Bochtige afritten moeten veel veiliger
Bochtige afritten moeten veel veiliger
Verkeersexperts vragen de overheid dringend om de afritten van autosnelwegen extra te beveiligen. De vaak bijzonder bochtige uitritten veroorzaken immers het gros van de dodelijke ongevallen op de autosnelwegen blijkt uit een studie van het BIVV. In ons land verliezen jaarlijks meer dan 100 mensen het leven bij ongevallen op autosnelwegen. Om een beter inzicht te krijgen in de oorzaken, plozen onderzoekers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) op vraag van staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) alle verkeersongevallen uit 2008 uit. Er vielen dat jaar op onze autosnelwegen maar liefst 144 doden. Te hoge snelheid Markante vaststelling in het nu gepubliceerde rapport is dat veel van die ongevallen op of zeer dichtbij een op- of afrit plaatsvinden. De onderzoekers vermoeden dat te hoge snelheid vaak de oorzaak is, 'al kan het ook te maken hebben met de slechte leesbaarheid van de aanwijzingsborden en de wegmarkeringen'. Of met andere woorden: autobestuurders zouden zich nog te vaak laten verrassen door de afrit die ze nemen, onder andere door de soms gebrekkige signalisatie ervan. 'Verbeteringen aan uitritten kunnen ongevallen voorkomen die gebeuren omdat de weggebruikers de uitrit te laat opmerken en daardoor met grote snelheid de bocht ingaan', aldus de verkeersexperts van het BIVV. Staatssecretaris Schouppe erkent het probleem. 'In vergelijking met onze buurlanden tellen onze autostrades veel meer op- en afritten, wat ons wegennet erg complex maakt.' Schouppe wijst wel op een aantal maatregelen die Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) ondertussen heeft genomen. 'Zo worden de op- en afritten in Vlaanderen verlengd, komen er meer dynamische verkeersborden, zodat automobilisten sneller geneigd zijn om voor te sorteren. En aan afritten van autosnelwegen zullen de verkeerslichten binnenkort ook langer groen licht geven, zodat er zich op de afritten geen gevaarlijke files vormen.' Meer snelheidscontroles in de buurt van afritten, worden op dit moment niet overwogen. 'Het is gewoon niet verantwoord om op zo'n plek een flitstoestel te plaatsen', klonk het gisteren bij de federale wegpolitie. 'Onze apparatuur is niet altijd geschikt om in een bocht correcte snelheidsmetingen te doen. Bovendien gaan heel veel chauffeurs als in een reflex hard op de rem staan als ze onze flitsapparatuur opmerken. Dat leidt op een rechte weg al vaak tot halsbrekende capriolen, laat staan vlak voor een scherpe bocht.' Staart van file De tweede belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen op onze autosnelwegen blijft het inrijden op de staart van een file. 'Zelfs wanneer de file op voldoende afstand en met alle mogelijke middelen wordt aangekondigd, gebeuren dit soort ongevallen', stellen de onderzoekers. Ze wijzen de overheid daarbij op een project in het buitenland waarbij chauffeurs via hun radio of gps-toestel nog eens een extra geluidswaarschuwing krijgen wanneer ze een file naderen. Alle campagnes ten spijt blijkt bovendien nog maar eens dat een groot percentage van de slachtoffers geen gordel droeg, 'waardoor ze uit de wagen werden geslingerd of onder het voertuig terecht kwamen.' Ze pleiten daarom voor meer controles op gordeldracht op de autosnelwegen. Blog DS, 25-09-2011 |
Het is inderdaad een feit dat de Belgische wegen gevaarlijk zijn. Afritten zijn bijna niet gesignaleerd en dat zorgt ervoor dat mensen plots afremmen en dan hebben de mensen die achter hun rijden dit te laat gezien en zo gebeuren er inderdaad ongelukken! Hopelijk wordt hier snel iets aan gedaan zodat het toch net iets veiliger wordt om te rijden op onze autosnelwegen.
|
Het zal allemaal wel waar zijn wat verkeersexperts beweren, maar waar ik mij steeds aan erger is het feit dat veel automobilisten noch rekening houden met snelheidslimieten, noch rekening houden met weersomstandigheden. Wanneer je dat combineert met te dicht op elkaar rijden, dan moet het niemand verwonderen dat er zoveel ongevallen gebeuren op snelwegen.
Mijn ervaring is dat hoffelijkheid in het verkeer hier bij ons in België niet bepaald primeert. Wanneer je in Duitsland bijvoorbeeld de autosnelweg wil oprijden, dan zullen in 99% van de gevallen de Duitse bestuurders het linker rijvak gebruiken, zodat je je leven niet moet wagen omdat bepaalde mensen niet willen wijken (zoals hier maar al te vaak het geval is). Wanneer je uit de bocht vliegt op een afrit, dan is dat waarschijnlijk omdat je je snelheid niet hebt aangepast. Je moet geen zware studies gedaan hebben om dat te weten en eigenlijk moet je daar geen verkeersbord voor gezien hebben. Het is de logica zelf. Waarom houden de meeste mensen zich maar aan de regels als de pakkans groot is? Omdat ze dan geraakt worden in hun geldbeugel. Volgens mij dringt een mentaliteitsverandering zich meer dan ooit op. Het moet je maar overkomen dat, uit puur egoïsme, iemand slachtoffer wordt van jouw rijstijl. Plankgas geven heeft niets te maken met het zogezegde "sportief rijden" (wie heeft ooit deze term uitgevonden?), noch met "goed kunnen rijden". Een gaspedaal dieper indrukken kan het kleinste kind. Verantwoord rijden? Blijkbaar niet zo simpel. |
Bochtige afritten moeten veel veiliger
Ik ben het volledig eens met wat wordt aangehaald in het artikel. Sommige afritten in ons land zijn inderdaad levensgevaarlijk. Eerst en vooral is de weg op sommige plekken is zeer slechte staat, net zoals de afscheidingen (vangrails) die ook dringend aan vernieuwing toe zijn. Wegmarkeringen zijn door het vele verkeer en de slijtage van de weg ook nog nauwelijks zichtbaar, om nog maar te zwijgen over het besparen op licht tijdens de avonden/nacht. Mensen rijden nu eenmaal veel sneller dan toegelaten op een autosnelweg, zonder besef dat ze andere mensen in gevaar brengen daardoor. In plaats van vroeger te vertrekken zodat je wat meer tijd hebt om je bestemming te bereiken, gaan ze veel later vertrekken en veel sneller rijden. Vooral afritten vormen daar een groot gevaar. Sommige chauffeurs schatten hun bocht verkeerd in of hebben door de snelheid hun auto niet onder controle waardoor ongelukken gebeuren. Of, wat ook vaak voorkomt, aan het einde van de afrit staan een aantal auto's stil maar deze zijn niet gezien door te hoge snelheid. Dit laatste zorgt ervoor dat de chauffeur niet tijdig kan ingrijpen, waardoor opnieuw ongevallen gebeuren. Het zijn dus niet enkel autosnelwegen en afritten die ze moeten beveiligen (of herstellen), maar het zijn ook de chauffeurs die hun rijgedrag een beetje moeten aanpassen en afstemmen op het verkeer!
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:37. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.