Zes op de tien verkeersdoden droegen geen gordel tijdens ongeval op de snelweg
Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv's van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.
In België wordt meer dan een derde van de afgelegde voertuigkilometers op de autosnelweg afgelegd. Het risico op een ongeval is er kleiner dan op andere delen van het wegennet, maar de ernst van de ongevallen is er groter. Op de snelwegen vallen er per duizend letselongevallen 31 doden, ruim vier keer meer dan in een bebouwde kom. Vias Institute bestudeerde de pv's van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren 529 mensen betrokken. Geen gordel en alcoholgebruik Uit de studie blijkt dat ongeveer een derde van de bestuurders en passagiers de gordel niet droeg. Bij de passagiers achteraan loopt dat op tot ruim de helft. Zestig procent van de dodelijke slachtoffers had de gordel niet om. Snelheid speelde een rol in tenminste 38 procent van de dodelijke ongevallen. Eén op de vijf stond stil op het moment van het ongeval. In meer dan tien procent van de ongevallen was er alcohol in het spel, maar in 40 procent van de gevallen werd de bestuurder niet op alcohol getest. Op- en afritten Eén dodelijk ongeval op de tien gebeurde op een op- of afrit en één dodelijk ongeval op de vijf gebeurde in de buurt van een op- of afrit. Eén ongeval op twintig gebeurde op een verkeerswisselaar. Bij dertien procent van de ongevallen waren er werken aan de gang op het moment dat het ongeval zich voordeed. Dat cijfer stijgt de laatste jaren en ligt nu al driemaal hoger dan in 2009. Vias Institute (het vroegere Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV) zegt dat sensibiliseringsacties en controles "onontbeerlijk" blijven om tot een gedragswijziging te komen. Controles moeten er vooral bij risicozones komen, zoals werven of in de buurt van op- en afritten. Het gebruik van dynamische verkeersborden moet veralgemeend worden. Bron: De Morgen, 23/10/2017 https://www.demorgen.be/binnenland/...elweg-b72e8719/ Eigen mening: Ik vind het zeer confronterend om te lezen dat zes op de tien verkeersdoden tijdens hun ongeval geen gordel dragen. Dat snelheid een fatale rol speelt bij 4 op de 10 gevallen, is ook zeer schrijnend. Al van in onze kindertijd wordt aangeleerd dat de gordel zeer belangrijk is en dat je deze absoluut elke autorit moet aandoen, ook al is het maar voor een half minuutje. Wanneer we oefenen voor ons rijexamen, worden we ons pas bewust van de gevaren op de weg. Ik begrijp dus echt niet waarom er nog steeds mensen zijn die te snel rijden. De politie probeert nu al zo goed mogelijk de mensen te controleren op snelheid en op het dragen van een gordel (en nog veel meer), maar dit is misschien een teken dat ze dit toch nog meer zouden moeten doen in de toekomst. |
Ik wist niet dat ons rijgedrag zo overantwoord is. Als je de cijfers in dit artikel bekijkt waarbij sommige bestuurders onder invloed rijden, anderen te snel rijden of gewoonweg zonder autogordel in de wagen stappen, vind ik dit verontwaardigend. Misschien moet er inderdaad meer ingezet worden op controles, maar ik denk vooral dat er met campagnes gewerkt moet worden die ervoor zorgen dat we onze autogordel willen dragen, dat we minder snel willen rijden en dat we niet onder invloed in onze wagen moeten stappen. We moeten dit doen omdat we de gevaren voor onszelf en voor anderen zien, niet omdat er een eventuele geldboete aan vast hangt. De controles gebeuren bovendien erg sporadisch en de kans dat je geflitst wordt, moet blazen of gecontroleerd wordt op het al dan niet dragen van een autogordel is veel kleiner dan de kans dat je niet gecontroleerd wordt. Er gaat pas echt een mentaliteitsverandering optreden wanneer we dit zelf willen. Ik las laatst over een campagne waarbij mensen die te snel reden aan de kant gezet werden en een confronterend gesprek aangingen met ouders die hun kind waren verloren bij een verkeersongeval. Dit verkeersongeval werd veroorzaakt door bestuurders die te snel reden, dit maakt een beklijvende indruk en ik denk dat dit de campagnes zijn waar we in de toekomst op moeten inzetten.
|
Ongelooflijk hoeveel mensen blijkbaar toch hun gordel niet constant dragen. De gevolgen van het niet dragen van de gordel bij een ongeluk is ongetwijfeld bekend bij iedereen. Hoewel het risico op de snelweg kleiner is, is de impact wel groter als je dan toch een ongeluk hebt. Ik denk dat gordels tegenwoordig comfortabel genoeg gemaakt worden. Zitten ze toch niet fijn naar jouw mening zijn er genoeg accessoires die je kan kopen om het aangenamer te maken, zoals bijvoorbeeld een zacht kussentje om rond je gordel te doen zodat deze niet in je nek snijdt. In de meeste nieuwe auto’s kan je standaard een gordel beveiliging vinden. In mijn auto bijvoorbeeld gaat er een signaal af als ik sneller dan 20 km per uur rijdt en ik (of mijn passagiers) hun gordel niet aan hebben. Blijf ik rijden zonder gordel dan valt mijn motor na een tijdje gewoon uit. Uiteraard kan je deze functie uitschakelen maar ik denk dat het positief is dat dit in de meeste auto’s zit. Zeker voor mensen die het gewoon echt vergeten, in plaats van weigeren het aan te doen.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:00. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.