N-VA wil asielzoekers die liegen over leeftijd rekening presenteren
N-VA wil asielzoekers die liegen over leeftijd rekening presenteren
Uit cijfers van staatssecretaris Theo Francken (N-VA) blijkt dat 3.115 asielzoekers zich dit jaar tot en met november als minderjarig presenteerden. Tot eind oktober rees bij 1.107 mensen twijfel en werd een leeftijdsonderzoek gevraagd. In 744 gevallen bleek de betrokkene toch ouder dan 18 jaar. Smeyers wil dat misbruik ontraden door een terugbetaling van botscans te verplichten voor wie liegt. Met een prijskaartje van 330 euro per onderzoek zorgden de 744 ‘betrapten’ al voor 250.000 euro aan verloren kosten voor de overheid, onderstreept ze. Bovendien nemen meerderjarigen die liegen over hun leeftijd ook plaatsen en begeleiding in die speciaal voor minderjarigen zijn ingericht. Francken besliste daarom intussen al om minderjarigen waarover twijfel bestaat onder te brengen in de gewone opvang voor volwassenen. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151217_02025429 Mening: Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze maatregel. Ik vind de 250 000 euro verloren kosten voor de overheid enorm veel en vind dan ook dat hier iets aan gedaan moet worden. Toch weet ik niet zeker of men dit moet terugvorderen van de vluchtelingen. Ik begrijp die mensen wel, dat zij zich voordoen als minderjarigen. Minderjarigen krijgen meer voordelen dan volwassenen. Deze mensen hebben waarschijnlijk al verschrikkelijke dingen meegemaakt en komen van een plaats, waar dingen gebeuren die ik me nog niet eens wil voorstellen. Ik kan dus in hun standpunt komen, waarom zij zich voordoen als minderjarigen. Zoals net gezegd, weet ik niet of men het geld rechtstreeks moet terugvragen van de vluchtelingen. Het merendeel van deze mensen heeft hier waarschijnlijk het geld niet voor, omdat zij al hun geld al hebben 'gebruikt' om de oversteek naar hier te maken. Ik denk dat het misschien een goed alternatief zou zijn, om hen te laten werken om zo het geld bijeen te krijgen. De vluchtelingen krijgen het geld waarvoor ze werken niet, maar dit wordt onmiddellijk gebruikt om hun schuld af te betalen. Als hun schuld afbetaald is, krijgen zij wel loon. Ik zie hier een win-win situatie in, de kosten worden gedekt en de vluchteling krijgt kansen om zich te integreren in de maatschappij, aangezien hij/zij kan werken. |
Bij het lezen van dit artikel stelde ik me meteen vragen. Wordt er rekening gehouden met de jaartellingen van andere culturen? Een jaar bij de Islamitische jaartelling is namelijk langer dan een jaar in de westerse jaartelling. Liegen de mensen dus expres over hun leeftijd of is dit ook echt hun leeftijd in hun jaartelling? Hier zou ik graag meer informatie over krijgen.
Om meteen al twijfelgevallen bij de volwassenen te zetten vind ik niet correct. Zoals het artikel aangaf waren er 744 van de 1.107 mensen die gelogen hadden over hun leeftijd. Hier zijn echter dan ook 363 asielzoekers die niet gelogen hebben en waarbij je hen dan eigenlijk meteen minder toegang gaat geven zonder dat ze een fout hebben begaan. Verder denk ik, net als S*ofie, dat een boete weinig zin gaat hebben aangezien de mensen het geld niet hebben om deze te betalen. S*ofie stelt voor dat je de mensen hiervoor gaat laten werken. Echter denk ik ook niet dat dit de oplossing is. Als je kan aantonen dat je je integreert in de maatschappij is de kans groter dat je een Belgisch paspoort krijgt. Mijn probleem is dan het gaan aanbieden van werk aan de mensen die gelogen hebben terwijl anderen, die het volgens het boekje doen, enorm veel moeite hebben om werk te vinden (Dit is vaak te wijten aan hun taalkennis.). Op deze manier zou ik dan misschien wel gewoon liegen zodat ik, nadat de boete is afbetaald, soort van werkzekerheid heb. Tevens denk ik dat de meeste niet willen gaan werken als ze weten dat ze het verdiende geld toch moeten afgeven. |
Enerzijds begrijp ik beide meningen maar ik vind de redeneringen niet even hard doordacht. Ik ga mijn mening proberen te staven aan de hand van een paar voorbeelden:
Vluchtelingen die zouden liegen over hun leeftijd geeft bijvoorbeeld volgende gevolgen: - Begeleiding: Minderjarigen mogen niet bij meerderjarigen op een kamer liggen (of het is familie). Dus extra plaatsen dienen voorzien te worden. - Minderjarigen zijn schoolplichtig: Elke gemeente dient dus op zoek te gaan naar plaatsen; energie, tijd, en geld tegenover te plaatsen. Tolken om hen te begeleiden, klassen voorbereiden, ... - Minderjarigen mogen nooit de volledige tijd van hun verblijf, in een vluchtelingencentrum zitten, samen met onbekende volwassenen. - ... Je kan toch wel voorstellen dat deze gevolgen ook steeds geld kosten. Geld dat beter besteed kan worden! Daarom niet alleen kijken naar wat het onderzoek (botscan) kost, maar naar het gehele plaatje. Dus een signaal geven mag zeker, een boete is natuurlijk in deze misschien niet de juiste oplossing! |
Ik ben het ook eerder eens met de mening van T*homas.
Het feit dat mensen liegen over hun leeftijd is gewoon een fout en moet bestraft worden. Het liegen over hun leeftijd heeft enorm veel gevolgen, negatieve gevolgen, die zouden moeten vermeden worden. Het kost ons land al handenvol geld om alle vluchtelingen die tot hier geraken, onderdak te bieden, opleidingen aan te bieden, steunmaatregelen op te stellen, enzovoort. Moeten we dan ook nog gaan betalen om te weten te komen of mensen hun juiste leeftijd zeggen? Dat vind ik niet. Ik begrijp dat deze mensen een moeilijke weg afleggen en dat ik absoluut niet in hun schoenen zou willen staan, maar ik denk dat we als land genoeg kansen aanbieden om mee te draaien in onze maatschappij. Of een boete de juiste oplossing is, daar heb ik mijn twijfels bij. Niet om het feit dat sommigen het niet kunnen betalen (want we gaan er steeds maar weer vanuit dat die mensen niets hebben!), maar meer om het feit of ze er wel effectief iets uit leren? Ze moeten ergens het besef krijgen dat onze maatschappij niet werkt op die manier en dat ze hier ook niet mee kunnen wegkomen. Daarom is het vinden van een gepaste 'straf' een must. |
Thomas heeft hier een punt, vind ik. Een minderjarige opvangen brengt nu eenmaal wat meer zorgen met zich mee dan het opvangen van een meerderjarige. Zeker qua begeleiding wordt daar vaak heel veel tijd en moeite ingestoken. Dat de vluchtelingen zich als minderjarige voordoen om zekerder te zijn dat ze mogen blijven, kan ik ook wel begrijpen maar ik denk dat die mensen gewoon niet beseffen wat een verschil het maakt voor een land qua opvang. Je mag ze natuurlijk niet allemaal over dezelfde kam scheren maar het was hier wel meer dan 50% dat gelogen had en dat is toch erg veel. Er zou een makkelijkere en snellere manier moeten zijn om te kunnen nagaan hoe oud iemand is...
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:50. |