actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Cultureel-maatschappelijk (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Te veel huiswerk? 'Ik ga ervan uit dat het niet zo'n probleem is' (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=42820)

jana.lambrechts 8th March 2013 19:46

Te veel huiswerk? 'Ik ga ervan uit dat het niet zo'n probleem is'
 
De voorzitter van de scholierenkoepel vindt dat de werkdruk bij leerlingen in het middelbaar onderwijs te hoog is. Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs, relativeert. 'Ik ga ervan uit dat het niet zo'n probleem is. Maar leerkrachten en leerlingen moeten op een bewuste manier met huiswerk omgaan.'

Elke dag twee tot drie uur huiswerk, vaak tot 21 uur 's avonds. In Het Nieuwsblad vertellen enkele leerlingen van het middelbaar onderwijs vandaag dat ze wel erg veel huiswerk moeten maken. De werkdruk ligt te hoog, zegt de voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel dan ook.

Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholiek onderwijs, is het eens met de scholieren. Als leerlingen inderdaad elke avond van elke leerkracht huiswerk krijgen, dan is er iets mis. 'Natuurlijk moeten leerlingen nog over voldoende vrije tijd beschikken om aan sport te doen of om andere vrijetijdsbestedingen te hebben.'

Toch denkt Mieke Van Hecke dat het niet zo'n groot probleem is. 'Er zullen zeker momenten zijn voor de leerlingen dat een aantal taken en toetsen samenkomen. Of dat een uitgebreide taak moet worden afgewerkt. Maar dat het elke avond zo zwaar is, dat zou niet mogen. Ik ga ervan uit dat het niet zo'n probleem is en dat leerkrachten en leerlingen op een bewuste manier omgaan met huiswerk.'

De scholierenkoepel pleit voor een toetsenbeleid zodat inderdaad niet alle toetsen en taken samenkomen op één avond.

'Gaan we nog wat plannen bijschrijven?', zucht Van Hecke. 'Leerlingen moeten mondig genoeg zijn en uitstel durven vragen als bepaalde taken samenkomen. Leerkrachten zullen het zeker verstaan als de leerlingen hen vertellen dat ze die dag ook een toets wiskunde en een toets Frans hebben bijvoorbeeld. Overleg met je leerkrachten, spreek met hen.'

Maar huiswerk gewoon afschaffen, ziet Van Hecke niet zitten. 'Leerlingen moeten ook voorbereid worden op zelfstudie, op groepswerk, op het plannen van een omvangrijker werk... Zelfstandig leren werken is een belangrijke doelstelling voor ons onderwijs.'

Eigen mening
Leerkrachten geven inderdaad veel taken en toetsen maar zijn in mijn ogen niet onmenselijk. Ik denk best wel dat leerkrachten ook van goede wil zijn en dus wel wat taken willen verplaatsen als leerlingen hier natuurlijk ook om vragen en als ze effectief al niet lang op de hoogte waren van de taak. Als leerkracht vind ik dat je best wel een beetje flexibel moet zijn in het geven van taken. Leerkrachten kunnen normaal in het klasagenda nakijken hoeveel taken de leerlingen al hebben en als je dan als leerkracht hier al een hele waslijst ziet staan denk ik wel dat je hiermee ook rekening moet houden. Leerkrachten zouden hierbij wel de datum moeten noteren wanneer ze een taak opgeven want zo kunnen collega's dan checken of de leerlingen al ruim de tijd hadden om aan de taken te werken. Leerlingen moeten namelijk ook leren om hun taken en toetsen goed te plannen. Hierbij moet je als leerkracht ook wel helpen om leerlingen bewust te maken van het goed plannen van taken en toetsen. Maar soms blijkt echter dat leerkrachten wel taken en toetsen plannen maar deze niet noteren in het klasagenda waardoor een andere leerkracht hiervan niet op de hoogte is en hiermee dus geen rekening kan houden bij het opgeven van taken of toetsen voor zijn of haar vak. Als alle leerkrachten op een efficiënte manier omspringen met het plannen van taken en toetsen en hierbij al rekening houden met de reeds geplande taken en toetsen zou er helemaal geen sprake moeten zijn van een toetsenbeleid.

