actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2007, 15:59
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Kerstversiering Brussels Justitiepaleis verwijderd voor moslims

De kerstversiering van twee bureaus aan de ingang van het justitiepaleis in Brussel is even nadat ze werd opgehangen, verwijderd. "We hebben gevraagd om het weg te halen om niemand te choqueren. We moeten neutraal zijn voor de moslims", luidt het in La Dernière Heure. (belga/bf)

Het Laatste Nieuws, 14/12/2007

Om eerlijk te zijn, het ergert mij enorm om zoiets te lezen. Waarom zouden we de moslims choqueren door wat kerstversiering te hangen. Zitten we hier in België of bij de moslims? Zouden we misschien ook nog het Arabisch integreren in de leerplannen? Er zijn al zo vaak van die overdreven artikels verschenen. Straks mogen er misschien wel geen kerstbomen verkocht worden, maar alleen schapen met kerstmis. Zet nog maar enkele containers meer om illegaal slachtafval in te dumpen. We zitten tenslotte in België. Laat de moslims zich aanpassen aan ons, niet andersom!

Als we hier in België zo doorgaan, dan is België een soep van talen en culturen waar niemand nog een samenhang in ziet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2007, 16:18
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Als dit moet verwijderd worden, wat is dan de grens?

Moet de aankomst van sinterklaas in de haven dan ook afgeschaft worden? sinterklaas is een SINT (dus niet-moslim) en is dus misschien een belediging van de godsdienst.

Alhoewel dat kerstversiering momenteel niet echt meer in verband gebracht wordt met Jezus naar mijn mening. Het is toch vooral een commerce geworden en is gewoon ingeburgerd in de westerse maatschappij. De verwijdering van deze "symbolen van het westen" vind ik een negatieve zaak. Moeten we onze eigenheid in ons eigen land verloochenen om niemand anders tegen de borst te stoten?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2007, 17:00
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Als je het principe 'iedereen gelijk voor de wet' huldigt, moet de kerstversiering in principe weg. Bij het hoofddoekendebat was het belangrijkste argument om een hoofdoek aan de balie van een overheidsinstelling te verbieden de godsdienstneutraliteit van zo'n instelling. Als je met dat argument hoofddoeken verbiedt, moet je ook kerstversiering verbieden omdat dat expliciet verband houdt met Kerstmis en dat is nog steeds een christelijk (katholiek?) feest.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th December 2007, 17:20
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Schandalig

Seg wat is dit nu weer???

We zitten toch nog in België?? Mensen die naar België komen, moeten zich aanpassen aan onze maatschappij! Wanneer wij naar een moslimland of maakt niet uit waar gaan, zullen wij ons ook moeten aanpassen aan hun maatschappij.
Ik vind dat de kerstverlichting zorgt voor gezelligheid en het geeft een rustgevend gevoel. Kerstmis is een teken van vrede, dus waarom moet de kerstverlichting in Brussel (België) weg voor de moslims?????
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th December 2007, 17:55
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Belachelijk! Die moslims eisen echt alles op..
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th December 2007, 00:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Kerstversiering blijft gewoon staan in Brussels justitiepaleis

Kerstversiering blijft gewoon staan in Brussels justitiepaleis


Er is geen sprake van dat de kerstbomen en andere kerstversiering in het Brusselse justitiepaleis moeten verdwijnen. Dat heeft minister van Justitie Laurette Onkelinx laten weten. Ze ontkent zo een bericht in La Dernière Heure.



Volgens de Brusselse krant moet alle kerstversiering weg in uit het Brusselse justitiepaleis wegens 'religieuze redenen'.

Onkelinx ontkent dat nu. Volgens de minister staan de versierde kerstbomen er nog altijd en werden slechts enkele andere versieringen weggenomen om de zichtbaarheid en de soberheid in het paleis te vrijwaren. La Dernière Heure had vrijdag geschreven dat de versiering weg moest om een deel van de bevolking niet te choqueren. 'We moeten neutraal blijven tegenover de moslims', luidde het.

Justitie noemt de kerstversiering echter een culturele traditie die niets te maken heeft met religieuze symboliek.


