|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
‘Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo’
‘Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo’
‘Olé, het koekje van Aldi is identiek hetzelfde koekje als dé Leo. Alleen kost de ene 24 cent en de andere een halve euro.’ Dat stelden ze gisteren in het één-programma Voor hetzelfde geld vast. Producent Mondeléz wil enkel bevestigen dat beide inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt worden. Het is een discussie die al jaren woedt. Zijn de goedkopere en gekopieerde producten van de Aldi gelijk aan de echte merken? De naam die dan het vaakst valt, is Olé. Volgens de ene krek hetzelfde, volgens anderen smaak je duidelijk het verschil. Maar dat laatste zit tussen de oren, zo bleek gisteravond op één. Daar trokken ze naar de poort van de Leo-fabriek in Herentals en vroegen ze aan het personeel of er een verschil is tussen beide. ‘Identiek hetzelfde’, wist er één. ‘Alleen zit er een ander papiertje rond.’ Een vrouwelijk personeelslid beaamde. ‘Het is hetzelfde. Beide draaien op dezelfde lijn.’ Geheim recept Een identiek wafeltje dus, maar dat wil producent Mondeléz – het vroegere Kraft – niet met zoveel woorden zeggen. ‘Beide producten worden inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt’, zegt woordvoerster Annick Verdegem. ‘En allebei voldoen ze aan dezelfde kwaliteitsnormen. Maar ik kan je niet zeggen of de samenstelling gelijk is.’ De ingrediënten die op de verpakking staan, zijn dat alvast wel. ‘Maar hoeveel zit er van elk in? Dat staat er niet op. En dat weet zelf ik niet. Het recept van Leo is bedrijfsgeheim van Milka, het recept van Olé is van Aldi. Over beide wordt niet gecommuniceerd.’ Vraag rest waarom een bedrijf dat eigenlijk doet, zowel een eigen merk als een goedkoper huismerk maken. ‘Vaak gebeurt dat omdat er overcapaciteit is’, zegt Gino Van Ossel, retailspecialist aan de Vlerick Management School. ‘De productielijn wordt niet ten volle gebruikt, en dat kost een bedrijf geld. Kunnen ze dat gat vullen met de productie van een huismerk, dan gaan ze er al eens op in.’ Maar dat hangen ze liever niet aan de grote klok. ‘Natuurlijk niet. Anders bestaat het gevaar dat hun eigen merk schade oploopt’, zegt Van Ossel. ‘Want waarom betalen klanten meer voor een Leo? Omdat ze dat willen, omdat ze voor hét merk gaan. Wordt er nu gezegd dat beide producten gelijk zijn, dan gaan ze dat extraatje misschien niet meer willen betalen.’ datum: 25/04/2013 bron: het Nieuwsblad mening: Zo zie je maar dat we vaak meer betalen voor identiek hetzelfde product. We denken dat Leo beter is dan Olé omdat het meer kost, maar bij deze wordt die stelling ontkracht. Er zijn waarschijnlijk nog heel wat andere producten die een stuk goedkoper zijn, maar we toch verkiezen we dan vaak het echte merk boven het merk van bijvoorbeeld Aldi. Natuurlijk is de klant ook diegene die er effectief meer voor wil betalen en dat weten de producenten ook. Misschien dat door dit artikel en het één-programma de mensen toch eens sneller naar een ander merk grijpen dan het 'echte'. |