|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Bochtige afritten moeten veel veiliger
Bochtige afritten moeten veel veiliger
Verkeersexperts vragen de overheid dringend om de afritten van autosnelwegen extra te beveiligen. De vaak bijzonder bochtige uitritten veroorzaken immers het gros van de dodelijke ongevallen op de autosnelwegen blijkt uit een studie van het BIVV. In ons land verliezen jaarlijks meer dan 100 mensen het leven bij ongevallen op autosnelwegen. Om een beter inzicht te krijgen in de oorzaken, plozen onderzoekers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) op vraag van staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) alle verkeersongevallen uit 2008 uit. Er vielen dat jaar op onze autosnelwegen maar liefst 144 doden. Te hoge snelheid Markante vaststelling in het nu gepubliceerde rapport is dat veel van die ongevallen op of zeer dichtbij een op- of afrit plaatsvinden. De onderzoekers vermoeden dat te hoge snelheid vaak de oorzaak is, 'al kan het ook te maken hebben met de slechte leesbaarheid van de aanwijzingsborden en de wegmarkeringen'. Of met andere woorden: autobestuurders zouden zich nog te vaak laten verrassen door de afrit die ze nemen, onder andere door de soms gebrekkige signalisatie ervan. 'Verbeteringen aan uitritten kunnen ongevallen voorkomen die gebeuren omdat de weggebruikers de uitrit te laat opmerken en daardoor met grote snelheid de bocht ingaan', aldus de verkeersexperts van het BIVV. Staatssecretaris Schouppe erkent het probleem. 'In vergelijking met onze buurlanden tellen onze autostrades veel meer op- en afritten, wat ons wegennet erg complex maakt.' Schouppe wijst wel op een aantal maatregelen die Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) ondertussen heeft genomen. 'Zo worden de op- en afritten in Vlaanderen verlengd, komen er meer dynamische verkeersborden, zodat automobilisten sneller geneigd zijn om voor te sorteren. En aan afritten van autosnelwegen zullen de verkeerslichten binnenkort ook langer groen licht geven, zodat er zich op de afritten geen gevaarlijke files vormen.' Meer snelheidscontroles in de buurt van afritten, worden op dit moment niet overwogen. 'Het is gewoon niet verantwoord om op zo'n plek een flitstoestel te plaatsen', klonk het gisteren bij de federale wegpolitie. 'Onze apparatuur is niet altijd geschikt om in een bocht correcte snelheidsmetingen te doen. Bovendien gaan heel veel chauffeurs als in een reflex hard op de rem staan als ze onze flitsapparatuur opmerken. Dat leidt op een rechte weg al vaak tot halsbrekende capriolen, laat staan vlak voor een scherpe bocht.' Staart van file De tweede belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen op onze autosnelwegen blijft het inrijden op de staart van een file. 'Zelfs wanneer de file op voldoende afstand en met alle mogelijke middelen wordt aangekondigd, gebeuren dit soort ongevallen', stellen de onderzoekers. Ze wijzen de overheid daarbij op een project in het buitenland waarbij chauffeurs via hun radio of gps-toestel nog eens een extra geluidswaarschuwing krijgen wanneer ze een file naderen. Alle campagnes ten spijt blijkt bovendien nog maar eens dat een groot percentage van de slachtoffers geen gordel droeg, 'waardoor ze uit de wagen werden geslingerd of onder het voertuig terecht kwamen.' Ze pleiten daarom voor meer controles op gordeldracht op de autosnelwegen. Blog DS, 25-09-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |