actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2011, 12:06
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Zware terreinwagens komen onder vuur

Zware terreinwagens komen onder vuur

BRUSSEL - Zware SUV's en pick-ups zijn vaker bij ongelukken betrokken dan personenwagens en berokkenen ook veel meer schade. Bovendien glippen ze door de mazen van de Europese wetgeving inzake voetgangersveiligheid.


Het dramatische ongeluk van zaterdagavond, waarbij een meisje van vijf in Drongen werd aangereden door een Toyota Tundra en op slag dood was, doet het debat over de zin van pick-ups en zware terreinwagens op de openbare weg weer oplaaien. ‘Die voertuigen zijn niet ontworpen voor intensief gebruik op de openbare weg', zegt Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), ‘en dat houdt risico's in.'

Dat wordt bevestigd door de ongevallenstatistieken. In 2006 al wees een studie van het Steunpunt Verkeersveiligheid uit dat een automobilist die wordt aangereden door een terreinwagen of een pick-uptruck, meer kans loopt op zware letsels dan een automobilist die wordt aangereden door een andere personenwagen. Uit cijfers voor 2008 van de Beroepsvereniging der Verzekeringsondernemingen (BVVO) blijkt niet alleen dat pick-ups en 4X4's meer schade veroorzaken dan gewone personenwagens en volumewagens, maar dat ze bovendien ook verhoudingsgewijs vaker betrokken zijn bij ongelukken. ‘De schadefrequentie voor personenwagens bedroeg dat jaar zeven procent', zegt woordvoerder François de Clippele, ‘voor terreinwagens bedroeg die 7,5 procent. Dat lijkt weinig, maar in absolute cijfers is dat een wezenlijk verschil.'

De oorzaak ligt volgens De Clippele bij het valse veiligheidsgevoel dat de bestuurder in een zware terreinwagen krijgt. ‘De omvang, de hoogte en het gewicht van die voertuigen zetten aan tot risico's die je in een personenwagen niet snel neemt.'

‘Dat veiligheidsgevoel is vooral in pick-ups overigens wel heel erg vals', zegt Tony Verhelle, de hoofdredacteur van Autogids. ‘Uit de crashtests van Euroncap blijkt dat ze door hun achterhaalde ontwerp – het zijn gewoon tanks – niet alleen onveilig zijn voor andere weggebruikers, maar ook voor de inzittenden.'

‘Om nog te zwijgen van onze testresultaten inzake voetgangersveiligheid', zegt Michiel Van Ratingen, de secretaris-generaal van Euroncap. ‘Door de hoge motorkap van dit type voertuigen scoren ze het allerslechtst op dat vlak. Een moderne personenwagen ‘schept' een voetganger bij een aanrijding, waardoor die op de motorkap terechtkomt. Bij een terreinwagen is de impact doorgaans frontaal en de klap dus veel heviger.'

‘Er bestaat sinds 2009 een Europese wetgeving die fabrikanten verplicht voetgangersveiligheidstests uit te voeren op de voorkant van de auto', zegt Van Ratingen. ‘Maar die tests gelden voor toerismewagens en commerciële voertuigen, 4X4's glippen daardoor vaak door de mazen van het net.'

Bron: Gevonden op 8 februari op het internet: http://www.destandaard.be/artikel/d...ikelid=QS362FNA

Eigen menig: Hopelijk gaat men nu eindelijk een siets doen aan die zware terreinwagens. Ten eerste verbruiken ze veel meer dan een gewone personenwagen. Alle autoconstructeurs zijn bezig met het zo ecologisch mogelijk maken van een wagen, denk maar aan elektrische en hybride wagens, terwijl de grote vervuilers nog steeds rondrijden. Bovendien is zo'n zware terreinwagen ook nergens goed voor als je in een dorp of stad rijdt. Jeeps zijn gemaakt voor landbouwers, boswachters... niet voor de gewone man die over de autostrade en in dorpskernen rijdt. Ten tweede belemmeren ze het zicht van de mensen die achter hen rijden, wat ook tot zeer onveilige situaties kan leiden. Ten derde zijn ze vele hoger dan andere wagens, met als gevolg dat ze dus eventueel bij een ongeval niet tegen het chassis van een auto rijden, maar tegen het glas. Wat de kans op dodelijke ongevallen dan nog eens vergroot. Bovendien maakt door diezelfde reden een voetganger of fietser veel meer kans op een ernstig letsel bij een ongeval met een zware terreinwagen. Eigenlijk kan ik weinig positief zeggen over dergelijke auto's voor mijn part mogen ze ophoepelen.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.