|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Obama: ‘Tegen 2030 mensen naar Mars sturen’
Barack Obama wil in 2030 mensen naar Mars kunnen sturen. Dat heeft de Amerikaanse president laten weten in een column op de website van CNN, waar hij het meteen ook heeft over zijn passie voor ruimtevaart.
‘Een van mijn vroegste herinneringen is dat ik op de schouders van mijn grootvader zit en met een vlag zwaai op het moment dat onze astronauten terugkeren naar Hawaii.’ Zo begint Barack Obama, de president van de Verenigde Staten, zijn columnop de website van CNN. ‘Dat was nog jaren voordat we een voet gezet hebben op de maan. Decennia voor we op Mars zouden landen. Een generatie voor foto’s van het ISS zouden verschijnen op onze sociale media.’ Met die inleiding maakt Obama even duidelijk dat hij gepassioneerd is door ruimtevaart. Hij schrijft de column dan ook niet zomaar. Hij gebruikt die om aan te kondigen dat enkele van de knapste Amerikaanse koppen - wetenschappers, ingenieurs, innovatoren en studenten - samengebracht zijn om grenzen te verleggen. ‘Samen hebben we ons een duidelijk doel gesteld: het nieuwe hoofdstuk van Amerika in de ruimte schrijven. En dat is mensen naar Mars sturen tegen 2030 en hen ook nog eens veilig terugbrengen naar onze planeet.’ ‘De ultieme ambitie is om daar op een dag voor langere tijd te kunnen blijven. Daarvoor zal een samenwerking nodig zijn tussen de overheid en privé-bedrijven, en daarvoor zijn we op de goede weg. In de volgende twee jaar zullen bedrijven voor het eerst astronauten naar het ISS sturen.’ Bron: De Standaard, 11-10-2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161011_02513483 Eigen mening: Het idee dat mensen naar Mars gestuurd kunnen worden vind ik fenomenaal. Het is momenteel niet voor de hand liggend (en dat zal nog wel een ruime tijd zo zijn). Dat men iets wil ontwikkelen om naar een andere planeet te reizen vind ik fascinerend. Ik vind het boeiend, maar ik zou er zelf niet in willen investeren. Volgens mij gaan ze aan de lange reistijden tussen de Aarde en Mars niet veel kunnen veranderen. Het is een mooi beeld, de mens op een andere planeet, maar ik vind dat men beter zonder de mens onderzoeken doet door, zoals meestal, machines de ruimte instuurt. Mijn standpunt is dat men zich meer moet focussen op het gezond houden en in stand houden van de aarde. Iets doen aan broeikasgassen, de uitstoot, de lucht die we in- en uitademen,... Ik hoor graag nieuws over de ruimtevaart, maar ik vind dat de budgetten die ervoor worden vrijgemaakt meestal te groot zijn. Ik zou bijvoorbeeld toch eerder iets willen doen aan de problemen op aarde, dan weer een nieuw project in de ruimtevaart op te starten. |