actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2014, 10:34
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Proefproject voor rekeningrijden legt tarieven vast

Proefproject voor rekeningrijden legt tarieven vast

Vandaag om 09:04 door Eveline Vergauwen | Bron: BELGA
Mail Print
Proefproject voor rekeningrijden legt tarieven vast Foto: Bart Dewaele
Op 17 februari start het langverwachte proefproject van rekeningrijden voor personenwagens in en rond Brussel. Tarieven voor het project: in stedelijke gebieden 9 eurocent per kilometer kosten, voor de autosnelweg dat 5 cent en voor andere wegen 6,5 cent. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws. Minister voor Mobiliteit Hilde Crevits zegt dat het om een proefproject gaat en dus niets zegt over de toekomst.

Een extra heffing betalen per gereden kilometer met de wagen: welk effect heeft zo’n maatregel op het normale rijgedrag? Het proefproject, dat al in augustus van vorig jaar aangekondigd was, moet de eventuele gedragswijzigingen in kaart brengen. Zo’n 1.200 chauffeurs zullen vanaf 17 februari met een speciaal GPS-systeem rondrijden in de zogenaamde GEN-zone, Brussel en het gebied rond de hoofdstad in een straal van dertig kilometer.

Het Waals, Brussels en het Vlaams Gewest hebben nu een akkoord over de tarieven van de kilometerheffing. De autobelasting is afhankelijk van de piek- en daluren en het type weg dat u gebruikt.

Van 5 tot 9 cent

Tijdens de ochtend- en avondspits - 7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur - wordt het tweemaal zo duur als tijdens de daluren. Tussen 22 en 5 uur betaal je niets. Tijdens de spits bedraagt de heffing 9 eurocent per kilometer in de stedelijke gebieden. In Brussel is dat bijvoorbeeld de oppervlakte van het hele gewest, in Leuven is dat enkel de stadsomgeving.

Daarbuiten betaal je een tarief van 5 eurocent per kilometer op autosnelwegen en 6,5 cent op andere wegen. Dat hogere tarief moet sluipverkeer in de woonkernen vermijden. Wie van Mechelen naar Brussel trekt, betaalt 17 euro per week. Eén ritje kost u 1,7 euro. U legt immers 23 kilometer af op de autosnelwegen buiten het Brussels Gewest (1,15 euro) en 6 kilometer binnen het Gewest (0,54 euro). Wie vanuit Gent komt, betaalt 30 euro.

Spelen met tarieven

Zware kosten. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits wil niet gezegd hebben dat dit een realistische kader voor een toekomstige wet. ‘Vandaag bestaat er geen realistisch kader’, zegt ze in De Ochtend op Radio 1. ‘De bedoeling is de impact op het gedrag te bekijken, maar ook de sociale effecten te onderzoeken. Dan met je met tarieven spelen. Daarna zal een rapport ons duidelijk maken wat goed en minder goed is aan de kilometerheffing.’

Crevits ziet wel wat in het idee om het gebruik te belasten in plaats van het bezit. ‘Maar we moeten opletten wat dat betekent voor mensen die geen keuze hebben om de wagen te nemen voor het woon-werkverkeer. Anderzijds kunnen we niet klagen over de files en toch onze auto voor elke halve of hele kilometer uit de garage halen.’

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140207_00968266
Commentaar : Een goed initiatief waar we al zeer lang op moeten hebben wachten. Ik dacht dat het zolang geduurd heeft om het systeem ingevoerd te krijgen omwille van het ontbreken van een toelating van Europa. Wanneer ik nu hoor dat Duitsland dit haast onmiddellijk kan invoeren en dan nog enkel voor de buitenlands (vracht)wagens , stel ik me toch vragen omtrent de werking en de beslissingen van Europa, want volgens mij wrong daar ook het schoentje dat België dit aanvankelijk eveneens enkel voor de buitenlandse chauffeurs wou invoeren. Enfin, het kan nu starten en het is gebaseerd op het principe van 'de vervuiler betaalt'. Ik hoop alleen dat die kilometerheffing niet nog eens bovenop de bestaande taksen komen. We zullen immers in het buitenland ook zulke taksen moeten gaan betalen : dat wordt een heuse rekening! Al goed dat de minister begint met een proefproject , zodat er voor de officiële invoering toch nog de nodige correcties kunnen aangebracht worden. Wat ik echter niet begrijp is dat ieder land op zich weer bezig is met een eigen systeem in te voeren : waar is toch ons Europa ?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.