actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2013, 16:56
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
‘Lerarentekort bestaat niet’

‘Lerarentekort bestaat niet’

Er bestaat geen nijpend lerarentekort in Vlaanderen. Dat concludeert onafhankelijk Vlaams parlementslid Gerda Van Steenberge uit cijfers die Onderwijsminister Pascal Smet ter beschikking stelde. Eind oktober had de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) slechts 138 vacatures voor het lager onderwijs en 138 voor het secundair.
Alle berichten over een tekort ten spijt, waren de scholen eind oktober slechts op zoek naar 276 leerkrachten via de VDAB. Er is wel enig verschil tussen plattelandsgebieden en steden, maar zelfs in bijvoorbeeld de stad Antwerpen waren er slechts 25 openstaande betrekkingen.

In diezelfde periode waren in de provincie Antwerpen wel 1.380 werkloze leerkrachten op zoek naar een baan. In Limburg ging het om 1.011 werklozen, in Oost-Vlaanderen om 1.169, in Vlaams-Brabant om 652 en in West-Vlaanderen om 942.

Gerda Van Steenberge vraagt zich af “waarom men ons tracht wijs te maken dat er een tekort aan leerkrachten is”, met een werklozenaantal dat vele malen hoger ligt dan het aantal vacatures.

Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wijst erop dat niet alle scholen een beroep doen op de VDAB. “De cijfers geven dus niet de hele werkelijkheid weer”, werpt hij tegen. “Maar momenteel is het tekort behoorlijk onder controle, mede dankzij de nieuwe regelgeving over TBS”, zegt ook hij.

Toch blijft het item een aandachtspunt op langere termijn. “Tegen 2020 zijn er zowat 18.000 bijkomende leraars nodig omdat er tegen dan ook een heleboel meer leerlingen zullen zijn”, besluit de minister.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131216_00890059

Mijn mening:
Dit artikel verbaast mij eigenlijk echt niets. Er werd voortdurend gesproken over een 'lerarentekort', maar ik heb drie vriendinnen die een diploma lerarenopleiding lager onderwijs behaald hebben, zelfs al wat ervaring hebben en zonder werk zitten. Hier en daar krijgen ze eens de kans om enkele dagen iemand te vervangen, maar daar houdt het ook bij op. Mijn mama werkt op een gemeenteschool en daar werken ze zelfs met een soort van wachtlijst, omdat er al zoveel leerkrachten zijn komen solliciteren. Ook ik vraag mij dan echt wel af waarom ze steeds gesproken hebben over een tekort en dit nu plots ontkracht wordt. Ik hoop maar dat ik als ik afgestudeerd ben, ik ook degelijk snel werk zal vinden zoals mij altijd 'beloofd' is...

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 16th December 2013 om 17:06.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.