|
|||
|
|||
Pesten: ook bij leraren?
18 procent van de leraren wordt gepest op school. In het onderwijs wordt bovendien 13 procent van de werknemers geconfronteerd met lichamelijk geweld. 2 procent krijgt te maken met ongewenst seksueel gedrag. Dat blijkt uit een studie van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV).
De cijfers voor lichamelijk geweld en ongewenst seksueel gedrag stijgen tussen 2004 en 2010. Het pestgedrag blijft ongeveer stabiel. Weinig leraren melden pestgedrag. Dat blijkt uit cijfers van het meldpunt Limits, aanspreekpunt voor ongewenst gedrag op school. Zij kregen vorig schooljaar 95 meldingen van leraren. Tijdens het schooljaar 2008-2009 waren dat er nog 109. Limits roept op om ongewenst gedrag op school snel te melden zodat de situatie niet escaleert. Daarvoor kun je in de eerste plaats terecht bij de vertrouwenspersoon of preventieadviseur van je school. Bron:www.klasse.be/ga/lerarenpesten Pesten is en blijft een veel voorkomend probleem. Maar blijkbaar komt pestgedrag niet alleen voor bij leerlingen, ook leraren onderling kunnen ermee geconfronteerd worden. Dat verbaast me wel, vooral omdat het allemaal volwassen mensen zijn, dat zou toch moeten... 18 procent van de leraren wordt gepest op school en er zijn er weinig die dit pestgedrag durven melden. Dat verwondert me niet omdat het zeer pijnlijk is voor een volwassen persoon om te melden dat hij gepest wordt op het werk. Er wordt echter wel op een goede manier naar oplossingen gezocht, via het meldpunt Limits. Hier kunnen de leraren die worden gepest terecht met hun problemen. Naar mijn mening moet er echter nog strenger worden toegezien op pestgedrag op school zodat het niet te ernstig wordt. |