‘Lerarentekort bestaat niet’
‘Lerarentekort bestaat niet’
Er bestaat geen nijpend lerarentekort in Vlaanderen. Dat concludeert onafhankelijk Vlaams parlementslid Gerda Van Steenberge uit cijfers die Onderwijsminister Pascal Smet ter beschikking stelde. Eind oktober had de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) slechts 138 vacatures voor het lager onderwijs en 138 voor het secundair. Alle berichten over een tekort ten spijt, waren de scholen eind oktober slechts op zoek naar 276 leerkrachten via de VDAB. Er is wel enig verschil tussen plattelandsgebieden en steden, maar zelfs in bijvoorbeeld de stad Antwerpen waren er slechts 25 openstaande betrekkingen. In diezelfde periode waren in de provincie Antwerpen wel 1.380 werkloze leerkrachten op zoek naar een baan. In Limburg ging het om 1.011 werklozen, in Oost-Vlaanderen om 1.169, in Vlaams-Brabant om 652 en in West-Vlaanderen om 942. Gerda Van Steenberge vraagt zich af “waarom men ons tracht wijs te maken dat er een tekort aan leerkrachten is”, met een werklozenaantal dat vele malen hoger ligt dan het aantal vacatures. Minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wijst erop dat niet alle scholen een beroep doen op de VDAB. “De cijfers geven dus niet de hele werkelijkheid weer”, werpt hij tegen. “Maar momenteel is het tekort behoorlijk onder controle, mede dankzij de nieuwe regelgeving over TBS”, zegt ook hij. Toch blijft het item een aandachtspunt op langere termijn. “Tegen 2020 zijn er zowat 18.000 bijkomende leraars nodig omdat er tegen dan ook een heleboel meer leerlingen zullen zijn”, besluit de minister. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131216_00890059 Mijn mening: Dit artikel verbaast mij eigenlijk echt niets. Er werd voortdurend gesproken over een 'lerarentekort', maar ik heb drie vriendinnen die een diploma lerarenopleiding lager onderwijs behaald hebben, zelfs al wat ervaring hebben en zonder werk zitten. Hier en daar krijgen ze eens de kans om enkele dagen iemand te vervangen, maar daar houdt het ook bij op. Mijn mama werkt op een gemeenteschool en daar werken ze zelfs met een soort van wachtlijst, omdat er al zoveel leerkrachten zijn komen solliciteren. Ook ik vraag mij dan echt wel af waarom ze steeds gesproken hebben over een tekort en dit nu plots ontkracht wordt. Ik hoop maar dat ik als ik afgestudeerd ben, ik ook degelijk snel werk zal vinden zoals mij altijd 'beloofd' is... |
‘Lerarentekort bestaat niet’
Ik ben het eens met wat Caroline zegt. Ik ken ook heel wat leerkrachten die zonder werk zitten. Volgens mij komt het ook omdat er heel veel aanbiedingen zijn in steden en dat is voor sommige mensen vaak erg ver. Daarbij komt nog eens dat ze in de file moeten staan om de steden binnen te geraken en dan moeten ze nog een parkeerplaats vinden. Een tweede reden kan zijn dat sommige mensen liever niet in een stad werken, aangezien de mentaliteit daar helemaal anders is. Wij hebben ook vooral stage moeten doen in scholen die op de 'boerenbuiten' liggen en we zijn nog niet zo vaak in contact gekomen met klassen waar veel jongeren geen Nederlands spreken en waar de schoolcultuur helemaal anders is. Ik denk dat dit aspect sommige leerkrachten tegenhoudt om in een stad te gaan werken.
De meeste mensen zeggen dat de je de eerste jaren als afgestuurde leerkracht niet meteen moet hopen op een vaste en voltijdse job. Vaak moet je eerst kleine opdrachten aannemen en eventueel op meerdere scholen tegelijkertijd lesgeven. Ik denk dat dat voor een beginnende leerkracht zeker niet gemakkelijk en ook niet altijd even fijn is. |
‘Lerarentekort bestaat niet’
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de meningen van Caroline & Tinne. Dit is nu immers de werkelijkheid, jammer genoeg. Ik ken persoonlijk ook een aantal mensen uit mijn omgeving die al jaren niets anders doen als solliciteren, vooral dan voor lager onderwijs, maar ik vrees helaas dat het voor het secundair onderwijs niet anders is. Een vriendin van mijn moeder werkt nu sinds kort in een Joden school in Antwerpen, omdat ze reeds enkele jaren thuis zat zonder werk en hier kreeg ze de kans om minstens voor 1 schooljaar in te springen. Hier zat ze om heel eerlijk te zijn ook niet op te wachten, want er heerst inderdaad een heel andere mentaliteit en cultuur, maar dit was de enige mogelijkheid voor haar. Jammer voor haar dat dit ook maar weer een tijdelijke job is, maar andere mogelijkheden zijn er gewoonweg niet. Ik vrees dat er ook voor ons niet veel andere mogelijkheden zullen zijn, al weet je natuurlijk nooit. Ik maak me alvast geen illusies en zal zelf al blij zijn als ik überhaupt al onmiddellijk aan de slag kan, zij het maar tijdelijk.
|
Ik kan me zeker vinden in de meningen van de onderstaande studenten, het is zo dat er heel wat leerkrachten moeilijkheden hebben met het zoeken van werk. Wel heb ik hier nog een bedenking bij, de afwijzingen die deze werkloze leerkrachten vaak krijgen situeren zich vooral buiten de grote steden. Er zijn er maar weinigen die bereidt zijn om voor een klas te staan met een veelheid aan nationaliteiten. Dit maakt het lesgeven niet altijd evident en deze scholen of klassen worden dan ook vaak als 'gevaarlijk' of onderhandelbaar verklaard. Dus persoonlijk denk ik dat de cijfers van het lerarentekort vooral hieraan te wijten zijn. Dat in grote steden het heel moeilijk is om je als leerkracht staande te houden. Maar het is wel zo dat je echt geluk moet hebben in het vinden van werk en ook het houden. Mijn zus is ook leerkracht en omwille van afname van het leerlingenaantal hebben ze daar heel wat leerkrachten die al TADD waren toch uit de school moeten zetten. Dus waar is dan het leerkrachten tekort als er op een school meer dan 10 leerkrachten moeten vertrekken? Ik denk dat ze de cijfers eens anders moeten bekijken en met verschillende achtergronden. Een beter en concreter onderzoeken zou al meer duidelijkheid geven dan het globale beeld. Zo zouden ze ook preciezer kunnen zijn in waar het lerarentekort zich juist situeert.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:21. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.