actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Extra agenten starten patrouilles op bussen en trams (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=38138)

Sabrina Claesens 13th April 2012 16:18

Extra agenten starten patrouilles op bussen en trams
 
Extra agenten starten patrouilles op bussen en trams

Agenten van de politiezone Brussel-Elsene zijn vrijdag gestart met patrouilles aan boord van de bussen en trams van de MIVB. Dat is een van de maatregelen die genomen zijn na de gewelddadige dood van een controleur van de MIVB.
Na de dood van de controleur wil de stad Brussel het veiligheidsgevoel van de reizigers verbeteren. Voortaan zullen vijf patrouilles van telkens twee agenten op de MIVB-voertuigen patrouilleren.

In totaal zetten de zes Brusselse politiezones en de federale politie zeventig agenten in voor de tram- en buspatrouilles. De agenten die de spoorwegpolitie versterken komen vooral uit de federale reserve- en interventieploegen uit het hele land.

'Bepaalde lijnen zullen extra in het oog gehouden worden', zegt de Brusselse burgemeester Freddy Thielemans. 'De agenten presteren daarvoor overuren, er worden geen agenten van de straat geplukt.'

De agenten patrouilleren in uniform of in burgerkledij. 'Ze zijn daar vooral preventief en ontradend', zegt Jo Decuypere, postchef van de Brusselse spoorweg- en metropolitie.

De operatie kost 50.000 euro per maand. De middelen zijn vrijgemaakt in afwachting van de opleiding van 400 bijkomende agenten tegen oktober 2013, zei minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH).

'De eindbedoeling is dat de Brusselse spoorweg- en metropolitie wordt versterkt met honderd personen,' zegt Decuypere nog. 'Daarvoor is nu een rekruteringscampagne opgestart en zullen een aantal maatregelen worden genomen inzake mensen die uit de politieschool zijn gekomen.'
(bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120413_120)

Mening: Ik denk dat het een zeer goede maatregel is die ze treffen. Je hoort de laatste tijd meer en meer van agressie op de bus. Misschien dat de extra politiecontroles een oplossing zijn voor het geweld en dat dit zo vermindert. Ik hoop in ieder geval dat het een oplossing gaat geven. Het kost wel veel geld voor deze maatregel door te voeren, maar ik denk zeker dat het het proberen waard is.

charlotte.verboven 13th April 2012 19:42

Ik vind dit een goede maatregel al vind ik het wel erg dat er eerst mensen moeten sterven voor er effectief maatregelen getroffen worden. Dit had al veel eerder moeten gebeuren niet wanneer het al te laat is. Ik hoop natuurlijk dat met deze maatregelen z'n gevallen zich niet meer voordoen want zoiets is echt verschrikkelijk.

Diethe Segers 14th April 2012 14:48

Persoonlijk vind ik dit een goede maatregel, maar waarom wordt hij enkel toegepast in Brussel? Er zijn nog steden waar er geweld gebruikt wordt op bussen en trams, ook daar is extra controle nodig. Het is niet omdat er in Brussel iemand gestorven is owv geweld op trein/tram/bus, dat het er elders minder erg aan toe gaat. Ik ben ervan overtuigd dat deze maatregel nog in andere steden kan toegepast worden!

EvelienBroeckx 16th April 2012 08:07

Extra agenten alleen volstaan niet
 
GENT - De politiehervorming moet grondig geëvalueerd worden. Extra agenten zullen niet volstaan om alle problemen op te lossen. Dat zei de Gentse burgemeester Daniël Termont (SP.A) vanmorgen in De Zevende Dag.
Termont reageerde eerder deze week misnoegd op de belofte van minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) om 400 extra politiemensen in te zetten in Brussel. Milquet kwam met die belofte nadat een medewerker van de MIVB werd doodgeslagen.

Termont vond het niet kunnen dat Brussel wel extra agenten krijgt, terwijl in Gent en verschillende andere steden ook al jaren achter extra manschappen wordt gevraagd. Daarop maakte Milquet bekend dat de capaciteit van de politiescholen wordt opgetrokken tot 1.400 kandidaten per jaar.

Voor Termont is daarmee een deel van het probleem alvast opgelost. Toch benadrukte Termont dat de federale regering ook moet beseffen dat zoiets geld zal kosten en dat de subsidieregels herzien moeten worden. Volgens Termont wordt zijn stad ondergesubsidieerd en legt Gent daardoor jaarlijks 85 miljoen euro bij om de politie haar werk te laten doen.

