|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Waterval van ASO, TSO en BSO verdwijnt
Waterval van ASO, TSO en BSO verdwijnt
BRUSSEL - Leerlingen gaan straks niet meer naar het ASO, het technische of het beroepsonderwijs. Ze kiezen voor belangstellingsgebieden als ‘talen' of ‘natuur en wetenschappen', die elk meerdere abstracte én concrete studierichtingen bieden. De verschuiving van de sociaal-selectieve watervalkeuze tussen ASO, TSO, BSO en KSO naar belangstellingsgebieden wordt het meest zichtbare aspect van de hervorming van het middelbaar onderwijs. Ze is ingezet onder minister Marleen Vanderpoorten (Open VLD), die de projecten Accent op Talent liet starten. Opvolger Frank Vandenbroucke (SP.A) verbreedde en verdiepte ze via de ‘proeftuinen'. De eerste visienota ‘Mensen doen schitteren' van minister Pascal Smet (SP.A) pikt zowel het gedachtegoed van Accent op Talent op als de klemtoon die Vandenbroucke legde: de sterkeren uitdagen, de zwakkeren optrekken. De kern van het verhaal is dat in de plaats van het watervalsysteem belangstellingsgebieden komen die verschillend kunnen benaderd worden: abstracter of concreter, arbeidsmarktgericht of gericht op doorstroming naar het hoger onderwijs. Dat moet ertoe leiden dat leerlingen niet meer een school kiezen op grond van hun sociale afkomst, maar op basis van hun belangstelling en talenten. De indeling in belangstellingsgebieden werd onder meer al succesvol uitgebouwd in de proeftuinen van de katholieke scholengroepen Beveren-Bazel en Maaseik en in het Leonardolyceum in Antwerpen. De nota neemt ‘competenties' en de daarop gestoelde kwalificatiestructuur VSK als kader. VSK staat voor Vlaamse kwalificatiestructuur, maar is eigenlijk de Europese kwalificatiestructuur die opleidingen indeelt in 8 niveaus, van 1 (basisgeletterdheid na het basisonderwijs) tot 8 (doctoraat). Net zoals in het hoger onderwijs, is Europa dus richtinggevend. Differentiatie wordt een sleutelwoord. Er komen doorstromings- en arbeidsmarktgerichte studies, maar ook binnen richtingen zal men systematisch moeten differentiëren. Om de zwakkere leerlingen op te trekken, en de sterkere uit te dagen. Via verdieping van de leerstof of verbreding ervan. De hervorming van het middelbaar onderwijs is het sluitstuk van een drieluik. De hervorming van het basisonderwijs werd voorbereid in de jaren tachtig (vernieuwd lager onderwijs, VLO) en negentig, en afgesloten met een decreet in 1997. De hervorming van het hoger onderwijs (2000-2010) werd op de agenda gezet door Europa met de Bologna-verklaring en de BaMa-structuur (Bachelor-Master). Die van het middelbaar onderwijs borrelde naar boven rond 2000 en zal in de periode 2010-2015 afgerond worden. Blog DS, 13-09-2010 (Guy Tegenbos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |