan roken en blijven roken wanneer ze in een café zijn. De jongeren die meededen aan het onderzoek waren 18 tot en met 33 jaar en studeerden aan de hogeschool of universiteit. Wat blijkt: jongeren imiteren het rookgedrag van een wildvreemd persoon. De eerste sigaret steken jongeren op vanwege de nicotinebehoefte. Echter, de volgende en de daaropvolgende worden opgestoken vanwege de omgevingsfactoren. Een gezellige sfeer en het rookgedrag van andere personen zet de jongere aan om flink door te paffen.


Deze conclusie kan ik vanuit eigen ervaring enkel beamen. Ik merk ook dat ik in het weekend wanneer ik wegga veel meer rook dan door de week.
Ik kom met een pakje van 25 zeker 5 gewone weekdagen toe, meestal zelfs langer. Maar in het weekend is het een pakje of anderhalf pakje op 2 avonden weggaan.

En dit heeft inderdaad alles te maken met de prettige omgevengsfactoren volgens mij.
__________________
"All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)
Met citaat antwoorden
  #60  
Oud 20th January 2007, 11:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door hans
Dan kan een kind evengoed tegen zijn vader zeggen dat hij moet stoppen met al dat fast food en vettig eten want dat is ongezond, enz. En dat gaat me net iets te ver.

Dat hangt ervan af. Als het zo ver gaat dat hij gevraagd wordt voor reality-shows vind ik dat je ook daarover 'van uwen tak' moogt maken
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.