actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2017, 07:53
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Zes op de tien verkeersdoden droegen geen gordel tijdens ongeval op de snelweg

Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv's van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.

In België wordt meer dan een derde van de afgelegde voertuigkilometers op de autosnelweg afgelegd. Het risico op een ongeval is er kleiner dan op andere delen van het wegennet, maar de ernst van de ongevallen is er groter. Op de snelwegen vallen er per duizend letselongevallen 31 doden, ruim vier keer meer dan in een bebouwde kom. Vias Institute bestudeerde de pv's van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren 529 mensen betrokken.

Geen gordel en alcoholgebruik

Uit de studie blijkt dat ongeveer een derde van de bestuurders en passagiers de gordel niet droeg. Bij de passagiers achteraan loopt dat op tot ruim de helft. Zestig procent van de dodelijke slachtoffers had de gordel niet om. Snelheid speelde een rol in tenminste 38 procent van de dodelijke ongevallen. Eén op de vijf stond stil op het moment van het ongeval. In meer dan tien procent van de ongevallen was er alcohol in het spel, maar in 40 procent van de gevallen werd de bestuurder niet op alcohol getest.

Op- en afritten

Eén dodelijk ongeval op de tien gebeurde op een op- of afrit en één dodelijk ongeval op de vijf gebeurde in de buurt van een op- of afrit. Eén ongeval op twintig gebeurde op een verkeerswisselaar. Bij dertien procent van de ongevallen waren er werken aan de gang op het moment dat het ongeval zich voordeed. Dat cijfer stijgt de laatste jaren en ligt nu al driemaal hoger dan in 2009.

Vias Institute (het vroegere Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV) zegt dat sensibiliseringsacties en controles "onontbeerlijk" blijven om tot een gedragswijziging te komen. Controles moeten er vooral bij risicozones komen, zoals werven of in de buurt van op- en afritten. Het gebruik van dynamische verkeersborden moet veralgemeend worden.

Bron: De Morgen, 23/10/2017
https://www.demorgen.be/binnenland/...elweg-b72e8719/

Eigen mening: Ik vind het zeer confronterend om te lezen dat zes op de tien verkeersdoden tijdens hun ongeval geen gordel dragen. Dat snelheid een fatale rol speelt bij 4 op de 10 gevallen, is ook zeer schrijnend. Al van in onze kindertijd wordt aangeleerd dat de gordel zeer belangrijk is en dat je deze absoluut elke autorit moet aandoen, ook al is het maar voor een half minuutje. Wanneer we oefenen voor ons rijexamen, worden we ons pas bewust van de gevaren op de weg. Ik begrijp dus echt niet waarom er nog steeds mensen zijn die te snel rijden. De politie probeert nu al zo goed mogelijk de mensen te controleren op snelheid en op het dragen van een gordel (en nog veel meer), maar dit is misschien een teken dat ze dit toch nog meer zouden moeten doen in de toekomst.

Laatst aangepast door Silke.H*oyberghs : 23rd October 2017 om 08:02.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.