![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst
Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst
De investeringen van de provincie Antwerpen in de aanleg van fietsostrades - vlotte, veilige en comfortabele fietsverbindingen tussen steden - leveren op twintig jaar tijd tot 637 miljoen euro aan gezondheidswinsten op. Dat blijkt volgens de provincie uit een onderzoek van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). VITO werkte ook een model uit waarmee Vlaamse lokale overheden de gezondheidsvoordelen van hun investeringen in fietsinfrastructuur kunnen berekenen. Elke euro die de provincie Antwerpen investeert in fietsostrades, zou volgens de studie 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen betekenen. “We kunnen aan alle beleidsmakers aanbevelen om vooral verder te investeren in de aanleg van fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder”, zegt VITO-onderzoeker Luc Int Panis. “Onze berekeningen leren ons dat de investeringen zich minstens verdubbelen in gezondheidswinst, zelfs bij een beperkt aantal gebruikers.” Gedeputeerde voor Mobiliteit van de provincie Antwerpen Luk Lemmens (N-VA) reageert tevreden op de resultaten omdat “nu blijkt dat we met de aanleg van fietsostrades niet alleen de verkeersknoop helpen ontwarren”. Extra fietsostrades Hij bevestigt ook dat de provincie blijft investeren in extra fietsostrades. “De komende jaren leggen we de fietsostrades Antwerpen-Lier, Herentals-Balen en Mechelen-Brussel aan en ook de ontbrekende schakels op de fietsostrade Antwerpen-Essen”, somt hij op. “Gemeenten die delen van andere fietsostrades aanleggen, krijgen hiervoor bovendien 100 procent subsidie.” Aan alle al gerealiseerde en nog concreet geplande fietsostrades van de provincie Antwerpen samen hangt naar schatting een prijskaartje van 45,5 miljoen euro. De precieze gezondheidswinst hangt af van onder meer het aantal gebruikers en de afstanden die ze afleggen, maar bedraagt dus minimaal 91 en maximaal 637 miljoen euro. Bron: 16/03/2016 - De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20160316_02185934 Mening: Ik vind het een zeer positief gegeven dat er aparte banen voor fietsers worden aangelegd in en tussen de steden. Dit zorgt ervoor dat het een stuk veiliger is om als fietser op pad te gaan. Daarnaast kan dit ook een motivatie zijn voor vele fietsers. Dankzij de aparte fietsbanen komen misschien meerdere fietsers op de baan, wat dan ook positief is voor het milieu maar ook voor de gezondheid van de fietser zelf. Ik vind dit een zeer goed initiatief! Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 16th March 2016 om 16:11. |