actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2011, 08:47
Jasper.Peeters Jasper.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 30
Versteylen niet vervolgd voor seksueel misbruik

Pater Luc Versteylen zal niet vervolgd worden voor seksueel misbruik van minderjarigen. Het parket van Antwerpen seponeert drie klachten, twee tegen hem en één tegen zijn partner, omdat de feiten verjaard zijn.

De klachten gingen over de aanranding van de eerbaarheid en verkrachting in de brouwerij van Viersel, waar pater Versteylen bezinningen organiseerde voor jongeren.

Het zal dus niet tot een rechtszaak komen. Volgens het parket is de 83-jarige Versteylen ook geen pedofiel. "Wij hebben de indruk dat pater Versteylen niet thuishoort in het klassieke rijtje van pedopriesters die zich in achterkamertjes stiekem vergrijpen aan jonge kinderen", zegt parketwoordvoerder Paul Van Tigchelt. "Het gaat om feiten die gepleegd zijn in de brouwerij van Viersel, waar mensen vrijwillig kwamen en waar feiten gepleegd werden in het kader van de seksuele ontwikkeling van minder- en ook meerderjarigen."

Toen in januari bekend raakte dat er een klacht was tegen Versteylen, reageerde de pater zelf in een brief "dat hij sommigen misschien ontgoocheld of gekwetst heeft, maar dat hij dat nooit zo bedoeld heeft". Hij schreef ook dat "het zoeken naar een nieuwe lichaamsbeleving in de zeventiger jaren zeker wel grensverleggend, maar nooit grensoverschrijdend was".

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...0405_Versteylen

Eigen mening: Aan de discussie over het al dan niet pedofiele karakter van Versteylen, ga ik niet meedoen. Aangezien ik de details niet ken, durf ik ook geen oordeel te vellen. Maar het feit dat klachten over seksuele aanranding kunnen verjaren, vind ik wel voor discussie vatbaar. Kan een zaak die een mens zo diep kan kraken wel verjaren. Het leed houdt nooit op voor de slachtoffers. En de daders kunnen na verloop van tijd wel verder. Dit lijkt mij toch een beetje scheef getrokken. Er zijn wel nu stemmen in het parlement die de verjaringstermijn willen optrekken, maar helemaal opheffen is nog een stap te ver. Misschien komt het er ooit nog van.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.