actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > (Stage-)lesmateriaal > Baso > Wiskunde
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2010, 05:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Kennis wiskunde dramatisch

Kennis wiskunde dramatisch


BRUSSEL - Leerlingen uit het tweede middelbaar halen de opgelegde eindtermen voor wiskunde veel te vaak niet. Vooral ‘bewerkingen' en ‘rekenen met veeltermen' zijn pijnpunten.



Aan het eind van het tweede jaar van het secundair onderwijs ronden de leerlingen hun eerste graad af. Om zeker te zijn dat ze op dat moment een bepaald niveau voor wiskunde bereikt hebben, legt de Vlaamse overheid zogenaamde eindtermen vast. Die minimumdoelstellingen worden voor verschillende onderdelen van het vak wiskunde door veel leerlingen niet bereikt. Dat blijkt uit een peiling van de KU Leuven en de Vlaamse overheid die De Standaard kon inkijken. De onderzoekers noemen sommige resultaten ‘dramatisch'.

In twee van de tien geteste domeinen scoorden de leerlingen ronduit slecht. Het eerste domein is ‘bewerkingen', een onderdeel van de getallenleer. Slechts 28 procent van de leerlingen die deelnamen aan de peiling, haalt er de eindtermen voor. ‘Getallen optellen en aftrekken lukt bij de meesten', stelt de studie. ‘maar weinig jongeren kunnen correct vermenigvuldigen en delen met gehele of rationele getallen. (...) Bijna de helft heeft moeite met het vermenigvuldigen van machten.'

Ook bij algebra stoten heel wat leerlingen op moeilijkheden. 72 procent heeft aan het eind van het tweede middelbaar het ‘rekenen met veeltermen' niet onder de knie. ‘De formules voor merkwaardige producten zijn onvoldoende gekend', zegt de studie. ‘Minder dan de helft van de leerlingen kan omgaan met de formule a²-b². Twee derde worstelt met het toepassen van merkwaardige producten van het type (a+b)².'

Leerlingen komen ook vaak in moeilijkheden als ze de omtrek of de oppervlakte van een meetkundige figuur moeten bepalen. ‘Slechts drie op de vijf leerlingen kunnen de oppervlakte van een cirkel berekenen als de straal gegeven is. Uit de foutenanalyse blijkt dat een vijfde van de leerlingen de vereiste formule niet kent en dat anderen omtrek met oppervlakte verwarren', besluiten de onderzoekers.

Het allerslechtst scoren de leerlingen die voor een technische onderwijsoptie gekozen hebben. Leerlingen die, bijvoorbeeld, handel of industriële wetenschappen studeren. ‘De leerlingen uit de technische opties hebben problemen met bijna alle onderdelen behalve ruimtemeetkunde', stellen de onderzoekers. ‘Ligt de lat van bepaalde wiskunde-eindtermen van de A-stroom voor sommige optiegroepen te hoog?' Slechts 7 procent van deze leerlingen haalt de eindtermen voor ‘bewerking' en ‘rekenen met veeltermen'.

De leerlingen die klassieke talen studeren, scoorden het best op de toetsen. Maar ook zij worstelen met de drie bovengenoemde domeinen.

In totaal namen 3.257 leerlingen uit 91 scholen deel aan deze peiling. Er werden geen tests afgenomen bij leerlingen uit de zogenaamde B-stroom, dat zijn leerlingen die zich al vanaf het eerste middelbaar voorbereiden op een beroepsopleiding.


DS, 17-03-2010 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Uit
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.