Proefproject voor rekeningrijden legt tarieven vast
Proefproject voor rekeningrijden legt tarieven vast
Vandaag om 09:04 door Eveline Vergauwen | Bron: BELGA Mail Print Proefproject voor rekeningrijden legt tarieven vast Foto: Bart Dewaele Op 17 februari start het langverwachte proefproject van rekeningrijden voor personenwagens in en rond Brussel. Tarieven voor het project: in stedelijke gebieden 9 eurocent per kilometer kosten, voor de autosnelweg dat 5 cent en voor andere wegen 6,5 cent. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws. Minister voor Mobiliteit Hilde Crevits zegt dat het om een proefproject gaat en dus niets zegt over de toekomst. Een extra heffing betalen per gereden kilometer met de wagen: welk effect heeft zo’n maatregel op het normale rijgedrag? Het proefproject, dat al in augustus van vorig jaar aangekondigd was, moet de eventuele gedragswijzigingen in kaart brengen. Zo’n 1.200 chauffeurs zullen vanaf 17 februari met een speciaal GPS-systeem rondrijden in de zogenaamde GEN-zone, Brussel en het gebied rond de hoofdstad in een straal van dertig kilometer. Het Waals, Brussels en het Vlaams Gewest hebben nu een akkoord over de tarieven van de kilometerheffing. De autobelasting is afhankelijk van de piek- en daluren en het type weg dat u gebruikt. Van 5 tot 9 cent Tijdens de ochtend- en avondspits - 7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur - wordt het tweemaal zo duur als tijdens de daluren. Tussen 22 en 5 uur betaal je niets. Tijdens de spits bedraagt de heffing 9 eurocent per kilometer in de stedelijke gebieden. In Brussel is dat bijvoorbeeld de oppervlakte van het hele gewest, in Leuven is dat enkel de stadsomgeving. Daarbuiten betaal je een tarief van 5 eurocent per kilometer op autosnelwegen en 6,5 cent op andere wegen. Dat hogere tarief moet sluipverkeer in de woonkernen vermijden. Wie van Mechelen naar Brussel trekt, betaalt 17 euro per week. Eén ritje kost u 1,7 euro. U legt immers 23 kilometer af op de autosnelwegen buiten het Brussels Gewest (1,15 euro) en 6 kilometer binnen het Gewest (0,54 euro). Wie vanuit Gent komt, betaalt 30 euro. Spelen met tarieven Zware kosten. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits wil niet gezegd hebben dat dit een realistische kader voor een toekomstige wet. ‘Vandaag bestaat er geen realistisch kader’, zegt ze in De Ochtend op Radio 1. ‘De bedoeling is de impact op het gedrag te bekijken, maar ook de sociale effecten te onderzoeken. Dan met je met tarieven spelen. Daarna zal een rapport ons duidelijk maken wat goed en minder goed is aan de kilometerheffing.’ Crevits ziet wel wat in het idee om het gebruik te belasten in plaats van het bezit. ‘Maar we moeten opletten wat dat betekent voor mensen die geen keuze hebben om de wagen te nemen voor het woon-werkverkeer. Anderzijds kunnen we niet klagen over de files en toch onze auto voor elke halve of hele kilometer uit de garage halen.’ Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140207_00968266 Commentaar : Een goed initiatief waar we al zeer lang op moeten hebben wachten. Ik dacht dat het zolang geduurd heeft om het systeem ingevoerd te krijgen omwille van het ontbreken van een toelating van Europa. Wanneer ik nu hoor dat Duitsland dit haast onmiddellijk kan invoeren en dan nog enkel voor de buitenlands (vracht)wagens , stel ik me toch vragen omtrent de werking en de beslissingen van Europa, want volgens mij wrong daar ook het schoentje dat België dit aanvankelijk eveneens enkel voor de buitenlandse chauffeurs wou invoeren. Enfin, het kan nu starten en het is gebaseerd op het principe van 'de vervuiler betaalt'. Ik hoop alleen dat die kilometerheffing niet nog eens bovenop de bestaande taksen komen. We zullen immers in het buitenland ook zulke taksen moeten gaan betalen : dat wordt een heuse rekening! Al goed dat de minister begint met een proefproject , zodat er voor de officiële invoering toch nog de nodige correcties kunnen aangebracht worden. Wat ik echter niet begrijp is dat ieder land op zich weer bezig is met een eigen systeem in te voeren : waar is toch ons Europa ? |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:05. |