|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Plan B is technisch mogelijk, maar erg ingewikkeld
België opsplitsen is technisch mogelijk, maar het wordt een erg ingewikkelde zaak en het is vooral een politieke keuze. Dat lijkt de conclusie te zijn van de Panaroma-uitzending 'Plan B', waarbij 11 professoren hun licht laten schijnen over de vraag of en hoe ons land kan worden gesplitst.
Presentator Ivan De Vadder © photo news Nu de communautaire onderhandelingen vijf maanden na de verkiezingen nog altijd niets hebben opgeleverd en de PS enkele weken geleden openlijk sprak over Plan B, wilde Panorama nagaan of een splitsing wel degelijk mogelijk is en hoe dat technisch kan worden gerealiseerd. Elf professoren maakten voor hun eigen vakgebied de denkoefening. De reportage bewijst dat het thema geen taboe meer is en dat een splitsing ook mogelijk is. Het zal dan echter wel een politieke keuze zijn die leidt tot zeer moeilijke en vooral zeer ingewikkelde onderhandelingen tussen Vlamingen, Brusselaars en Walen. De grootste obstakels zijn zoals verwacht Brussel en de sociale zekerheid. Uit de reportage blijkt ook dat vooral de Franstaligen het sociaal-economisch moeilijk zullen krijgen. Een splitsing van de sociale zekerheid zal hen voor problemen stellen en ook economisch heeft Wallonië minder overlevingskansen dan Vlaanderen. Beide partijen zullen het in een overgangsfase moeilijk krijgen. De Franstaligen en de traditionele Vlaamse partijen verwerpen het plan B. Tijdens een debat na de uitzending benadrukten CD&V, sp.a, Open Vld en Groen! dat een splitsing nog veel moeilijker is dan de huidige onderhandelingen en dus niet wenselijk. N-VA, Vlaams Belang en LDD stelden met genoegen vast dat de geesten geëvalueerd zijn. (belga/mvdb) bron: www.demorgen.be Eigen mening: Er is eerder al een artikel gepost in verband met deze situatie. In dat artikel ging het erover dat ze alle pro's en contra's op een rijtje gingen zetten. Dit hebben ze gisteren gedaan en daaruit blijkt dat het splitsen van België technisch mogelijk is. Nu vraag ik mij af of het allemaal wel zin heeft. In het artikel staat dat we het in begin allemaal moeilijk gaan hebben. Willen we deze grote stap nu echt zetten? Ik in ieder geval niet... De Vlaming moet centen afgeven aan Wallonië, maar is dat nu zo'n groot probleem? Ik moet er in ieder geval geen boterham minder voor eten. Ik hoop dat de politiek zijn energie gaat steken om de samenwerking te verbeteren tussen Vlaanderen en Wallonië, in plaats van deze samenwerking volledig stop te zetten. Ik blijf erbij: Ik zal altijd een Belg blijven en ik zou het ontzettend jammer en nutteloos vinden. |