actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th October 2009, 18:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Unhappy Zelfdoding uit liefdesverdriet

Zelfdoding uit liefdesverdriet

BRUSSEL - Bo Lagrou (14) heeft vorige week zelfmoord gepleegd. Ze werd verteerd door liefdesverdriet. 'Ik wist niet dat Bo zo diep in de put zat. Haar vriendinnen wél en zij hadden me moeten waarschuwen', zegt haar moeder Brenda (44).

Brenda Lagrou wist aanvankelijk niet van de relatie van haar dochter af. 'Op een avond in juni dit jaar vroeg Bo of ze eens mocht praten met Tim. Zijn vader had zelfmoord gepleegd. Wellicht was ze toen al verliefd op hem. In augustus is ze samen met die Tim en een ander gezin op vakantie gegaan. Toen Bo thuiskwam, zei ze: het is uit tussen Tim en mij. Toen pas hoorde ik voor de eerste keer dat ze een liefje had gehad.'

'Bo sprak niet veel. Toch niet tegen mij. Tegen haar tante vertelde ze meer. Zij wist bijvoorbeeld dat Bo een tijdje bang is geweest dat ze zwanger was, want ze was twee dagen over tijd.'

'Eén keer hebben Bo en ik hier zitten praten over haar liefdesverdriet. Ik zei toen dat ze nog maar veertien was en dat er nog honderd jongens zouden komen. Een week daarna meldde de eerste zich al. Bo vertelde het me meteen: Koen heeft gevraagd of ik het wil aanmaken, maar ik kan het niet want ik ben nog te verliefd op Tim. Dat was één week voor haar zelfdoding.'

Wat is er de dag van haar zelfdoding precies gebeurd?

Brenda Lagrou: 'Ik wil een dag voordien beginnen. Zondag gingen Bo en ik met mijn broer eten in een restaurant. Bo zei nog: mama, kan je je dat wel permitteren, want ze wist dat ik het met mijn uitkering voor mijn spierziekte niet zo breed kan laten hangen. Op de terugweg van het restaurant deed Bo constant zot: tegen mij aanrijden en aanduwen... Ze was uitgelaten blij.'

'De volgende dag bracht Bo een vriendinnetje mee van school. Dat vriendinnetje was verliefd op een jongen die voorbij ons huis zou komen. En inderdaad: hij passeerde, stopte, begon te praten met Bo's vriendin en is samen met haar weggefietst. Bo kwam binnen en keek samen met mij naar David op VTM.'

'Daarna is Bo even naar boven gegaan terwijl ik het eten klaarmaakte. Ik had de voorbije weken wel gezien dat Bo steeds minder at. Nu weet ik waarom. Op haar kamer vond ik een dagboek. Op het eerste blad stond: twee kilo per week vermageren. Dan volgden lijstjes van wat ze de voorbije dag had gegeten. Ze had zich voorgenomen nog maximaal 1.000 calorieën per dag te eten.'

'Die maandagavond hebben we een pizza gegeten. Enfin, ik heb pizza gegeten en Bo heeft twee spiegeleitjes gebakken en half opgegeten. We zaten samen gezellig in de zetel naar Thuis te kijken. Halfweg de uitzending zei Bo plots dat ze naar haar kamer ging.'

'Ik keek nog tv tot 1uur 'snachts en bleef uitzonderlijk beneden op de bank slapen. Ik hoorde Bo niet meer en dacht dat alles in orde was. Het was niet haar gewoonte om slaapwel te komen zeggen.'

'De volgende ochtend riep ik om 6.30uur naar boven: Bo, opstaan. Ik hoorde muziek in haar kamer. Weer die cd van Tokyo Hotel. Toen Bo een halfuur later nog niet beneden was, ging ik naar haar kamer.'

'Bo zat schuin op haar bureau. Ik dacht dat ze iets zocht in de kast. Ik was kwaad en stapte op haar af: Bo, ga je nu eindelijk die muziek stiller zetten. Ik tikte haar aan en toen... Haar hoofd draaide naar mij, ik zag haar blauwe lippen, haar grote ogen. Ik pakte haar vast, struikelde en viel met Bo in mijn armen. Toen zag ik die sjaal om haar hals.'

Wat is er op die kamer gebeurd, denkt u?

'De politie heeft Bo's gsm grondig onderzocht. Blijkt dat ze die avond voor meer dan 15euro sms'jes heeft verstuurd. Veel naar haar ex-vriendje en nog meer naar haar vriendinnen. Bo liet iedereen duidelijk verstaan dat ze zelfmoord zou plegen, omdat ze niet over haar liefdesverdriet heen geraakte. Alle vriendinnen antwoorden: doe het niet, hij is het niet waard. Of: Bo denkna, je hebt nog een heel leven voor jou.'

'Een van Bo's laatste berichten was voor haar ex-liefje: een smeekbede om het weer aan te maken. Zijn antwoord was kil en duidelijk: versta het dan toch: gedaan is gedaan.'

Bo schreef wel nog één afscheidsbriefje.

'We hebben dat pas de volgende dag onder haar bureau gevonden. Het was aan mij gericht. Bo bedankte me omdat ik veertien jaar lang haar moeder ben geweest en excuseerde zich omdat ze mij zoveel pijn had gedaan.'

Hebt u al contact gehad met haar ex-vriendje?

'Nee. En ik wil hem ook niet zien. Hij heeft schuld aan de zelfdoding van mijn dochter. Niet omdat hij het uitmaakte met haar. Wel omdat hij me niet op de hoogte bracht van Bo's zelfmoordplannen. Hij niet en ook Bo's vriendinnen niet. Ze hadden het me moeten vertellen.'

DS, 17-10-2009 (Paul Demeyer)

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.