actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Vluchtelingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th December 2015, 10:18
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User

N-VA wil asielzoekers die liegen over leeftijd rekening presenteren

N-VA wil asielzoekers die liegen over leeftijd rekening presenteren

Uit cijfers van staatssecretaris Theo Francken (N-VA) blijkt dat 3.115 asielzoekers zich dit jaar tot en met november als minderjarig presenteerden. Tot eind oktober rees bij 1.107 mensen twijfel en werd een leeftijdsonderzoek gevraagd. In 744 gevallen bleek de betrokkene toch ouder dan 18 jaar.

Smeyers wil dat misbruik ontraden door een terugbetaling van botscans te verplichten voor wie liegt. Met een prijskaartje van 330 euro per onderzoek zorgden de 744 ‘betrapten’ al voor 250.000 euro aan verloren kosten voor de overheid, onderstreept ze.

Bovendien nemen meerderjarigen die liegen over hun leeftijd ook plaatsen en begeleiding in die speciaal voor minderjarigen zijn ingericht. Francken besliste daarom intussen al om minderjarigen waarover twijfel bestaat onder te brengen in de gewone opvang voor volwassenen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151217_02025429

Mening: Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze maatregel. Ik vind de 250 000 euro verloren kosten voor de overheid enorm veel en vind dan ook dat hier iets aan gedaan moet worden. Toch weet ik niet zeker of men dit moet terugvorderen van de vluchtelingen. Ik begrijp die mensen wel, dat zij zich voordoen als minderjarigen. Minderjarigen krijgen meer voordelen dan volwassenen. Deze mensen hebben waarschijnlijk al verschrikkelijke dingen meegemaakt en komen van een plaats, waar dingen gebeuren die ik me nog niet eens wil voorstellen. Ik kan dus in hun standpunt komen, waarom zij zich voordoen als minderjarigen.
Zoals net gezegd, weet ik niet of men het geld rechtstreeks moet terugvragen van de vluchtelingen. Het merendeel van deze mensen heeft hier waarschijnlijk het geld niet voor, omdat zij al hun geld al hebben 'gebruikt' om de oversteek naar hier te maken. Ik denk dat het misschien een goed alternatief zou zijn, om hen te laten werken om zo het geld bijeen te krijgen. De vluchtelingen krijgen het geld waarvoor ze werken niet, maar dit wordt onmiddellijk gebruikt om hun schuld af te betalen. Als hun schuld afbetaald is, krijgen zij wel loon. Ik zie hier een win-win situatie in, de kosten worden gedekt en de vluchteling krijgt kansen om zich te integreren in de maatschappij, aangezien hij/zij kan werken.

Laatst aangepast door S*ofie.Buyens : 17th December 2015 om 10:30.
Met citaat antwoorden

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:48.