actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2012, 15:36
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Vlaamse leerlingen scoren slecht voor wetenschappen

Vlaamse leerlingen scoren slecht voor wetenschappen

De Vlaamse scholieren uit het lager onderwijs bengelen onderaan het Europees klassement voor wetenschap. Dat blijkt uit een wereldwijde studie. Voor wiskunde scoort de Vlaamse jeugd wel goed.

Het TIMSS-onderzoek (Trends in International Mathematics and Science Study) wordt uitgevoerd bij scholieren uit het vierde leerjaar lager onderwijs.

Wat wiskunde betreft zit Vlaanderen in de kopgroep, die wordt aangevoerd door Singapore, Zuid-Korea en Hongkong. Van de deelnemende Europese landen moet onze regio enkel Noord-Ierland laten voorgaan.

‘Buiten Nederland is er bovendien geen enkel land met zo weinig verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen', zegt Jan Van Damme van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit aan de KU Leuven.

Wetenschappen hinken achterop

Goede punten dus, maar voor wetenschap gaan de resultaten een heel andere richting uit. Op Polen, Spanje en Noorwegen na moet Vlaanderen alle West-Europese landen laten voorgaan. Slechts 2 procent van onze scholieren antwoordde correct op de vragen die internationaal als ‘gevorderd' worden beschouwd.

‘Een deel van de verklaring zit in het feit dat wetenschap in ons basisonderwijs vooral in de laatste jaren aan bod komt', stelt Van Damme. ‘We hebben echter ook duidelijke aanwijzingen dat onze leerkrachten zich niet zeker voelen in de lessen wetenschap', aldus de professor.

Smet erkent probleem

Ook minister van Onderwijs Pascal Smet, die dinsdag in Oslo verblijft, erkent in een mededeling het probleem. ‘Gezien de zwakke resultaten lijken zich een aantal maatregelen op te dringen in samenwerking met de onderwijsverstrekkers.' Smet wil in de vroegere leerjaren meer aandacht besteden aan wetenschap en de onzekerheid van de leerkrachten aanpakken.

Het kabinet Onderwijs verzekert dat de hervorming van het secundair onderwijs, waardoor meer leerlingen voor technische en wetenschappelijke richtingen zouden moeten gaan kiezen, geworteld wordt in de lagere scholen.

Bron: De Standaard, dinsdag 11 december 2012, 12u59, http://www.standaard.be/artikel/det...121211_00398563

Mening: Ik vind het spijtig dat de kop van dit artikel zo negatief geformuleerd is. Als je het artikel begint te lezen blijkt dat onze leerlingen de lagere school verlaten met een erg goed niveau voor wiskunde. Ook het verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen is enorm klein. Hier mogen we als leerkrachten toch zeker fier op zijn! Een complimentje voor onze collega's van het lager onderwijs.

Voor wetenschappen scoren we dan inderdaad minder goed. Ik herinner me uit de lagere school ook dat er aan wetenschappen of techniek weinig aandacht werd besteed. Natuurlijk ben ik als leerkracht secundair Nederlands-Wiskunde geen specialist in de eindtermen van lager onderwijs op het gebied van wetenschappen. In mijn eigen lessen vroeger kwam wetenschap enkel in wereldoriëntatie soms aan bod, maar die lestijden moeten nog gedeeld worden met milieu, samenleving, geschiedenis,... Pas in het middelbaar krijgen leerlingen echt specifiek wetenschappelijke vakken als fysica, biologie of chemie.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.