Termont pleit voor een grondige evaluatie van de politiehervorming. "Extra mensen alleen volstaan niet, het politiewerk moet ook anders georganiseerd en gestructureerd worden," aldus de Gentse burgemeester. "Onze agenten verliezen te veel tijd met administratief werk."

Termont haalde onder meer het voorbeeld aan van agenten die huisbezoeken moeten doen om mensen die hun boetes niet betaald hebben te ondervragen. "Dat zijn zaken die ook door gerechtsdeurwaarders kunnen gebeuren," aldus Termont.

Volgens Termont is de plotse beslissing om 400 extra agenten naar Brussel te sturen in zekere zin irrationeel. "Wat gaat men doen als er zoiets gebeurt in Antwerpen, Gent of Luik en men daar begint te staken? Weer 400 man sturen? Dit is vrij irrationeel en een stuk emo. Je mag er 1.000 bijzetten in Brussel. Als een onverlaat, een gek iemand van de MIVB een ongelukkige slag geeft en er is toevallig geen politieagent in de buurt, wat dan?", besloot Termont.

Bron: De Standaard
Eigen mening:
Ik kan de reactie van meneer Termont zeker en vast begrijpen. Alleen maar meer politie op straat voorzien, zal geen garantie bieden tot 'veiligheid.' Agenten moeten vandaag de dag veel papierwerk doen en hierdoor verliezen ze veel tijd. Het zou beter zijn om deze job bijvoorbeeld over te laten aan diegene die bijna op pensioen gaan (mits toestemming uiteraard), zodat anderen zich voor honderd procent kunnen inzetten voor zaken die we -jammer genoeg- dagelijks in de kranten te lezen krijgen.

Barst 16th April 2012 16:56

Sociale controle vermag meer dan blauw
 
Oom en tante agent


Meer blauw op straat (of op de bus). De kreet is helemaal terug en we scanderen hem nu allemaal. MARC HOOGHE vraagt zich af of dat volstaat. Het veiligheidsgevoel hangt meer samen met sociale controle. De oude en nieuwe Brusselaars zullen zelf hun stad leefbaar moeten houden.



Als je in Rijsel uit de trein stapt die van Antwerpen komt, word je opgewacht door een stel potige politieagenten die er feilloos de drugskoeriers uitpikken. Voor een brave burger is dat een wat gemengde ervaring. Het is intimiderend (wat de bedoeling is), maar zo krijg je ook duidelijk de boodschap ingeprent dat de regels hier gerespecteerd zullen worden.

Als je 's avonds laat in Brussel de trein neemt krijg je net de omgekeerde indruk: er is in geen velden of wegen een spoor van publiek gezag te ontwaren. De loketten zijn al lang dicht, de treinbegeleiders haasten zich snel terug naar hun wagons en van veiligheidspersoneel is er nauwelijks sprake. Uit alle cijfers blijkt dan wel dat België het hoogste aantal politieagenten per inwoner heeft, maar we slagen er niet in die opvallend aanwezig te laten zijn in de publieke ruimte. De beslissing om nu snel-snel extra agenten naar het Brussels openbaar vervoer te sturen zal daar niet veel aan veranderen. Zes jaar geleden, na de moord op Joe Van Holsbeeck in het Centraal Station, zag je een soortgelijke steekvlampolitiek. Ook toen werden die beloftes gedaan, ook toen botste men op veel praktische bezwaren en uiteindelijk is er niet gek veel veranderd.


Bemoeizieke tantes

Er komt nu kritiek op het paniekvoetbal van minister Milquet en die opmerkingen zijn grotendeels terecht. Hier en daar een extra agent zal het probleem niet ten gronde oplossen. Er bestaat heel wat wetenschappelijk onderzoek naar onveiligheidsgevoelens, en het belangrijkste is nog altijd het gevoel van collectieve veiligheid. We zijn realistisch genoeg om niet te verwachten dat er op elke straathoek, en op elke bus of tram een politieagent meerijdt. Ons gevoel van veiligheid heeft vooral te maken met wat we van onze medeburgers verwachten. Als we het idee hebben dat die wel zullen ingrijpen als er iets fout loopt, dan hebben we daar een veilig gevoel bij. Het onveiligheidsgevoel ontstaat als die sociale controle volledig afwezig lijkt en iedereen aan zijn lot wordt overgelaten. Zichtbare tekenen van die onverschilligheid zijn zwerfvuil, verloedering, graffiti of intimiderend gedrag van hangjongeren.

