actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=60729)

maurane.v*ndoninck 16th March 2016 16:02

Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst
 
Fietsostrades verdienen zich minstens dubbel terug in gezondheidswinst

De investeringen van de provincie Antwerpen in de aanleg van fietsostrades - vlotte, veilige en comfortabele fietsverbindingen tussen steden - leveren op twintig jaar tijd tot 637 miljoen euro aan gezondheidswinsten op. Dat blijkt volgens de provincie uit een onderzoek van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).

VITO werkte ook een model uit waarmee Vlaamse lokale overheden de gezondheidsvoordelen van hun investeringen in fietsinfrastructuur kunnen berekenen. Elke euro die de provincie Antwerpen investeert in fietsostrades, zou volgens de studie 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen betekenen.

“We kunnen aan alle beleidsmakers aanbevelen om vooral verder te investeren in de aanleg van fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder”, zegt VITO-onderzoeker Luc Int Panis. “Onze berekeningen leren ons dat de investeringen zich minstens verdubbelen in gezondheidswinst, zelfs bij een beperkt aantal gebruikers.”

Gedeputeerde voor Mobiliteit van de provincie Antwerpen Luk Lemmens (N-VA) reageert tevreden op de resultaten omdat “nu blijkt dat we met de aanleg van fietsostrades niet alleen de verkeersknoop helpen ontwarren”.

Extra fietsostrades
Hij bevestigt ook dat de provincie blijft investeren in extra fietsostrades. “De komende jaren leggen we de fietsostrades Antwerpen-Lier, Herentals-Balen en Mechelen-Brussel aan en ook de ontbrekende schakels op de fietsostrade Antwerpen-Essen”, somt hij op. “Gemeenten die delen van andere fietsostrades aanleggen, krijgen hiervoor bovendien 100 procent subsidie.”

Aan alle al gerealiseerde en nog concreet geplande fietsostrades van de provincie Antwerpen samen hangt naar schatting een prijskaartje van 45,5 miljoen euro. De precieze gezondheidswinst hangt af van onder meer het aantal gebruikers en de afstanden die ze afleggen, maar bedraagt dus minimaal 91 en maximaal 637 miljoen euro.

Bron: 16/03/2016 - De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160316_02185934

Mening:
Ik vind het een zeer positief gegeven dat er aparte banen voor fietsers worden aangelegd in en tussen de steden. Dit zorgt ervoor dat het een stuk veiliger is om als fietser op pad te gaan. Daarnaast kan dit ook een motivatie zijn voor vele fietsers. Dankzij de aparte fietsbanen komen misschien meerdere fietsers op de baan, wat dan ook positief is voor het milieu maar ook voor de gezondheid van de fietser zelf.
Ik vind dit een zeer goed initiatief!

Annelies H*nssens 16th March 2016 18:51

Ik ben net als Maurane voorstander van de fietsostades. Het zal mensen aanzetten of overtuigen om de fiets te nemen i.p.v. de auto of het openbaar vervoer. Dit is beter voor het milieu, maar ook voor de gezondheid van die mensen. Als er in heel België zo'n fietsostrades komen en hier meer mensen gebruik van zullen maken, kan ik dit ook een positief effect hebben op het verkeer. Minder auto's op de weg, minder files, minder uitstoot. Door minder files te creëren, ontstaat er ook minder stress bij mensen wat een positief effect heeft op hun gezondheid. En dan hebben we het nog niet over de sportieve kant, waarom de fiets nemen een goed idee is. Voor de veiligheid zijn fietsostrades ook een goed initiatief. Het ligt afgeschermd van de weg waardoor er minder zware ongelukken kunnen gebeuren. Het zal ouders misschien ook sneller overtuigen om hun kinderen met de fiets naar school te laten gaan.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.