|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Extra agenten starten patrouilles op bussen en trams
Extra agenten starten patrouilles op bussen en trams
Agenten van de politiezone Brussel-Elsene zijn vrijdag gestart met patrouilles aan boord van de bussen en trams van de MIVB. Dat is een van de maatregelen die genomen zijn na de gewelddadige dood van een controleur van de MIVB. Na de dood van de controleur wil de stad Brussel het veiligheidsgevoel van de reizigers verbeteren. Voortaan zullen vijf patrouilles van telkens twee agenten op de MIVB-voertuigen patrouilleren. In totaal zetten de zes Brusselse politiezones en de federale politie zeventig agenten in voor de tram- en buspatrouilles. De agenten die de spoorwegpolitie versterken komen vooral uit de federale reserve- en interventieploegen uit het hele land. 'Bepaalde lijnen zullen extra in het oog gehouden worden', zegt de Brusselse burgemeester Freddy Thielemans. 'De agenten presteren daarvoor overuren, er worden geen agenten van de straat geplukt.' De agenten patrouilleren in uniform of in burgerkledij. 'Ze zijn daar vooral preventief en ontradend', zegt Jo Decuypere, postchef van de Brusselse spoorweg- en metropolitie. De operatie kost 50.000 euro per maand. De middelen zijn vrijgemaakt in afwachting van de opleiding van 400 bijkomende agenten tegen oktober 2013, zei minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH). 'De eindbedoeling is dat de Brusselse spoorweg- en metropolitie wordt versterkt met honderd personen,' zegt Decuypere nog. 'Daarvoor is nu een rekruteringscampagne opgestart en zullen een aantal maatregelen worden genomen inzake mensen die uit de politieschool zijn gekomen.' (bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120413_120) Mening: Ik denk dat het een zeer goede maatregel is die ze treffen. Je hoort de laatste tijd meer en meer van agressie op de bus. Misschien dat de extra politiecontroles een oplossing zijn voor het geweld en dat dit zo vermindert. Ik hoop in ieder geval dat het een oplossing gaat geven. Het kost wel veel geld voor deze maatregel door te voeren, maar ik denk zeker dat het het proberen waard is. |