actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2013, 18:46
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Te veel huiswerk? 'Ik ga ervan uit dat het niet zo'n probleem is'

De voorzitter van de scholierenkoepel vindt dat de werkdruk bij leerlingen in het middelbaar onderwijs te hoog is. Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs, relativeert. 'Ik ga ervan uit dat het niet zo'n probleem is. Maar leerkrachten en leerlingen moeten op een bewuste manier met huiswerk omgaan.'

Elke dag twee tot drie uur huiswerk, vaak tot 21 uur 's avonds. In Het Nieuwsblad vertellen enkele leerlingen van het middelbaar onderwijs vandaag dat ze wel erg veel huiswerk moeten maken. De werkdruk ligt te hoog, zegt de voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel dan ook.

Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs, is het eens met de scholieren. Als leerlingen inderdaad elke avond van elke leerkracht huiswerk krijgen, dan is er iets mis. 'Natuurlijk moeten leerlingen nog over voldoende vrije tijd beschikken om aan sport te doen of om andere vrijetijdsbestedingen te hebben.'

Toch denkt Mieke Van Hecke dat het niet zo'n groot probleem is. 'Er zullen zeker momenten zijn voor de leerlingen dat een aantal taken en toetsen samenkomen. Of dat een uitgebreide taak moet worden afgewerkt. Maar dat het elke avond zo zwaar is, dat zou niet mogen. Ik ga ervan uit dat het niet zo'n probleem is en dat leerkrachten en leerlingen op een bewuste manier omgaan met huiswerk.'

De scholierenkoepel pleit voor een toetsenbeleid zodat inderdaad niet alle toetsen en taken samenkomen op één avond.

'Gaan we nog wat plannen bijschrijven?', zucht Van Hecke. 'Leerlingen moeten mondig genoeg zijn en uitstel durven vragen als bepaalde taken samenkomen. Leerkrachten zullen het zeker verstaan als de leerlingen hen vertellen dat ze die dag ook een toets wiskunde en een toets Frans hebben bijvoorbeeld. Overleg met je leerkrachten, spreek met hen.'

Maar huiswerk gewoon afschaffen, ziet Van Hecke niet zitten. 'Leerlingen moeten ook voorbereid worden op zelfstudie, op groepswerk, op het plannen van een omvangrijker werk... Zelfstandig leren werken is een belangrijke doelstelling voor ons onderwijs.'

Eigen mening
Leerkrachten geven inderdaad veel taken en toetsen maar zijn in mijn ogen niet onmenselijk. Ik denk best wel dat leerkrachten ook van goede wil zijn en dus wel wat taken willen verplaatsen als leerlingen hier natuurlijk ook om vragen en als ze effectief al niet lang op de hoogte waren van de taak. Als leerkracht vind ik dat je best wel een beetje flexibel moet zijn in het geven van taken. Leerkrachten kunnen normaal in het klasagenda nakijken hoeveel taken de leerlingen al hebben en als je dan als leerkracht hier al een hele waslijst ziet staan denk ik wel dat je hiermee ook rekening moet houden. Leerkrachten zouden hierbij wel de datum moeten noteren wanneer ze een taak opgeven want zo kunnen collega's dan checken of de leerlingen al ruim de tijd hadden om aan de taken te werken. Leerlingen moeten namelijk ook leren om hun taken en toetsen goed te plannen. Hierbij moet je als leerkracht ook wel helpen om leerlingen bewust te maken van het goed plannen van taken en toetsen. Maar soms blijkt echter dat leerkrachten wel taken en toetsen plannen maar deze niet noteren in het klasagenda waardoor een andere leerkracht hiervan niet op de hoogte is en hiermee dus geen rekening kan houden bij het opgeven van taken of toetsen voor zijn of haar vak. Als alle leerkrachten op een efficiënte manier omspringen met het plannen van taken en toetsen en hierbij al rekening houden met de reeds geplande taken en toetsen zou er helemaal geen sprake moeten zijn van een toetsenbeleid.

Laatst aangepast door jana.lambrechts : 8th March 2013 om 19:01.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.