Tinne Sysmans 9th March 2013 16:41

Te veel huiswerk? 'Ik ga ervan uit dat het niet zo'n probleem is'
 
Ik denk dat dit ten eerste al sterk afhangt van school tot school. Sommige scholen geven hun leerlingen meer werk mee naar huis dan andere scholen. Ten tweede hangt het ook zeker af van leerling tot leerling. Sommige leerlingen beginnen een dag voor ze de taak moeten afgeven en als ze dan tot laat bezig zijn, lijkt het alsof ze heel veel te doen hebben, maar eigenlijk konden ze dit gemakkelijk spreiden. Als leerlingen thuis iets op de computer moeten maken, zitten ze volgens mij ook meer op Facebook, Netlog, ... dan effectief door te werken aan hun taken. Ik denk dat we onze leerlingen zeker het belang van plannen moeten bijbrengen. Dit is ook iets wat ze later voortdurend gaan moeten doen.
Natuurlijk zijn er ook periodes waar veel taken en testen samen komen en dan kunnen de leerlingen dit wel bespreken met hun leerkracht. Zoals Jana al zei, zullen de meeste leerkrachten hier geen probleem van maken.

jolien.claessens 11th March 2013 13:24

Ik vind het heel erg dat er mensen zijn die beweren dat het vele huiswerk dat leerlingen te verwerken krijgen 'geen probleem' mag zijn. Als we willen dat leerlingen niet schoolmoe zijn en gemotiveerd naar school komen moeten we ze niet overladen met nog uren extra werk. Natuurlijk mogen de leerlingen wel wat huiswerk krijgen maar elke dag nog drie uur werk vind ik toch wat overdreven. Als leerlingen zo jong zijn hebben ze na school nood aan ontspanning, het is dan ook de taak van de leerkracht om deze vrije tijd te vrijwaren. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als leerkrachten meer onderling onderleg zouden plegen over de timing van grote taken.

Carine.Smets 17th March 2013 22:14

Huiswerk mag niet afgeschaft worden, maar het is soms toch wel een probleem met de hoeveelheid huiswerk dat wordt opgegeven per dag. Mevrouw Van Hecke zegt dat de leerlingen mondiger moeten zijn en uitstel moeten vragen. Ik denk echt wel dat "de jeugd van tegenwoordig", dit al wel doet. Het probleem is dan ook vaak dat ze blijven uitstellen en dat dan terug alles bij elkaar komt, omdat de leerkrachten niet blijven toegeven. Er zijn natuurlijk ook leerkrachten die niet ingaan op de vraag van de leerlingen om een taak uit te stellen. Het probleem ligt zowel bij de leerlingen als bij de leerkrachten. Leerkrachten willen vriend zijn van de leerlingen en gaan dus overleggen om toetsen te plannen, maar sommige leerlingen willen alles maar op de lange baan schuiven. Er zijn leerkrachten die uit schrik of .... hier aan toegeven. Er zou ook een mogelijkheid moeten zijn dat leerlingen eventueel al tijdens de middagpauze, die in sommige scholen vrij lang duurt, al aan hun werk kunnen beginnen. Ik ben er wel voorstander van dat er iets moet veranderen aan de takenregeling.

Greet.VanDeun 18th March 2013 18:30

Ik vind zeker niet dat huiswerk zou moeten afgeschaft worden, leerlingen moeten buiten school ook met leerstof bezig zijn maar natuurlijk moet dit wel met mate gebeuren. We kunnen niet van leerlingen verwachten dat ze constant voor school moeten werken. Een leraar kan natuurlijk niet weten hoeveel huiswerk de leerlingen al hebben en hier ben ik het mee eens met de opmerking dat de leerlingen zelf initiatief moeten nemen en overleggen met de leerkracht. Ik vind dat de leerkracht het dan aan hen verplicht is om in de mate van het mogelijke hiermee rekening te houden. Er moeten hierbij wel grenzen zijn, sommige leerlingen zouden hiervan misbruik durven maken om onder huiswerk uit te komen. Een leerkracht moet sterk in zijn of haar schoenen staan zonder te streng te zijn.