Dat belang van die informele sociale controle werd theoretisch uitgewerkt in het werk van de Amerikaanse criminoloog Robert Sampson, maar werd treffend uit de doeken gedaan door Nina Verhaeghe in deze krant (‘We zijn bang, maar we zijn met meer', DS 14 april). Verhaeghe omschrijft zichzelf ironisch als een ‘bemoeizieke tante', die mensen aanspreekt als ze met hun vuile voeten op de bank zitten of hun muziek keihard laten horen. Die bereidheid om mensen aan te spreken op hun asociaal gedrag vormt de kern van de notie van ‘collectieve veiligheid'. De veiligheid in Brussel is meer gebaat met 4.000 bemoeizieke tantes dan met 400 politieagenten. Voor de politiek is het natuurlijk gemakkelijker op korte termijn te reageren met wat extra blauw op de bus, maar op langere termijn is er wel degelijk nood aan die bemoeizieke nonkels en tantes. Die zullen overigens ook uit de allochtone gemeenschap moeten komen: vanwege hun aandeel in de totale bevolking en omdat zij met meer autoriteit kunnen optreden tegenover jongeren uit diezelfde gemeenschap.


Gemakkelijk scoren (maar naast het doel)

Partijen als Open VLD en N-VA zijn er nu als de kippen bij om electoraal garen te spinnen bij dit voorval. Ze beloven zero tolerance en een volledige war on drugs, alsof we in een Amerikaans politiefeuilleton leven. De oneliners zijn ook volslagen onrealistisch: als we de beloftes over een harde drugsaanpak mogen geloven, dan wordt Antwerpen de allereerste grootstad ter wereld waar er geen illegale drug meer zou worden verhandeld. Het is ook onrealistisch omdat een puur repressieve benadering haar limieten heeft. Gevangenissen zijn om te beginnen peperduur, en ze verzekeren niet noodzakelijk meer veiligheid. België telt nu al 11.000 gevangenen, of één op de duizend inwoners van dit land. Je zou dat kunnen uitbreiden: de Verenigde Staten tellen nu 1.600.000 gevangenen, of één op de tweehonderd inwoners. Alleen: vijf keer meer mensen opsluiten impliceert niet dat de samenleving veiliger wordt, integendeel.

Ook aan de overzijde van het politieke spectrum blijft men vaak in clichés redeneren. Achterstelling en uitsluiting zijn inderdaad belangrijke factoren, maar dat kan geen excuus zijn om mensen aan hun lot over te laten. Veiligheid is ook een element van sociale rechtvaardigheid. De MIVB-medewerker die werd gedood, was een normale werknemer die gewoon zijn werk deed. De kans dat een bedrijfsleider op zijn werk het slachtoffer wordt van agressie is aanzienlijk kleiner. Ook mensen die zich geen dure wagen of een ruime villa kunnen permitteren hebben recht om op een normale manier van de publieke ruimte gebruik te kunnen maken, zonder angst voor criminaliteit.

Het gevoel van collectieve veiligheid is nu danig aangetast, in Brussel en in de andere grote steden. Om dat gevoel weer op te bouwen, heb je publiek gezag nodig. Het is niet onze taak als burgers om agressieve druggebruikers onder controle te houden: daar hebben we politiediensten voor. Ook de MIVB moet maar eens af van het naïeve geloof dat heel af en toe controleren op zwartrijden volstaat om het fenomeen te bedwingen. Op langere termijn zal het van de burgers zelf afhangen, die anderen aanspreken op het gekende rijtje overlast. We moeten daarin realistisch zijn: Brussel wordt nooit meer de ruisende stad van weleer, waar de dames met sleepjurk en parasol paraderen. Maar Brussel kan wel leefbaar blijven: er zijn genoeg steden van een vergelijkbare omvang waar sociale controle wel mogelijk is. Waarom zou dat in Brussel niet lukken?


DS, 16-04-2012 (Marc Hooghe)


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:33.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.