|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Kleuters 'spijbelen' vaker in grootsteden
Nergens in Vlaanderen is de participatiegraad van kleuters zo laag als in Antwerpen. Bijna zes procent van de kinderen jonger dan vijf jaar 'spijbelt' op regelmatige basis in de derde kleuterklas. Onder de provinciehoofdsteden volgt Gent als tweede met 4,9 procent, schrijft De Standaard.
Brussel doet, ondanks het nijpend tekort aan gebouwen en leerkrachten, met 3,8 procent beter dan de twee andere grootsteden. Dat blijkt uit recente cijfers van het jaar 2010-2011, opgevraagd door Vlaams parlementslid Paul Delva (CD&V) bij het onderwijskabinet. Berx In vergelijking met gegevens van twee jaar terug is het aantal Antwerpse 'spijbelende' kleuters zelfs lichtjes gestegen met een half procentpunt, van 5,2 naar 5,7 procent (zo'n 361 in totaal). Binnenkort zit de Antwerpse gouverneur Cathy Berx samen met de OCMW-voorzitters om het 'spijbelgedrag' van kleuters aan te pakken. De cijfers zijn van belang omdat kleuters pas naar het lager onderwijs mogen als ze 220 halve dagen les volgen of een taaltest afleggen. Op die manier wil het onderwijsveld zeker zijn van de kennis van hun Nederlands. Bron: De Morgen 6/03/2013 mening: Spijbelende kleuters is vandaag de dag steeds meer een maatschappelijk probleem. Het probleem ligt niet bij de kleuters! Als leerlingen van het middelbaar spijbelen, hebben ze er meestal zelf voor gekozen om niet naar school te gaan. Kleuters hebben deze keuze nog niet. Ouders beslissen of ze hun kleuter wel of niet naar school brengen. Hoe komt het dat deze kleuters niet naar school gaan? Laat de financiële toestand het niet toe? Dit zijn allemaal relevante vragen waarop een antwoord moet komen. Als we weten hoe het komt dat de kleuters spijbelen, kunnen we oplossingen proberen te zoeken voor dit probleem. Hoe komt het dat in Antwerpen meer kleuters spijbelen dan in Brussel en in Gent? Volgens Knack (http://www.knack.be/nieuws/belgie/1...00047765764.htm) is een belangrijke oorzaak de armoede. Er zijn gezinnen die hun kinderen niet naar school laten gaan omdat ze er het geld niet voor hebben. Als we hier nu oplossingen voor vinden, wordt misschien het probleem van spijbelen al verminderd. |