Blog DS, 15-12-2007 (sdg)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th December 2007, 15:23
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 93
Citaat:
Als je het principe 'iedereen gelijk voor de wet' huldigt, moet de kerstversiering in principe weg. Bij het hoofddoekendebat was het belangrijkste argument om een hoofdoek aan de balie van een overheidsinstelling te verbieden de godsdienstneutraliteit van zo'n instelling. Als je met dat argument hoofddoeken verbiedt, moet je ook kerstversiering verbieden omdat dat expliciet verband houdt met Kerstmis en dat is nog steeds een christelijk (katholiek?) feest.


Ja, hallo?!? We zitten hier nog wel altijd in België hoor! Een multicultureel land oké maar geen land dat geen eigen tradities mag hebben. Ik vind niet dat wij onze tradities en eigen gebruiken overboord moeten gooien omdat wij zogezegd 'neutraal' moeten blijven tov moslims, joden en whatever. Komaan seg, waar gaat dit heen. Gelukkig was het een foutief bericht. Onze hoofdstad Brussel zou geen kerstversiering meer mogen hangen om haar neutraliteit te bewaren, kom aan, waar gaat dit naartoe?! Daar bij aansluitend vind ik het toch raar waar dit nieuws vandaan komt. Zou er toch over gediscussieerd geweest zijn? Waar rook is, is er vuur...
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th December 2007, 02:34
steven.ingang steven.ingang is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2007
Locatie: berlaar
Posts: 61
hmm

Hier geld voor mij de regel aanpassen of buiten! Als er problemen rond zouden zijn mag de belgische staat niet toegeven. Elk land en elke cultuur heeft zijn eigen manieren en methodes. Het hoort nu eenmaal bij dat bepaalt land of cultuur. Deze oorspronkelijke gedachten moeten in tact blijven!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 16th December 2007, 10:13
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Tine Witvrouwen
Ja, hallo?!? We zitten hier nog wel altijd in België hoor! Een multicultureel land oké maar geen land dat geen eigen tradities mag hebben. Ik vind niet dat wij onze tradities en eigen gebruiken overboord moeten gooien omdat wij zogezegd 'neutraal' moeten blijven tov moslims, joden en whatever.

Ik zeg ook helemaal niet dat we onze tradities en eigen gebruiken overboord moeten gooien, je moet goed lezen.
Ik zeg dat het belangrijkste argument ten tijde van het hoofddoekendebat de godsdienstneutraliteit van overheidsinstellingen was. Het is volgens mij wettelijk bepaald ofzo dat werknemers in overheidsinstellingen geen zichtbare tekens van hun godsdienstige overtuiging mogen uitdragen. In principe valt kerstversiering hier dan ook onder.
Ik persoonlijk associeer kerstverlichting niet onmiddellijk met het christendom, maar het kan wel en in principe is het ook zo, dus iedereen gelijk voor de wet...
Citaat:
GENT - Tijdens een emotionele raadsvergadering stemde de Gentse gemeenteraad gisteren voor een hoofddoekenverbod voor stadspersoneel. Daarvoor was wel een wisselmeerderheid nodig.
Met 26 stemmen voor, 23 stemmen tegen en één onthouding keurde de Gentse gemeenteraad gisteravond het voorstel van Open VLD goed om het dragen van religieuze, ideologische en levensbeschouwelijke symbolen door stadspersoneel te verbieden.

Ik heb overigens niet gezegd dat ik met deze opvatting akkoord ga. Van mij mag iedereen zoveel en op welke plaatsen dan ook voor zijn godsdienst uitkomen, is het nu dmv kerstversiering of dmv een hoofddoek. Maar anderzijds vind ik wel dat als je dan tóch zo'n uitspraak doet of zo'n wet instelt dat dat ook geldt voor kerstversiering.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -

Laatst aangepast door wim leenaerts : 16th December 2007 om 10:29.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 16th December 2007, 11:20
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik vind het erg dat dit moet gebeuren. Stel je eens voor dat wij in hun land eventjes iets van hun weghalen omdat het ons choqueert en we het niet gepast vinden. Aanpassen is weer al eens de boodschap zou ik zeggen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.