Hannah.Oris 19th March 2013 11:08

Te veel huiswerk?
 
Uit mijn ervaringen van de middelbare school kan ik niet afleiden dat ik teveel taken had. Er zijn veel verschillende vakken, dat wel. Maar dit zorgt er ook voor dat er veel afwisseling is en dat ook niet ieder vak evenveel tijd vraagt om voor te studeren. Het zou kunnen dat de leerlingen van vandaag redelijk wat te verwerken krijgen maar een echt probleem zie ik er niet in. Leerlingen moeten nu eenmaal leren plannen en dat kan alleen in overleg met de leerkrachten. De leerkrachten onderling zouden ook een systeem kunnen hanteren waarbij ze onderling toetsen plannen. Voldoende oplossingen dus.

A*ton Goossens 21st March 2013 16:22

Ik ben het in grote lijnen eens met Jana, planning is zeer belangrijk, zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten onderling. Transparantie tussen leerkrachten zou hierbij wel handig zijn, zodat leerkrachten enkel taken en toetsen kunnen inplannen wanneer leerlingen nog niet al te veel werk hebben.
Het is wel belangrijk dat leerlingen een attitude aanleren om regelmatig voor school te werken zodat ze later bij het voort studeren of werken niet worden overspoeld met werk. Het grote probleem is volgens mij dat niet alle leerlingen geconcentreerd kunnen bezig zijn, er is te veel afleiding zoals facebook, televisie, ... Als leerlingen elke dag nu eens 1,5 uur onafgebroken geconcentreerd bezig zouden zijn met schoolwerk, zouden ze hun tijd nuttig besteden en geen energie moeten verspillen aan klagen en zagen.

Evelien.Verlinden 22nd March 2013 16:07

Ik denk vooral dat het belangrijk is dat er een compromis moet gezocht worden tussen de leerkracht en de leerlingen. Dit kan door afspraken te maken in verband met toetsen en taken. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen dat er maximaal maar 2 toetsen op een dag mogen gegeven worden. Hierdoor vermijd je discussies aangezien alles op voorhand is afgesproken.
Toch kan ik me wel inbeelden dat jongeren de dag van vandaag veel werk hebben. Dit komt omdat de eisen ook steeds hoger en hoger komen te liggen . Men verwacht meer van onze toekomstige jeugd, vandaar dat men ook zulke hoge verwachting heeft. Men moet hier natuurlijk niet in overdreven, te veel is ook niet gedaan. Vandaar dat duidelijke afspraken tussen leerkrachten en leerlingen van optimaal belang zijn.
Het idee om huiswerk af te schaffen, vind ik helemaal niet goed. Tenslotte moeten we jongeren voorbereiden op eventuele studies in het hoger onderwijs. Dit kan alleen als we hen blijven stimuleren bij het verwerken van de leerstof. Anders vrees ik dat er nog maar weinig jongeren zullen zijn, die na hun schooldag thuis zullen werken (voor hun toekomst).

Lindl Wijnants 22nd March 2013 23:31

Leerlingen krijgen inderdaad veel huiswerk en testen, maar ik denk wel dat het nog binnen de perken blijft.
Ik weet dat toen ik het secundaire zat ik hier in het begin ook veel problemen mee had. Iets dat wel heel opvallend was, was dat ik vanuit het lager onderwijs helemaal niet zo goed was voorbereid op het middelbaar onderwijs. Dat was jammer en gelukkig is dit allemaal al veranderd.

Wij kregen in het middelbaar ook veel taken en testen die ver op voorhand werden meegedeeld en dit vaak met inspraak van de leerlingen. Een test of een taak kon bij ons zeker verplaatst worden indien nodig. Maar natuurlijk, als deze test of taak bijvoorbeeld 2 maanden van tevoren werd aangekondigd, was het aan de leerlingen om dit in te plannen en er op tijd aan te beginnen. Ik vraag mij af of dat net hier niet het probleem zou zijn? Dat studenten in het middelbaar niet voldoende hun testen en taken plannen. Als dit het geval is, is het aan de school om hier op in te spelen.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:02.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.